Diskutera och argumentera kring TR
By LeifP
#10428
Hej

För några år sedan köpte jag en styrväxel med 2,5 rattvarv från Rimmer Bros. Jag har varit nöjd med den då de 3,5 rattvarv som är original ger en rätt
"vevig" styrning. Vid årets ITD hade vi ett körprov som innebar att vi med förbundna ögon skulle köra runt i en cirkel och uppskatta när vi kommit ett varv. Jag svängt ganska tvärt och efteråt uppträdde bilen konstigt, styrningen var hur glapp som helst. Jag kunde konstatera att muttern på ovansidan
hade hoppat ur och rensat gängan i styrväxeln. Muttern har främst till uppgift att låsa inställningen på "glappet" i styrväxeln, antingen med shims som på original styrväxel eller med en fjäder och en mutter som det är på denna växel. Jag har informerat Rimmer om vad som har hänt och väntar på svar.
Är det någon som kan förklara vad som hänt? Vad kan pressa ur muttern. Se bifogad bilder (filer)


mvh
Leif
Bilagor
20170801_113215 - kopia.jpg
20170801_113215 - kopia.jpg (1.67 MiB) Visad 7331 gånger
20170801_113037.jpg
20170801_113037.jpg (1.63 MiB) Visad 7331 gånger
By Kai
#10481
Hej Leif
Det måste ha blivit kompression i systemet, fett och luft om vartannat som byggde upp ordentligt tryck vid fullt rattutslag, en packbox lägger trycket mot axeln och håller tätt ännu bättre medans svagaste länken ger med sig, rätt stor yta på den muttern, ett högervarv hade kanske lagt trycket på andra sidan och styrväxeln hade klarat sig, min teori bara. Rimmers kanske kommer till den slutsatsen också och inför ventilationshål på lämpligt ställe. Eller så finns det ett som av någon anledning är igensatt. Surt hur som iaf. >:(
Mvh / Kai
By LeifP
#10482
Hej Kai

Ja, jag har funderat i samma banor som du, men jag tycker inte gängorna borde vara det som brister. Rimmer har inte svarat , det är 3 veckor sedan jag skrev till dom. Jag skickade en påminnelse idag, vi får se vad dom säger.

/Leif
By LeifP
#10506
Hej

Jag har fått svar från Rimmer Bros att jag ska få en ny styrväxel.Jag har även ställt frågan om dom tänker informera alla som köpt den aktuella
styrväxeln. Här är Rimmers svar. Jag blir inte riktigt klok på vad han menar.

Hello Leif
Yes at that time if we had been notified that there was any other problems with the racks we would have advised our customers to send them back for a replacement.
Kind Regards
Mark
On 07/09/2017 14:03, leif.persson@urp.se wrote:
HI Mark


Thanks. But will you inform other customers? I know that you informed those who had bought
the steering rack that they shouldn't use it on racetracks. But I Think it is as dangerous to use it on public roads.


yours
Leif
Användarens profilbild
By Lars garage
#10508
Typiskt svar! Man kan tolka den på två sätt. De menar med största sannolikhet OM de hade vetat detta skulle de meddela sina kunder, fast NU vet dom inte det trots att du har påtalat detta!
By LeifP
#10511
Hej Lars

Bra svar. Det är väl så att kundansvaret inte är det allra bästa, tyvärr. Kvalitetskontrollen finns i stort sett inte alls.
Jag har pratat med flera personer i sommar som är besvikna på Rimmers kvalitet. Frågan är bara om det finns bättre grejor hos någon annan? Jämnfört med Triumph MC grejor är bildelarna bättre, men jag tycker det gått bakåt.

/Leif
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]