Allt som rör Spitfires
#10922
Hej hej, jag skulle behöva lite expertis hjälp vad gäller elektronisk tändning och hur signalen från fördelaren letar sig fram till en mekanisk varvräknare. Bilen i fråga är en spitfire 4 - 1964 och till den finns det för tillfället monterad en AccuSpark delco 4. Där vajern till varvräknaren går in så är det helt tomt (av någon anledning så verkar det saknas en bit plåt som skall skydda innandömet och därmed kan man titta rakt in från andra sidan av där vajern går in).
Jag skall försöka lära mig lägga upp bilder så blir det tydligare vad jag menar :)

Men om någon har en bra länk till en youtube video som förklarar funktionen eller några bilder med text så ladda gärna upp det.
#10923
ok, det börjar klarna, det är delar som saknas ...

Ny elektronisk fördelare, verkar som att locket har lossnat och därefter kraftöverföringen till vajern :(
Bild

Gammal elektronisk fördelare, man kan notera att det är spår i godset så att locket inte skall kunna lossna på den gamla fördelaren vilket inte finns på den nya >:( , får ringa AccuSpark på måndag och fråga om de har några delar liggandes.
Bild
Bilagor
fördelare ny.jpg
fördelare ny.jpg (174.78 KiB) Visad 9750 gånger
fördelare gammal.jpg
fördelare gammal.jpg (249.85 KiB) Visad 9750 gånger
#10932
fick delarna som jag beställde från AccuSpark så att jag kan få igång varvräknaren, enligt AccuSpark kan man inte använda delarna som finns i orginal fördelaren. Började montera ihop allt igen, nyrenoverad varvräknare, ny vajer från rimmer och de nya delarna på plats i fördelaren. Monterade först in den nya varvräknaren och testade med den nya vajern att den gjorde utslag - funkade bra. När jag sen skulle skruva fast vajern i fördelaren så ploppade locket av i fördelaren igen. Det verkar som att vajern är för lång i förhållande till vajerhöljet. Skall kapa 5mm åt gången på varvräknarsidan och se om det kan passa bättre ihop imorgon.
Bilagor
long wire.jpg
long wire.jpg (157.78 KiB) Visad 9675 gånger
#10933
En för lång vajer är dessutom skadlig för varvräknaren, den tycker inte om axiella krafter.
Att locket lossar så lätt låter inget vidare, jag skulle nog för säkerhets skull låsa det med Loctite, eller låsa mekaniskt med några körnslag.
#10934
Tack för tipsen. Vet inte riktigt vad som har hänt när det gick sönder. Testade den felande varvräknaren också och jag kan inte dra runt för hand. Så antagligen har varvräknaren kärvat ihop sig av axiella krafter, sedan har vajern gått av och i samband med det har locket trillat ut av stöten från vajern (bara spekulerar lite :) ). Får se om jag lyckas få ihop det bättre ....
#10935
ja, då var vajern på plats ..., och tändningen inställd. Blir dock lite konfunderad över att fördelaren hamnar i ett läge som gör att vajern till varvräknaren ligger emot motorn. Tänker att efter ett tag så kommer vajerhöljet gå i sönder av vibrationer från motorn.
Så jag tog en titt på denna videon https://www.youtube.com/watch?v=ahclUM5ZDaI&t=6s och följde anvisningarna, men kommer det verkligen bli rätt om jag flyttar kugghjulet (eller vad man nu skall kalla det för) ett steg i klockans riktning så att i slutändan så skall vajern hamna mer parallellt med motorn. Har inte tid att meka på nån dag, men allt är monterat och klart för att ställa tändningen. Så då får vi väl se...., har jag gjort något dumt får ni gärna berätta det för mig :)
Bilagor
test2.jpg
test2.jpg (180.06 KiB) Visad 9642 gånger
#10936
Nu förstår jag inte riktigt...
Du skriver att du tittade på videon och följde anvisningarna, då borde du väl redan själv veta om fördelaren hamnade rätt eller inte.
Om du menar att du tittat på videon men ännu inte gjort ändringen på din bil så är svaret ja, fördelaren kommer hamna i rätt läge.

Det står väl beskrivet i verkstadshandboken. Har du inte någon ännu så rekommenderas starkt att snarast införskaffa en. Eller varför inte två eller fler?
Själv har jag två original, en hemma som referens och en i garaget som jag tog loss sidorna ur och satte i plastfickor så jag inte behöver oroa mig för oljiga fingeravtryck. Sedan är en handbok från Haynes ett bra komplement. Den är skriven för hemmamekare så medan det i originalhandboken står vilket specialverktyg du ska använda finns i Haynes beskrivet hur du gör det med vanliga verktyg.

Det är en väldigt lättmekad bil men sen är det ju individuellt vad man ser som lätt eller svårt beroende på kunskap. Inom några år kommer du vara specialist på Triumph Spitfire och komma med svar istället för frågor här på forumet.

För att återgå till frågan så har antingen tidigare ägare slarvat vid montering av fördelardrivning eller så är den elektroniska fördelaren inte lika som original så man måste ställa drivningen lite annorlunda för att få det rätt. Glöm heller inte att kontrollera axialspelet, som också var väl beskrivet i videon. På min motor blev det rätt med en tunn papperspackning men det kan säkert variera så slarva inte med det.

Just nu hinner jag inte scanna in något men om du vill ha aktuella sidor ur verkstadshandboken så ordnar jag gärna det.
#10937
Nja, lite svårt att få med allt i de här inläggen. Men såhär var det, när jag köpte bilen gick den rätt risigt, och det första jag gjorde var att ställa tändningen. Och för att få ordning på det så var jag tvungen att vrida hela tändningsmodulen uppskattningsvis 60 grader. Och en konsekvens av det var att vajern till varvräknaren låg emot motorn.
Igår hade jag inte möjlighet att ställa tändningen igen, och jag var/är orolig för att behöva vrida tändningsmodulen 60 grader igen för att tändningen skall vara korrekt, därav min fråga.
Vilken verkstadshandbok rekommenderar du, finns det en speciell för spitfire 4? Gjorde en snabb sökning och uppfattade det som att det fanns flera men det är kanske denna https://www.googleadservices.com/pagead ... CD4&adurl=
Jag får återkomma angående packning och axial spel, där sitter en gammal pappers packning men om den är anpassad för uppgiften eller inte vet jag inte ännu.
Du får gärna skanna in från verkstadshandboken, kan inte säga att jag riktigt förstod vad han gjorde i videon när det gäller axial spelet, la han en distans innan han mätte upp vilken tjocklek på packningen han behövde ha?
#10938
såja, då har jag googlat lite, tror jag förstår nu, hittade pdf,en till workshop manualen, dock i lite dålig kvalite. Återkommer imorgon kväll....
Bilagor
distributor_small - remount.png
distributor_small - remount.png (152.12 KiB) Visad 9598 gånger
#10940
Tackar så mycket Mats, har slitit i garaget idag men det har gått mer bakåt än framåt. Men imorgon är det fredag, känner på.mig att det vänder då.
Angående packnings tjocklek på 0.1mm, eller som de skriver 0.08mm i sitt exempel. Är det verkligen rimligt? Finns det att få tag på? (Har inte letat mer än på Biltema och där är minsta tjocklek 0.4mm)
#10941
Andreas M skrev: 2019-09-26 22:59 Angående packnings tjocklek på 0.1mm, eller som de skriver 0.08mm i sitt exempel. Är det verkligen rimligt? Finns det att få tag på? (Har inte letat mer än på Biltema och där är minsta tjocklek 0.4mm)
Så tunt packningsmaterial är av någon anledning inte så enkelt att få fatt på längre. Förr var 0,10 mm relativt vanligt men nu är det svårt att få fatt på tunnare än 0,25 mm. Det tunnaste jag hittat är 0,15 mm men inte heller det var helt lätt.
Kanske beror det på att det blivit vanligt att använda packning på tub, men det är ju inte till någon hjälp i det här fallet.
Vid fördelarfoten är inte så viktigt att ha oljebeständig packning så då går det att använda vanligt papper. Normalt kontorspapper, skrivarpapper, brukar vara omkring 0,07 mm tjockt. Behöver du tunnare så använd tidningspapper. Kombinera till önskad tjocklek.
Eller om du vill lyxa till det så använd bladmässing i önskad tjocklek och eventuellt packning på tub.
#10942
ok, bra att veta, angående papperstjocklek. Har lite olika papper hemma som jag kan roa mig med så småningom.

Men just nu är det lite tungt i garaget. Efter att ha roterat "Drive gear" (nummer 3 i tidigare bilagor) ett steg åt höger och återmonterat allting så började det bli problem.
Startade bilen för att varmköra den och efter någon minut så skulle jag börja ställa tändningen, lossade på skruven till fördelaren för att sedan börja ställa in tändningen. Lossade dock skruven lite för mycket och fördelaren vred sig kanske 15-20 grader åt ena hållet och bilen stannade. Sedan dess har jag inte lyckats få igång den.
Där är bensin, gnista, bensinpumpen fungerar, kolvarna rör sig, startmotorn går runt lätt, tändstiften blir blöta. Det kan vara att jag vred runt motorn ett halvt varv under tiden som jag skulle få ner "Drive Gear" i rätt läge så att nu är tändningen 180 grader fel. Men som det är monterat nu så tittar jag ner i oljepåfyllningshålet (ovanför cylinder 1) så börjar det röra på sig nedåt när rotorn är ca 70-80 grader innan tändläge 1. Hur i hundan kan man veta om man ligger 180 grader fel? Så jag tänker att jag måste reda ut detta först innan jag går vidare.

Har dock börjat kolla lite på förgasarna, i en av dem så rörde sig inte nålen lätt i munstycket och jag monterade av nålen för att se om den inte var rak, men den verkar ok. Och när jag monterade tillbaka nålen igen så började jag fundera på om man skall pressa den ända upp i ändläget i kolven eller om man skall mäta en längd på nålen för att sedan spänna fast den. Kan inte hitta denna informationen någonstans. I den andra förgasaren så är nålen intryckt till ändläget men det behöver ju inte vara rätt.

Alla tips mottages med glädje :)
#10944
Andreas M skrev: 2019-09-28 8:57 skall prova med papperstuss ;)
Det låter som om du har letat i gamla inlägg på forumet :)
Andreas M skrev: 2019-09-27 23:41 Har dock börjat kolla lite på förgasarna, i en av dem så rörde sig inte nålen lätt i munstycket och jag monterade av nålen för att se om den inte var rak, men den verkar ok. Och när jag monterade tillbaka nålen igen så började jag fundera på om man skall pressa den ända upp i ändläget i kolven...
Kärvar nålen så är med största sannolikhet munstycket inte centrerat. Det står väl beskrivet i instruktionsboken hur du gör det, liksom resten av förgasarjusteringen. Och nålen ska monteras i ändläge.
#10945
Lite reflektioner från gårdagen...
- jag hade svårt att få till det med en papperstuss, nu använde jag endast toa papper men den ville liksom aldrig poppa ut ur tändstiftshålet. Kan va att jag packade pappret för lite eller för mycket. Började istället använda tummen och pressade den lätt mot tändstiftshålet, då kunde man både känna och höra när kompressionen byggdes upp liksom när det skapades undertryck vid kolvens nedåtgående rörelse. Det är dock lite trångt att komma åt runt cylinder 1 och jag använde mig av cylinder nummer 4 istället.

Det är dock något konstigt med Delco 4 fördelaren, jag har monterat av/på den ett flertal gånger och varit 120% säker på att den har varit rätt monterad men ändå när jag testar med kompressionstestet så har tändningen varit 180 grader fel efter att jag har dragit runt motorn med startmotorn och den har tänt en eller två gånger men aldrig startat. Så antingen griper inte fördelarens axel tag i motorns kraftuttag (eller vad man skall kalla det). Eller så är inte axeln genomgående hela vägen upp till rotorn i fördelaren. Eller så är det något fundamentalt som jag har missat. (Jag hade även en medhjälpare igår, japp, vi var nyktra, och samma sak hände när han var med).

Vi fick dock igång bilen till slut igår, några sekunder, men sen dog den igen. Efter det gav vi upp. Och nu står rotorn 180° fel igen.

hm, allting började med att jag ville få igång varvräknaren och köpte in och installerade kugghjulet som drar runt vajern till varvräknaren. Kanske skall ta och demontera det igen...

Tack så mycket för hjälpen Mats, har återmonterat nålen och centrerat munstycket. Återkommer till förgasaren när tändningen är löst...
#10946
Gah, vilket skitfel..., det var nere i kraftuttaget. Det är alltså inte möjligt att bara vrida rotorn 180 grader och få det på plats. Vad som jag tror har hänt är att någon gång i början så har jag roterat kraftuttaget 180 grader och när jag återmonterat allt så har jag inte varit tillräckligt noggrann och fått ner fördelaren i spåret ordentligt (vilket inte går, både fördelare och kraftuttag måste vara justerade rätt i fas, urfasningen är inte rak i kraftuttaget). Det enda jag har att skylla på är att vinkeljärnet som använder för att fästa fördelaren i motorn har ett så pass stort hål att man kan göra detta felet.

Så, det som har hänt är att initialt har fördelaren snurrat med enbart genom att ytorna är tryckta mot varandra (även under trippelkontroll när jag har kollat att jag legat rätt med tändning då jag hand dragit runt motorn). Men när jag sedan startar bilen och jag får en eller två tändningar så släpper det och fördelaren snurrar runt 180 grader och jackar in sig i kraftuttaget och sen är det kört.

jaja, jag har lärt mig en del på vägen som jag ändå förr eller senare hade behövt få koll på :)
triumph gt6 mkI bakre kofångare

har et sätt kofångare bak med bär […]

triumph gt6 mkI bur sökes

någon som har en bur liggande som jag f&arin[…]

Söker främre stötfångare till[…]

Bensintank Spitfire Mk2

Söker efter en hel bensintank. Min har flera […]