Här lägger vi in fortlöpande information om våra projekt. Ladda gärna upp bilder i inläggen som visar vad som händer.
Du kanske har köpt en ny del som skall sättas in, eller håller som bäst på att byta golvet i bilen...
#10579
En liten uppdatering på nyåret. Bilen jag köpte var värre än jag trodde och ännu värre än jag trodde när jag började förstå... :-) Missförstå mig rätt. Mig gör det inget. Den köptes för att vara ett hobbyprojekt och ju mer att göra desto mera hobby - right? Jag började med att strippa ner henne och har sedan, med början vänster fram, lagat rost på karossen. Jag har lagat och byggt om A-stolpe vänster, bytt och renoverat vindruteram, bytt passagerargolv och nu igår svetsade jag i innertröskeln och förstärkningen på höger sida samt lagade botten på dörrstolparna bak och fram på samma sida. Gjorde misstaget att beställa en billig yttertröskel. Den passar helt enkelt inte. Jag kunde jämföra den med en originalspecad som är till andra sidan och kunde se varför! Sista gången jag beställer eftermarknad om jag kan undvika det.

Nästa steg är att laga övre delen av höger fram på karossen och sedan har jag tänkt vandra bakåt, byta höger bakflygel, laga hjulhus, bagagerumsgolv och så vidare tills jag kommer tillbaka till vänster fram där det sista jobbet på karossen i det här stadiet ska vara yttertröskeln å den sidan. Min plan nu (som ändras hela tiden) är att sedan lyfta karossen, slipa den ren, laga sådant som dyker upp, finputsa, prima och ställa undan ett tag medan jag ger mig på ramen och det mekaniska. Siktet är sommaren -19 för att bli någorlunda klar. Vi får se om det håller. Här finns min enkla blogg-dokumentation av processen: http://spitfire.kornhall.net/#home

Bild
#11011
Kanske dags för en uppdatering när det snart är nytt år. Bilen stod idag på egna hjul för första gången på två år. Jag ställde ner den för att kolla att kopplingen fungerade som den ska innan jag börjar bygga in växellådan (som är en Ford T9-låda). För jag är i hopmontering nu. Kaross och huv mm kom från lack för några veckor sedan så nu börjar det roliga pysslet med att renovera allt smått och sätta tillbaka det!
#11012
Återmontering och allt roligt pyssel låter härligt!
Växellådan tror jag säkert intresserar en del, konvertering till femväxlad låda har varit uppe i forumet några gånger.
Köpte du ett färdigt kit eller löser du problemen på egen hand? Jag ser fram emot lite rapporter när allt är färdigt.
#11134
Hög tid för en uppdatering! Projektet har rullat på pch i sommar blev jag i princip klar med allt och kunde ta första provturen. Tyvärr väntar jag på damen som ska sy klädsel till stolarna så jag har inte kunnat besikta. Det finns lite småplock kvar att göra och så impulsköpte jag nya SU-förgasare som ska in så småningom. En hjuliställning behövs också. Men det var så härligt att efter tre år vrida på nyckeln och att hon då startade så fort bensinen nådde cylindrarna! Det är en väldigt speciell känsla att rulla iväg med en bil där man vet att i princip varenda skruv är bytt och där man kan formen på varenda plåtbit i huvudet. Lite frustrerande att inte stolarna är på g. Skulle vilja kört lite i sommar för att se hur allt fungerar. Men nu verkar det som att det blir en vinter till i garaget. Då ska jag bla renovera den hardtop som jag har liggande färdiglackad.

Vad gäller växellådan så var det inte plug and play, det finns ett antal saker som kan ställa till det och som jag inte var beredd på eller som fanns i manulen som kom med kitet från Frontline. Men nu när jag provat verkar det fungera som jag tänkt. Jag tror det kommer att vara relativt bekvämt att marscha i motorvägsfart men får återkomma om detta när jag besiktat och kan ta henne ut på en riktig tur.
#11145
Åter dags för nästa uppdatering. Jag orkade inte vänta på stolarna utan körde till besiktningen. Allt var bra utom att bromsljuset hade lagt av när jag kom dit och halvljuset var för lågt. Men så skulle hon hitta chassinumret som inte gick att se någonstans. Problemet var att det stod i papprena att det skulle vara på rambalken och i och med det kunde de inte släppa det. Så det blir ny reg-besiktning efter att jag knackat in ett ramnummer...

Bromsljuset var föga förvånande ett jordfel i de gamla armaturerna. Jag drog lite ny jord. Halvljuset hade jag ju kunnat ställa där om jag bara inte hade varit så nervös...

Men det roliga var ju att allt annat var bra. Dvs bromsar och avgasvärden till exempel. Jag köpte ju ett par nya SU-förgasare. Nu har jag också kunnat försäkra och därmed kunnat kära omkring lite för att känna på det hela. Det är ås roligt efter tre års arbete. Allt fungerar som det ska och jag tycker att den femväxlade lådan gör precis det jag hade tänkt. Det blir som en rejäl överväxel och man puttrar på i bra varvtal i 90.

Gjorde framvagnsinställning med mitt nyinköpta Trackace-instrumen. För en tusenlapp får man ett instrument som faktiskt fungerar väldigt väl. Känns som en investering som snabbt betalar sig. Man får tänka till lite om man har ekerfälg eftersom man inte kan mäta där hjulet är som bredast men i övrigt fungerade det klockrent. Fixade också till ett störande fel i linjerna vid dörren där jag hade svetsat dropplisten från vindrutans sida för långt ut.

Jag väntar fortfarande på damen som ska göra mina stolar men i övrigt är bilen klar efter tre år!
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]