Allt som rör Spitfires
#10790
Hej,

Jag kan äntligen ta tag i att byta till den diff jag ropade in på ebay och fick hem våren 2016!
Idag har jag gjort ren den på utsidan. Dvs borstat den så ren från allt löst sittande rost och smuts som jag kommer åt.

Jag har även försökt läsa på och letat i Haynes-verkstadshandboken, men hittar ingen avdelning där man beskriver hur man bör utför en kontroll av den. Även Internet (Youtube) har genomsökts, men jag känner mig lite osäker ändå..

Diffen köptes på följande beskrivning:
"TRIUMPH SPITFIRE/VITESSE/GT6 3.63 DIFFERENTIAL STAMPED "FR" REMOVED FROM A SPITFIRE 1500
GOOD,SECONDHAND CONDITION.NO EXCESSIVE FREE-PLAY.REMOVED FROM A 49000 MILE CAR OFF THE ROAD SINCE 1984".

-Nu undrar jag om det finns någon med erfarenheter här i forumet, som kan hjälpa mig förklara hur jag bör kolla diffen innan jag monterar in den i bilen?
Jag har naturligtvis testat att vrida på den idag och visst finns det lite "glapp"/klick, när jag vrider medbringorna fram och tillbaka. Men det tror jag att det ska vara, frågan är bara hur mycket det ska vara? Håller jag ena hjulets medbringa helt still och vrider på den andra, så är det någon dryg mm innan medbringan till kardanen börjar rör sig. Rätt eller fel?

Dessutom uppfattar jag att det går lite trögt att vrida på kardanens medbringa för att medbringorna för hjulen ska röra sig. Jag jämför då med en video jag tittat på och där ser jag att det fortsatte sno en liten bit till när killen i filmen snodde och snabbt släppte taget. Det gör INTE min på långa vägar, utan stannar direkt. Jag vet inte om det spelar någon roll att min stått "ofylld" på hyllan sedan jag fick hem den?

Jag börjar såhär, så får vi se om någon vänlig själ har lust att svara. Bättre i så fall att någon kunnig och erfaren ber mig göra något, om det kan underlätta utvärderingen. :)

-Jag skulle vara väldigt tacksam för hjälp/svar!

Mvh
//Matts
#10791
Jag tror du gjort den kontroll du kan göra utan att skruva isär diffen, det du beskriver låter helt normalt.

Att det är lite trögt att vrida runt pinjongens medbringare är helt normalt. Pinjonglagren är förspända och korrekt förspänning är det då det krävs ett moment på 12-16 Foot-Pound (16-22Nm) för att vrida runt pinjongen, det vill säga flänsen där kardan ska sitta. Så det vore mer oroande om den inte stannade direkt utan roterade en bit till då man släppt den, som du beskriver att du sett i en video.

Montera diffen och se hur den verkar, är det några problem är det ju bara att byta tillbaks.

Risken finns att lagren tagit skada av att den stått still så länge, då tänker jag inte främst på att du haft den sedan 2016 utan vad som stod i annonsen att den kommer från en bil som inte körts sedan 1984. Risken är stor att det bildats kontaktkorrosion mellan rullkroppar och lagerbanor. Det är inte hela världen men det kan ge lagermissljud och kan påskynda förslitningen av lagren. Men det behöver ju inte vara så, jag skulle utan tvekan montera diffen och se hur det verkar om jag var i din sits.

Vad ska den förresten sitta på för bil? Inlägget ligger under "Spitfire" och om jag inte missminner mig har du en Mk3 (eller har åtminstone haft inlägg om en Mk3) och om det är på det du ska sätta diffen på för det med sig lite extra jobb, men det har du säkert koll på i så fall. Jag tänker på att flänsarna skiljer sig åt på den diff du beskriver jämfört med tidigare Spitfire.
#10792
Hej igen,

Du är ju för bra du Mats, Tack för svaret! :)

Jodå, du har helt rätt i ditt antagande.
Jag har kvar MK3:an och det är på/under den som den nya/begagnade diffen ska monteras.

Jo jag har klart för mig att "medbringorna" (eller flänsarna, som jag efter ditt inlägg förmodar att de ska benämnas) är olika mellan diff-modellena. Men jag vet inte hur mycket som skiljer dom åt? Jag tänkte att jag skulle försöka lösa det efter resans gång..
-Kanske kan plocka ur hela den inre drivaxeln, som jag har i min 4:11-diff idag och på så sätt få med flänsarna och alltihop att passa?

-Mats, du kanske redan vet hur jag kan göra detta på bästa/enklaste sätt för att få detta att fungera? (Ev. får jag väl kanske beställa delar från England)

Just nu brottas jag med hur 17 jag ska få ur de båda gamla och fastrostade "Flexible bushes", som man bultar fast bakdelen av diffen mot bladfjädern till bakvagnen i. Den verkar kunna sitta benhårt!
-Har du några erfarenheter här med?

Tidigare har jag brukat "vingla på" med hylsnyckel-hylsor, muttrar och gängad stång för att pressa ur olika lager osv. Problemet denna gång är att jag inte har någon hylsa som mäter min 32mm - max 33mm i diameter. Ytterhylsan i bussningen är så pass tunn att det är inom den marginalen jag måste hålla mig för att lyckas här, som jag ser det. Jag har aldrig gillat att använda hylsorna på det viset heller plus att jag vid flera tillfällen även lyckat kantställa en hylsa, som därför dragit/spårat snett när jag tagit i ordentligt för att grejorna suttit ordentligt fast.
Jag har idag beställt en urpressnings-sats från företaget TecTake och hoppas att den ska innehålla något jag kan använda till detta i fortsättningen. Tänkte att det troligen är bättre att använda verkygen som de är tänkta att användas, hur tråkigt det än kan verka vara kanske..
(Ett alternativ kanske annars kan vara att bränna ur gummit och mittenröret, för att sedan svetsa innuti hylsan? Jag har gjort så när jag monterat ur yttre lagerbanan på kullager ur en mororcykelfälg en gång för flera år sedan och det funkgerade väldigt bra den gången).

Mvh
//Matts
#10793
Matts skrev: 2018-12-28 16:15 Jo jag har klart för mig att "medbringorna" (eller flänsarna, som jag efter ditt inlägg förmodar att de ska benämnas) är olika mellan diff-modellena. Men jag vet inte hur mycket som skiljer dom åt? Jag tänkte att jag skulle försöka lösa det efter resans gång..
Medbringare eller drivflänsar, vad har det för betydelse vad man kallar dom? Båda är nog precis lika rätt :)
Tyvärr har jag ingen kunskap om exakt vad som skiljer dom åt, mer än att de på 1500 är runda och har 3/8" skruv istället för 5/16". Om hålbilden i övrigt är lika eller vad som krävs för modifiering har jag ingen aning om.
Söker man på internet hittar man säkert information om exakt vad som krävs. Eller så får vi hopas att Odd eller Bror läser det här, dom brukar kunna det mesta.
Matts skrev: 2018-12-28 16:15 Just nu brottas jag med hur 17 jag ska få ur de båda gamla och fastrostade "Flexible bushes", som man bultar fast bakdelen av diffen mot bladfjädern till bakvagnen i. Den verkar kunna sitta benhårt!
Jag borde ha ett svar för jag har ju gjort det men kommer faktiskt inte ihåg hur jag gjorde.
Precis som du var inne på tror jag lösningen är att först göra sig av med gummit. Enklast genom att borra ett flertal hål genom gummit och sedan använda våld på lämpligt sätt. Sedan skulle nog jag använda ett bågfilsblad för att spräcka ytterhylsan, därefter bör den vara lätt att demontera. Betydligt lättare än att pressa ur den.
#10794
Tack igen Mats!

Ja då hoppas vi på Odd och Bror, för jag är väldigt tacksam för alla råd jag kan få här :)

Jag har gjort som du föreslog Mats och borrade bort gummit och klöv sedan ytter-hylsan med en bågfil.
Det var inga problem alls, utan allt fungerade som tänkt och hylsorna är väck.

Efter en del surfande och letande på nätet, så verkar det som att ingen av medbringorna på nya diffen passar utan alla måste "anpassas".

Jag har en lös, en extra, medbringa för kardanen. Jag har testat den mot den som sitter på den nya diffen och det är samma storlek och hålbild, så det borde jag lyckas få ihop tycker jag.

När det gäller anpassningen mot drivaxlarna så har några som utfört liknande operationer, bytt medbringorna på drivaxlarna för att på så sätt få ihop bytet. Jag får väl göra så jag med, så det blir till att beställa nya medbringor. Hoppas nu bara att knutkors och drivaxlarna är samma mellan bil-modellerna, så att detta sätt ska funka för mig med.

När jag kollar i Moss katalog ser jag att Spitfire Mk3 har 6st bultar för att skruva fast diffen under/runt bladfjädern. Den nya diffen (den från 1500) har bara 4st bultar..
-Undrar om jag kan använda mina gamla bultar/fästen och fästa den nya diffen på samma sätt som min befintliga, eller om detta också måste bytas? :?

(Jag såg nämligen på Moss sida att bladfjädrarna ser annorlunda ut och att 1500 har en "nedre" fästplatta för diffen (inne i fjädern) också).

Mvh
//Matts
#10795
Matts skrev: 2018-12-29 18:00 När jag kollar i Moss katalog ser jag att Spitfire Mk3 har 6st bultar för att skruva fast diffen under/runt bladfjädern. Den nya diffen (den från 1500) har bara 4st bultar..
-Undrar om jag kan använda mina gamla bultar/fästen och fästa den nya diffen på samma sätt som min befintliga, eller om detta också måste bytas? :?
Det borde inte vara några problem att använda din gamla fjäder med tillhörande skruvar och fästen. De yttre skruvarna sitter i samma position, det är de inre som det saknas skruvhål för på den nya diffen. Antingen chansar du på att det håller med bara fyra skruv eller så ordnar du skruvhål även för de mittre pinnskruvarna.

Det allra bästa vore förstås att uppgradera till Swing Spring, det är en kraftig förbättring av väghållningen jämfört med den befintliga Swing Axle.
Skillnaden beskrivs väldigt bra på följande länk:
https://www.canleyclassics.com/technica ... g-springs/

Canley Classic säljer kompletta kit, med fjäder, fästen och en kraftigare främre krängningshämmare för £264.11 incl VAT
Vad som är att betrakta som mycket eller lite pengar är en personlig fråga, men jag anser det vara billigt för en så kraftigt förbättrad väghållning som det innebär.
Matts skrev: 2018-12-29 18:00 Jag har en lös, en extra, medbringa för kardanen. Jag har testat den mot den som sitter på den nya diffen och det är samma storlek och hålbild, så det borde jag lyckas få ihop tycker jag.
Det låter ju bra, tänk bara på att skruvdimensionen på den nya diffen är 3/8" mot 5/16 på den gamla. Men det bör ju inte vålla några oöverstigliga problem.
#10796
Oj oj!!

Jag hade tidigare en GT6 MK2 och den hade en helt annan typ av bakvagn.. Det var mer som på en "vanlig" bil.
Är det så att Swing spring-lösningen som du refererar till skulle göra att min spitfire MK3, får samma bakvagn/beteende som min gamla GT6a hade?
Ja, för i så fall är det inget att snacka om!
Innehåller "kittet" alla delar för £264.11 och att man då får med allt (inga överaskningar att man missat beställa till något mer) så kommer jag att slå till på det! :-D

Jag har alltid retat mig på att bakvagnen "vandrar"/ändrar spårvidd på ojämn väg. Att bakvagnen liksom "slår ihop" och "hänger ner", när man lyfter bilen med domkraften osv. Jag trodde inte det fanns någon bra och fungerande lösning på det..

-Inte har du en länk eller liknande i så fall Mats, så jag kommer till rätt ställe och beställer rätt sats? :-P


Mvh
//Matts
#10798
..Tillslut hittade jag ett kit SSK3, men jag tycker att de gömt det bra ;)

-Är det det kittet, så det blir rätt? :)

Har jag bara förstått rätt nu, så jag får med alla delar jag behöver för denna konvertering, då lägger jag en order på detta ikväll!


Mvh//
Matts
#10799
Det bästa är väl att vänta till nästa vecka och ringa och prata med dom, så är du helt säker.
Som jag förstått det är det samma kit som visades längst ned på den sidan i min förra länk.
För många år sedan hade jag funderingar på att bygga om bakvagnen som på GT6 men när jag insåg att Swing Spring gav lika bra vägegenskaper för en bråkdel av priset var valet lätt. Även på GT6 gick man över till Swing Spring från Mk3 och som jag förstått det ansågs det inte vara någon försämring jämfört med Mk1 och Mk2.
#10800
Kanonbra och du har så klart rätt Mats, Tack igen!
Jag ringer Canley på måndag.

Det är sällan man vill atthelgerna ska ta slut, men den här gången är det skillnad.. :-D
Oj vad spännande, vilket bra forum vi har!

Mvh
//Matts
#10801
Asch, typiskt.. Naturligtvis var det stängt till efter nyårshelgen hos Canley!
..Men det är klart att de måste kunna få vara lediga de också, när det är storhelg :)

Även jag är ju ledig nu och kan grotta ner mig lite extra. Detta gjorde att jag började kolla lite närmare på delarna som ingick i Canleys "Swing Spring-sats" och upptäckte snart att jag tycker mig se vad det är de gjort.
-Nu blir det lite "snillen spekulerar" under julledigheten, så döm mig inte för hårt om jag är ute och cyklar. ::)

Jag har en gammal katalog från Rimmer och letade i den (jag har en från Moss också, men valde alltså denna gång Rimmers). Katalogerna är superbra tycker jag, när det gäller att hitta olika delar samt, hur de sitter ihop i förhållande till varandra och artikel-nummer på delarna.
Swing Spring satsen som hos Canley har nummer SSK3 verkar vara "standard delar", som hos går att plocka ihop hos Rimmer också.

-Bladfjädern Canley använder verkar vara samma som enligt Rimmer tillhör Spitfire MK4 och 1500, med art.nr 159640, så jag antar att detta är anledningen till att Canley inte saluför dessa sater till MK4 och 1500?

-Monteringsplattan på toppen av bladfjädern från Canley innehåller endast 4 hål, precis som alla delar runt diffen för 1500 & MK4 gör (oavsett var man letar/hittar dom). Min nya 1500-diff har ju bara dessa 4 hål, så det passar mig perfekt! Motsvarande monteringsplatta, "pivå-box", från Rimmer är boxad/förstärkt och täcker monteringsbultarna. Detta kanske egentligen är onödigt, men känns ändå bra tycker jag. Den kostar en slant till, men jag skulle ändå lägga till den pengen vid en uppgradering. Även de övriga monterings-delarna finns hos Rimmer. Man ser ju på bilden som Canley lagt ut vad som ingår i deras sats.

-Den kraftigare krängningshämmaren som ingår i Canley-satsen tror jag är den som Rimmer säljer med art.nr 217033K. Dessutom man man hos Rimmer beställa bussningar till den i Polyurethane, vilket jag tror mig förstått kan vara värt att satsa på. Ant.nr 123398POLYSPIT

-Jag vet inte hur uppgraderingen till Swingspring" påverkar höjden på bakvagnen, om den t ex "reser sig något" i o m en kraftigare fjäder?
Skulle det ny vara så, så har Rimmer även olika "distanser" i olika steg, beroende på hur mycket man vill sänka bakvagnen. (Art-nr RH5371 - 73, beroende på hur stor sänkning man önskar).

Om någon orkar ta sig igenom mina funderingar ovan..
-Har jag inte gjort läxan ordentligt och därför missat något, så jag gör bort mig om jag beställer allt från Rimmer istället och plockar ihop delarna därifrån?
(Jag tror dessutom det blir något billigare och jag har ändå flera saker jag ska beställa från Rimmer samtidigt).

Jag skulle verkligen uppskatta feedback på detta inlägg!


Mvh
//Matts
#10802
Matts skrev: 2018-12-31 12:57 -Har jag inte gjort läxan ordentligt och därför missat något, så jag gör bort mig om jag beställer allt från Rimmer istället och plockar ihop delarna därifrån?
(Jag tror dessutom det blir något billigare och jag har ändå flera saker jag ska beställa från Rimmer samtidigt).
Självklart kan man lika gärna köpa de lösa delarna som att köpa en komplett sats och Rimmer är inget dåligt alternativ. Ska du ändå beställa annat därifrån så passa på att ta alltihop från samma ställe. Priset är ungefär detsamma på båda ställena, lite dyrare på Rimmers om jag räknat rätt men det skiljer inte mycket. Rimmer har dessutom rätt som det är kampanjer med bra rabatt.

Vad du behöver kan nog sammanfattas i följande:
Fjäder, artikel 159640
Retaining Plate, artikel 159641
Plate/Clamp Lower, artikel 149189
Rubber Pad, artikel 149191 (alternativt 149191PBB om man föredrar polyuretan)
Tube Spacer, artikel 149190
Skruv 5/16" UNF x 2¾", artikel 605221
Mutter 5/16" UNF, artikel GHF201
Låsbricka, artikel GHF332
Krängningshämmare, artikel 217033K
Matts skrev: 2018-12-31 12:57 Motsvarande monteringsplatta, "pivå-box", från Rimmer är boxad/förstärkt och täcker monteringsbultarna. Detta kanske egentligen är onödigt, men känns ändå bra tycker jag. Den kostar en slant till, men jag skulle ändå lägga till den pengen vid en uppgradering.
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Finns det något alternativ till 159641, som är förstärkt?
Matts skrev: 2018-12-31 12:57 -Jag vet inte hur uppgraderingen till Swingspring" påverkar höjden på bakvagnen, om den t ex "reser sig något" i o m en kraftigare fjäder?
Fjäderbyte påverkar nästan alltid höjden något jämfört med en gammal fjäder som satt sig, men byte till Swing Spring innebär i sig ingen höjning av bakvagnen.
#10803
Tack igen Mats du är verkligen en riktig klippa här i forumet, helt suverän!!

-Vad bra, då kör jag bog vidare på Rimmer-alternativet. :)

Vad jag menade med att Rimmers 159641 ser ut att vara "förstärkt" jämfört med Canley-altenativet, är att det på fästet i bilden över Canley-delarna inte ser ut att vara "gavlar på brickan. Det ser ut att vara endast en platt plåt-bit med ett veck/bulan på mitten. Visserligen är bilden tagen uppifrån, men det är samma skugga som för den platta lägre brickan..
-Men det kanske bara var en synvilla så att även Canley har plåtarna/förstärkningen, som täcker sidan av bultförbandet? :?
(Jag tänkte att Canley kanske hittat en lite "billigare" lösning bara, men nu såhär i efterhand så misstänker jag att det kanske är samma del trots allt)


Igår toppade jag upp den nya diffen med färsk hypoidolja. Sedan vände jag den i alla tänkbara vinklar och drog runt medbringorna, innan jag tömde ut oljan igen. Jag ville dels testa om diffen läcker i någon packning, men också försöka få bort så pass mycket gammal olja/skit som möjligt innan monteringen.

Däremot funderade jag efter en stund om jag gjort något dumt. Jag undrade om min behandling gjorde att allt löst i diffen hamnade i pinjonger och lager osv. Jag märkte att det plötsligt "högg" lite emellanåt när jag vred runt och bytte rotationsriktning på medbringorna, precis som att det kommit i skräp i kuggar och lager. Det tog inte tvärstopp utan det gick att vrida vidare om man vred lite hårdare, så jag tror/hoppas att det bara var typ gamla "oljeklumpar"/lort som klämdes sönder.. När jag nu tömt ut allt igen så har jag inte märkt att det kärvat något mera i alla fall.

Jag funderar på att göra en ny sköljning med ny olja och kanske denna gång fästa en magnet på oljepluggen, så att ev. lös metall/rost fastnar på magneten om något sådant nu trots all finns där inne och skulle råka passera. Kanske överkurs, jag vet inte..?
Jag har i alla fal redan kollat att det skulle få plats med en magnet i änden på pluggen, utan att något skulle ta i om man vrider runt. För det vore ju högst olyckligt om magneten skulle lossna och fastna på någon inne i diffen istället. Jag vill ju helst inte behöva öppna upp den, vilket jag ju i så fall skulle behöva göra.

Mvh
//Matts
#10807
Hej igen,

Nu har det dykt upp grejor från England och oj vilket paket! :)
Allt kom, utom bladfjädern som var "restad". Men den ska dyka upp om ett par veckor, så det är väl bara att vänta..

Det har dykt upp ett nytt problem, så det tror jag att jag bör ta upp i en ny tråd..? "Tolerans på knutkors?"
Det gäller knutkorsen som jag fick Jag måste byta dom eftersom jag är tvungen att byta medbringorna/flänsarna på hjulaxlarna. Detta eftersom flänsarna på 1500-diffen har annan "bultcirkel" om man jämför den som sitter på min MK3. Det verkar som att de knutkors jag fick hem nu är lite lite större/länge än de jag hade tidigare.
..Dessutom varierar längden på dom nya knutkorsen individuellt med någon mm, vilket jag tycker verkar vara mycket? :?

Mvh
//Matts
#10975
Nu har en Spitfiresäsong förflutit och vi är nog många som väntar på lite information om hur det gått.
Hur gick monteringen av swing spring? Dök det upp några problem, och i så fall vilka och hur löstes dom?
Och inte minst, hur upplevdes skillnaden i väghållning?
Forumet används mest då man har problem och frågor, jag saknar ofta uppföljningen om resultatet. Det tror jag skulle ge oss ett mer livaktigt och intressant forum.
#10995
Hej igen,

Absolut/jag förstår precis vad du menar Mats, så jag ska skriva ett par rader om hur det hela fortlöpt sedan förra gången..

I en parallell tråd till denna tråd: "Tolerans på knutkors?" förklarade jag att jag fått nya medbringor/flänsar till hjulaxlarna och att dessa hade annorlunda utformning är original, trots att beställningsnumren var samma. Jag hade stora problem med knutkors också, då jag först fick "fel" kors (fel/avvikande mått) och när jag sedan fick rätt så passade de inte ihop med de nya medbringorna. När jag gjorde ett 3:e försök och skaffade kors utan smörjnipplar så passade dessa och jag kunde få i hop hjulaxlarna med de Indisktillverkade medbringorna jag fått.

Efter detta hade jag nya problem..

Det gällde dels bussningarna till bakre fästet på diffen, där polyuretanbussningarna jag beställt hade något fabrikationsfel och materialet "delade" på sig. Jag kontaktade Rimmer och de skickade omedelbart ut nya, efter det att jag skickat en bild på hur bussningarna såg ut.

Sedan visade det sig att bussningarna jag beställde till den nya "grövre" kängningshämmaren inte heller passade. Krängningshämmaren ska fästas i två punkter i framkant på krängningshämmaren, undertill och på sidan av rambenen (heter de så, jag tror det.?). Det sitter i alla fall 2st fästplåtar fastsvetsade där, en på varje sida, med 2 st hål i varje. Bussningarna träs på krängningshämmaren och allt ska sedan hållas på plats under bilen, med ett "svep" om varje bussning och svepet avslutas med en gänga i varje ände och dessa ska passa i de båda hålen i fästplåtarna jag skrev om nyss. -Hänger ni med? :) I alla fall.. jag har beställt olika bussningar/monteringssatser, till både den grövre och den tunnare krängningshämmaren, men ingen av dom passar alltså. Bussningarna till den tunnare krh passar i "svepen" och hålen i bilens färsplåtar, men de går inte att trä utanpå den grövre krh. Busningarna till den grövre krh går passar såklart att trä på den grövre krh, men monteringskittet/svepet är större och går inte att passa in mot monteringsplattan på bilen. Jag tror det skiljer nästan 1cm, så det är rätt mycket som diffar! Jag har kontaktat Rimmer i omgångar angående detta problem, men de verkar inte ha några bussnigar/monteringskit som passar för denna operation. Jag tycker det verkar konstigt, eftersom andra verkar ha kunnat montera den kraftigare krh på en Spitfire MK3? Nu har Rimmer slutat svara, trots påminnelser från min sida.. Jag har tänkt tanken att jag kan ha fått fel krh också, men i övrigt passar den att få på plats. Alla övriga mått osv stämmer. Jag har löst problemet provisoriskt genom att använda original-monteringsdelarna, men ersatt bussningen med en bit kordförstärkt gummislang istället. Jag tror jag kommer att testa borra upp en bussning passande en tunnare krh, till samma dimension som radien på den grövre krh och montera en sådan istället.

Jag fick i alla fall tillslut ihop allt och insåg direkt att bilen blev (en tum) för hög baktill, med nya swing spring lösningen jämfört med hur det var innan. Hjulvinklarna (Camber) i bakvagnen påverkades negativt, så att överkanten på hjulen pekade utåt/från varandra. Detta löste jag genom att köpa/montera ett för ändamålet "sänkningsblock" på 1 tum, vilket löste problemet och hjulvinklara ligger inom specen igen.

Jag har inte hunnit köra/testa så mycket ändå under sommaren som jag kanske borde ha gjort, men det beror på att jag håller på med en massa andra saker samtidigt.. Till nästa säsong kommer jag i alla fall att lämna in bilen och kosta på en ordentlig hjulinställning/framvagnsinställning, för jag känner att bilen inte känns lika tight och riktningsstabil i högre farter nu efter ombyggnationen. Men det känns tydligt att bilen/fjädringen bär sig betydligt bättre åt nu när jag kör efter ojämna vägar och t.ex. när jag passerar vägbulor och järnvägsövergångar.

Det här kommer att bli kanonbra när allt är klart, även om jag haft en del oflyt och motgångar under själva (får jag kalla det) "ombyggnationen". Men jag har haft ovärdelig hjälp av detta forum och framför allt av dig Mats. -Stort Tack!

Hoppas att jag inte avskräckt någon som har funderingar på att uppgradera sin bil till "swing spring", för det som trasslat till det i mitt fall är att jag samtidigt bytte från 4:11 till 3:63 diffen.

Jag utger mig absolut inte för att vara kunnig inom detta område på något vis, även om jag nu har testat själv och skaffat mig egna tankar och erfarenheter. Men om jag ska ge ett tips till någon som funderar på en "swing spring-konvertering", skulle det bli följande: Gör det! Men beställ inte allt som lösa delar, så som jag gjorde! Köp istället en färdig sats, som innehåller alla delar som man behöver ha och använd dom. Så skulle i alla fall jag göra, om detta skulle bli aktuellt på någon annan bil framöver :)

Med vänlig hälsning

//Matts
#11020
Snabb uppdaterig i ärendet.

Jag skrev ju att jag använt en kordförstärkt gummislang istället för bussning till krängningshämmaren, eftersom jag inte fick tag på någon som passar efter uppgraderingen.. Den nya krängningshämmaren har en tjocklek på 22mm. För att originalfästena ska passa behöver bussningen ha en ytterdiameter på ca 32-33mm. Nu har jag hittat en annan bussning som passar, med en innerdiameter på 22mm och en ytterdiameter på 32,5mm. Den bussning jag fick hem och monterade igår kväll, ska egentligen vara till Suzuki Vitara/Swift och har ett nummer 4243159J00. Söker man det nummret på Internet så hittar man bussningen. Jag tror jag betalade runt 50kr/st och man behöver 2st.
..Om det är någon annan som kan ha hjälp av den infon någon gång framöver. (Hoppas inte det) ;)

Mvh
//Matts
#11021
Rättelse på felaktig uppgift i mitt senaste inlägg:
Suzuki-modellerna som har den passande bussningen ska enligt uppgift vara vissa årsmodeller av Swift och Baleno, jag har ingen uppgift om Swift.
-I övrigt ska uppgifterna stämma :)

God fortsättning på det nya året!

Mvh
//Matts
#11022
Nytt försök till rättning innan jag går och lägger mig.. :crazy:
"vissa årsmodeller av Swift och Baleno, ingen uppgift om Vitara", skulle det vara.

God natt!
triumph gt6 mkI bakre kofångare

har et sätt kofångare bak med bär […]

triumph gt6 mkI bur sökes

någon som har en bur liggande som jag f&arin[…]

Söker främre stötfångare till[…]

Bensintank Spitfire Mk2

Söker efter en hel bensintank. Min har flera […]