Allt som rör Spitfires
By Krille
#10996
Jag håller på och renovera en Spitfire det har tagit några år för mycket. Jag gifte mig så det kom ett husbygge emellan.
Men nu måste jag kunna rulla ut bilen så jag skall kunna bygga köket, jag behöver ytan till det. Jag köpte bilen i påsar så det är en hel del att plocka i ordning. Tänkte skaffa startmotor och generator, men då slår det mig det är väl + jordat system. kan man köpa eller lätt bygga om till - jordat. Var inne nu på Rimmer Bros och tänkte beställa lite delar. Jag har egentligen tänkt lägga i en morden motor men under tiden tänkte jag försöka få liv i den som finns. Jo just man måste väl även byta kondensator till brytarna. Är det nån som vet. Eller är detta en fråga som jag helst inte skall ställa, för ingen vill veta av nått sånt här att bygga om till - jordat system :) Det kanske är mycket som måste göras ja bensinmätaren bör kanske också vändas på..
#10997
Va? Byta från plusjord, till minusjord! Vilket helgerån!

Nejdå, jag skojar bara.
Rent praktiskt har det ingen som helst betydelse vilken pol man väljer att ansluta till chassiet men minusjord underlättar betydligt om man vill installera stereo eller andra tillbehör i bilen, eller om man vill byta till växelströmsgenerator.
Inget kan vara enklare än att byta från plusjord till minusjord, byt bara plats på kablarna på batteriet.
Eller rättare sagt, det kan gå utmärkt att göra så men ska man göra rätt så polariserar man om generatorn först. Den polariserar annars om sig själv men risken finns att laddningsregulatorn går sönder på kuppen.

Använd forumets sökfunktion så hittar du många äldre trådar om samma sak.
Finns det fortfarande några frågetecken så skriv bara ett inlägg så kommer nog snart ett svar, från mig eller någon annan.
Forumet har tyvärr varit väldigt dött en längre tid men vi får väl hoppas att det vaknar till snart igen.
#10998
Krille skrev: 2019-11-11 19:40 Jo just man måste väl även byta kondensator till brytarna.
Nejdå, men man bör byta plats på kablarna på tändspolen. Det fungerar ändå men det blir svagare gnista om den måste hoppa från sidoelektrod till mittelektrod istället för tvärtom.
Krille skrev: 2019-11-11 19:40 Det kanske är mycket som måste göras ja bensinmätaren bör kanske också vändas på..
Nejdå, allt kommer fungera precis lika bra med "fel" jordning.
#10999
Tack för svar! Så startmotorn är bara att köra med en original? Den måste ju gå åt rätt håll! Solenoiden kan ju inte spela nån roll.
och sen är det bara och ta en generator som får plats och anpassa fästena. Tänkte jag skulle försöka få igång motorn innan jag plockar in den i bilen. Jag har för mig att en stötstång är krokig. Motorn har nog inte varit igång sen 70 talet tror jag när den avställdes.

Jag skall kolla i alla kassar för att om det finns en startmotor.

Hur gör man för att lägga till en bild?
#11000
Om du byter ut likströmsgeneratorn mot en växelströmsgenerator behöver du inte tänka på någonting.
Startmotorn bryr sig inte om polariteten. Lika lite som glödlamporna, dom kommer fortfarande avge ljus och inte suga åt sig det. :)
Bilagor.png
Bilagor.png (47.55 KiB) Visad 9656 gånger
#11001
wow jag trodde det blev mörkt när man vände lampan fel... :-) så lite man vet!

En motor brukar ju vända riktning om man har polariteten fel.
Detta stadiet var min bil i när jag började renoveringen. Här syns jag blästra ramen efter att jag gjort lite lagningar.
Det tog några år innan man inte fick en massa sand med sig in hela tiden.
Trotts att jag försökte fånga det mesta på en pressening.
IMG4923.jpg
IMG4923.jpg (361.98 KiB) Visad 9652 gånger
#11004
skall bli kul att följa ditt bygge, om du inte har tillräckligt med påtryckningar från hushållet så kommer här lite inspiration.

https://www.youtube.com/channel/UC8LASS ... -po4hK0Maw

finns även lite tips och trix som kan behövas på vägen. Bl.a. något avsnitt med hur man magnetiserar om generatorn och felsöker laddningsregulatorn

https://www.youtube.com/channel/UC8MBWM ... DrrzbddevA (mest en massa plåtarbete, men kanske finns nånting som kan vara av intresse när du skall skruva ihop hela bilen)

skruva lugnt :)
By HansF
#11013
Hej
Jag fick detta gjort på min mk2 -65 för många år sedan. Något som jag inte förknippade med detta förrän långt senare var att bränsle och tempmätare visade fel. Efter att jag även vänt anslutningarna på spänningsstabilisatorn bakom instrumenten gick mätarna normalt igen.
#11014
Ok! Vart sitter spänningsstabilisatorn? Jag har en MK1.

Jag tittade på rimmer:
https://rimmerbros.com/Item--i-GRID005838
Part No: 128484

Tack HansF! Det var fin info.

Bild

Skall man skifta på Jord och 12v in? Ev om man byter till en från senare modell dom har väl - jord. kanske blir lättare o montera en sådan.
Jag ser ju att jorden är monterings vinkeln.
#11015
Det var något jag inte hört talas om, att spänningsregulatorn skulle påverkas av polariteten. Kanske är det så, men jag tvivlar faktiskt.
Däremot är är det väldigt viktigt med bra jordning för att regleringen ska fungera. Den sitter bakom hastighetsmätaren och det är inte helt ovanligt att muttern vibrerar loss med dålig jord som följd. Då fungerar inte regleringen utan instrumenten får 12 V istället för 10 V och visar därför fel. Det har jag själv fått uppleva då jag fick bensinstopp fast tankmätaren visade kvarts tank, en mycket retlig indikation på att muttern hade vibrerat loss så spänningsregulatorn saknade jordning.

Spänningsregulatorn är av bimetalltyp, fungerar i princip som ett blinkrelä. Bimetallen reagerar på värme och värmetråden blir lika varm oavsett vilket håll strömmen går så jag förstår inte logiken med att polariteten skulle spela någon roll.
Dessutom är elschemat i detta avseende lika för Spitfire 4 (plusjord) och Mk3 (minusjord). På båda är stift B oreglerad 12 Volt och stift I är reducerad spänning till instrumenten. Det är samma regulator (128484) till Spitfire 4, Mk2 och Mk3 vilket också talar mot att det skulle behöva ändras något bara för att man byter jordning från plus till minus. Därmed inte sagt att HansF har fel, självfallet kan jag ha förbisett något uppenbart.

Slutligen en länk för den som vill fördjupa sig ytterligare.
By HansF
#11019
Tack Mats.
Du verkar ha pejling på det här. Det kan vara så enkelt att min bil var felkopplad. Den var inte oskruvad direkt. Jag märkte problemet på en långkörning då jag såg att mätarna visade mer, om jag glömde slå på ljuset efter fikastopp. Mvh Hans
triumph gt6 mkI bakre kofångare

har et sätt kofångare bak med bär […]

triumph gt6 mkI bur sökes

någon som har en bur liggande som jag f&arin[…]

Söker främre stötfångare till[…]

Bensintank Spitfire Mk2

Söker efter en hel bensintank. Min har flera […]