- 2017-08-09 17:06
#10428
Hej
För några år sedan köpte jag en styrväxel med 2,5 rattvarv från Rimmer Bros. Jag har varit nöjd med den då de 3,5 rattvarv som är original ger en rätt
"vevig" styrning. Vid årets ITD hade vi ett körprov som innebar att vi med förbundna ögon skulle köra runt i en cirkel och uppskatta när vi kommit ett varv. Jag svängt ganska tvärt och efteråt uppträdde bilen konstigt, styrningen var hur glapp som helst. Jag kunde konstatera att muttern på ovansidan
hade hoppat ur och rensat gängan i styrväxeln. Muttern har främst till uppgift att låsa inställningen på "glappet" i styrväxeln, antingen med shims som på original styrväxel eller med en fjäder och en mutter som det är på denna växel. Jag har informerat Rimmer om vad som har hänt och väntar på svar.
Är det någon som kan förklara vad som hänt? Vad kan pressa ur muttern. Se bifogad bilder (filer)
mvh
Leif
För några år sedan köpte jag en styrväxel med 2,5 rattvarv från Rimmer Bros. Jag har varit nöjd med den då de 3,5 rattvarv som är original ger en rätt
"vevig" styrning. Vid årets ITD hade vi ett körprov som innebar att vi med förbundna ögon skulle köra runt i en cirkel och uppskatta när vi kommit ett varv. Jag svängt ganska tvärt och efteråt uppträdde bilen konstigt, styrningen var hur glapp som helst. Jag kunde konstatera att muttern på ovansidan
hade hoppat ur och rensat gängan i styrväxeln. Muttern har främst till uppgift att låsa inställningen på "glappet" i styrväxeln, antingen med shims som på original styrväxel eller med en fjäder och en mutter som det är på denna växel. Jag har informerat Rimmer om vad som har hänt och väntar på svar.
Är det någon som kan förklara vad som hänt? Vad kan pressa ur muttern. Se bifogad bilder (filer)
mvh
Leif
Bilagor
20170801_113215 - kopia.jpg (1.67 MiB) Visad 7331 gånger
20170801_113037.jpg (1.63 MiB) Visad 7331 gånger