Allt som rör Spitfires
#10222
Jag ville byta diff från 4.11:1 till 3.89:1 så köpte en begagnat 3.89:1 diff vilket jag har renoverat under vintern och skulle nu sätter in den i bilen. Men den nya differentialen verkar vara 5mm kortare (mått mellan fram och bak upphängning)! Så jag kan inte få in bulten bak. Hur kan det vara så? Vad gör jag?? Mvh Sandy
#10234
Hej!
Jag har för ganska många år sedan bytt min MK3 diff mot en MK IV just i syfte att ändra utväxling och där kan jag inte minnas att det var några problem.
Mig veterligen är de alla lika. Det som brukar skilja är håldelningen på medbringarna men där är, också i alla fall vad jag har stött på, alla knutkors lika.
Det är inte så att du har vänt på det främre fästet, om det nu går att göra det, eller att något inte har kommit fullt på plats?
Den hänger inte i bussningarna?
Har du bytt gummibussningarna?
//
JEK
#10235
Apropå det främre fästet, så läste jag någonstans att det justerades till varje bil med metoden "bend to adjust" och att man därför ska använda samma fäste för att få rätt passform.
Jag kommer inte ihåg var jag läste det och jag har bara sett informationen en enda gång. Man tycker ju att det borde vara allmänt spridd kunskap om det verkligen stämmer. Jag tycker fästet verkar ganska stabilt men några millimeter går det säkert att justera med lite våld.
#10344
Hej,

Tack för svar. Jag löste problemet till slut. Differentialarna är bearbetade till samma längd. Det var den framre upphängningen som skilde. Den är bara svetsad plåt och skilde cirka 5mm i mått. Så jag använde den gamla upphängning istället, men fick svarva upp hålet för att passa 3,89:1 differential.

3,89:1 utväxlingen känns mycket mer naturligt med 1300cc motorn. Så jag är supernöjd, och i kombination med overdrive är det fantastiskt när man är upp i farten. Motorn är så mycket lugnare.

Det är inte farten som dödar utan smällen. Eller på engelska It's not the fart that kills you but the smell :)
Spitfire köpes

Jag är på jakt efter en Spitfire att ha[…]

triumph gt6 mkI bakre kofångare

har et sätt kofångare bak med bär […]

triumph gt6 mkI bur sökes

någon som har en bur liggande som jag f&arin[…]

Söker främre stötfångare till[…]