- 2018-12-27 17:10
#10790
Hej,
Jag kan äntligen ta tag i att byta till den diff jag ropade in på ebay och fick hem våren 2016!
Idag har jag gjort ren den på utsidan. Dvs borstat den så ren från allt löst sittande rost och smuts som jag kommer åt.
Jag har även försökt läsa på och letat i Haynes-verkstadshandboken, men hittar ingen avdelning där man beskriver hur man bör utför en kontroll av den. Även Internet (Youtube) har genomsökts, men jag känner mig lite osäker ändå..
Diffen köptes på följande beskrivning:
"TRIUMPH SPITFIRE/VITESSE/GT6 3.63 DIFFERENTIAL STAMPED "FR" REMOVED FROM A SPITFIRE 1500
GOOD,SECONDHAND CONDITION.NO EXCESSIVE FREE-PLAY.REMOVED FROM A 49000 MILE CAR OFF THE ROAD SINCE 1984".
-Nu undrar jag om det finns någon med erfarenheter här i forumet, som kan hjälpa mig förklara hur jag bör kolla diffen innan jag monterar in den i bilen?
Jag har naturligtvis testat att vrida på den idag och visst finns det lite "glapp"/klick, när jag vrider medbringorna fram och tillbaka. Men det tror jag att det ska vara, frågan är bara hur mycket det ska vara? Håller jag ena hjulets medbringa helt still och vrider på den andra, så är det någon dryg mm innan medbringan till kardanen börjar rör sig. Rätt eller fel?
Dessutom uppfattar jag att det går lite trögt att vrida på kardanens medbringa för att medbringorna för hjulen ska röra sig. Jag jämför då med en video jag tittat på och där ser jag att det fortsatte sno en liten bit till när killen i filmen snodde och snabbt släppte taget. Det gör INTE min på långa vägar, utan stannar direkt. Jag vet inte om det spelar någon roll att min stått "ofylld" på hyllan sedan jag fick hem den?
Jag börjar såhär, så får vi se om någon vänlig själ har lust att svara. Bättre i så fall att någon kunnig och erfaren ber mig göra något, om det kan underlätta utvärderingen.
-Jag skulle vara väldigt tacksam för hjälp/svar!
Mvh
//Matts
Jag kan äntligen ta tag i att byta till den diff jag ropade in på ebay och fick hem våren 2016!
Idag har jag gjort ren den på utsidan. Dvs borstat den så ren från allt löst sittande rost och smuts som jag kommer åt.
Jag har även försökt läsa på och letat i Haynes-verkstadshandboken, men hittar ingen avdelning där man beskriver hur man bör utför en kontroll av den. Även Internet (Youtube) har genomsökts, men jag känner mig lite osäker ändå..
Diffen köptes på följande beskrivning:
"TRIUMPH SPITFIRE/VITESSE/GT6 3.63 DIFFERENTIAL STAMPED "FR" REMOVED FROM A SPITFIRE 1500
GOOD,SECONDHAND CONDITION.NO EXCESSIVE FREE-PLAY.REMOVED FROM A 49000 MILE CAR OFF THE ROAD SINCE 1984".
-Nu undrar jag om det finns någon med erfarenheter här i forumet, som kan hjälpa mig förklara hur jag bör kolla diffen innan jag monterar in den i bilen?
Jag har naturligtvis testat att vrida på den idag och visst finns det lite "glapp"/klick, när jag vrider medbringorna fram och tillbaka. Men det tror jag att det ska vara, frågan är bara hur mycket det ska vara? Håller jag ena hjulets medbringa helt still och vrider på den andra, så är det någon dryg mm innan medbringan till kardanen börjar rör sig. Rätt eller fel?
Dessutom uppfattar jag att det går lite trögt att vrida på kardanens medbringa för att medbringorna för hjulen ska röra sig. Jag jämför då med en video jag tittat på och där ser jag att det fortsatte sno en liten bit till när killen i filmen snodde och snabbt släppte taget. Det gör INTE min på långa vägar, utan stannar direkt. Jag vet inte om det spelar någon roll att min stått "ofylld" på hyllan sedan jag fick hem den?
Jag börjar såhär, så får vi se om någon vänlig själ har lust att svara. Bättre i så fall att någon kunnig och erfaren ber mig göra något, om det kan underlätta utvärderingen.
-Jag skulle vara väldigt tacksam för hjälp/svar!
Mvh
//Matts
"Man kan aldrig vara 100% säker på någonting här i tillvaron! ..Men den som vet mest brukar gissa bäst."