- 2018-09-11 10:57
#10737
Det verkar som vår Spitfire 1964 inte laddar som den ska. Efter senaste åkturen var batteriet urladdat när vi kom hem. Batteriet verkar vara ok efter uppladdning i garaget. Den är helt original med likströmsgenerator.
Gjort följande mätningar på batteriet: fulladdat batteri 12,8 V. Tomgång 12,5 V. 1500 varv 12,5 V.
Gjort följande mätningar på generatorn: Tomgång 10,8-11,5 V. 1500 varv 14 V.
Borde inte mätning på batteriet vid 1500 varv vara 14 V när generatorn laddar 14 V ? Eller är det något speciellt när det är likström?
Min teori är att felet ligger i controllboxen, eller vad säger ni som har erfarenhet?
Anita och Jan
Gjort följande mätningar på batteriet: fulladdat batteri 12,8 V. Tomgång 12,5 V. 1500 varv 12,5 V.
Gjort följande mätningar på generatorn: Tomgång 10,8-11,5 V. 1500 varv 14 V.
Borde inte mätning på batteriet vid 1500 varv vara 14 V när generatorn laddar 14 V ? Eller är det något speciellt när det är likström?
Min teori är att felet ligger i controllboxen, eller vad säger ni som har erfarenhet?
Anita och Jan