Allt som rör Spitfires
By jaco
#10737
Det verkar som vår Spitfire 1964 inte laddar som den ska. Efter senaste åkturen var batteriet urladdat när vi kom hem. Batteriet verkar vara ok efter uppladdning i garaget. Den är helt original med likströmsgenerator.
Gjort följande mätningar på batteriet: fulladdat batteri 12,8 V. Tomgång 12,5 V. 1500 varv 12,5 V.
Gjort följande mätningar på generatorn: Tomgång 10,8-11,5 V. 1500 varv 14 V.
Borde inte mätning på batteriet vid 1500 varv vara 14 V när generatorn laddar 14 V ? Eller är det något speciellt när det är likström?
Min teori är att felet ligger i controllboxen, eller vad säger ni som har erfarenhet?
Anita och Jan
#10738
Din teori är med största sannolik korrekt.
Laddningsregulatorn kräver nog lite översyn och injustering, det står bra beskrivet i verkstadshandboken hur man gör.

Om du saknar verkstadshandbok bör du självfallet snarast införskaffa en, helst en original, för hur ska man annars kunna hålla sin ögonsten i skick?
Om du behöver , så kan jag scanna in de aktuella sidorna och skicka som pdf.
#10740
Det var väldigt länge sedan jag använde Haynes men jag har för mig justeringsförfarandet även var tydligt beskrivet i den.
Jag ska scanna aktuella sidor ur orginalboken så fort jag får tid, kan inte lova att det blir idag. Men språket är förstås fortfarande engelska.
Svenska är ett lite obetydligt språk så man får acceptera att inte allt finns översatt men det skulle inte förvåna mig om Lucas haft vissa serviceinstruktioner översatta till svenska för sina serviceverkstäder. Det vore onekligen ett fynd att hitta det från någon gammal bilelektrisk firma, om det finns. Man kan ju alltid drömma...
#10746
jaco skrev: 2018-09-21 15:26 Efter rengöring av laddningsregulatorns kontakter laddar den åter som den ska. Tack för supporten.
Vad bra att det löste sig.
Jag har lite dåligt samvete för att de utlovade sidorna ur verkstadshandboken uteblev, min scanner vägrade att fungera. Det är ju så med modern teknik, dom är känsliga för både mjukvara, hårdvara och drivrutiner. Men att köpa en ny bara för att den jag har egentligen är gjord för Windows XP vägrar jag än så länge. Jag har tidigare fått den att fungera med Windows 10 så det ska nog gå igen. Kanske...

Hejsan! Ju äldre föräldrarna blir d[…]

7" strålkastare

Jag har en del Triumph delar och ser att det fr&ar[…]

Spitfire delar

Har du några delar kvar eller är allt s[…]

Triumph GT6 i delar

fan så nu på facebook att nån ha[…]