Om du vill veta något, eller vill dela med dig av något som rör en bil utan eget forum - skriv här!
By Flodabo
#11594
Hej alla.

Har några frågor om vad finns det för delar till triumphs 50:tals motorer?

Har köpt en Standard Vanguard från 1953 som ju har samma motor som triumph.

Finns det någon återförsäljare?

Tacksam för svar! :)

Hälsningar, Jan
By Flodabo
#11610
Får väl lägga in en bild på min bil så ni ser vad det är för motor det handlar om.
DSC_0256.JPG
DSC_0256.JPG (1.11 MiB) Visad 4412 gånger
By Mats Nilsson
#11615
Som du säkert har märkt är aktiviteten på forumet inte särskilt livlig och då TR, som delar motor med din bil, inte är den vanligaste modellen tror jag tyvärr du kan få vänta länge på svar.
I ditt läge skulle jag nog titta under TR och se vilka som skrivit inlägg för att sedan skicka fråga med PM till dom istället för att hoppas att dom besöker forumet och svarar dig.
Det ser ut att vara ett fint objekt du har, hoppas den snart kommer ut på vägarna igen.
lycka till!
By Flodabo
#11616
Tack för svar Mats.

Som du säger verkar inte aktiviteten stor. Jag har nu vänt mig till England och hoppas på att finna delar där. Tyvärr blir det ju mycket dyrare med frakt och tull sen dom gick ur EU. :-(

/jan
By Flodabo
#11631
Har hittat vad jag behöver, tyvärr i England.

Tråkigt att frakterna har blivit så dyra. Över 600 spänn för att skicka lite delar. >:(
By Flodabo
#11650
Hallå alla.

Verkar vara en hel del som besöker min tråd. Tänkte att när jag satt igång med renoveringen av motorn till min Vanguard så kanske jag kan lägga upp lite bilder om intresse finns? :)
Användarens profilbild
By Lars garage
#11651
Ladda gärna upp bilder o vad du gör. Det tar vi tacksamt emot :)
By Mats Nilsson
#11652
Självklart finns det ett intresse även om det inte är en Triumph, men väl en nära släkting :)
Lite fortlöpande information hur renoveringen fortgår vore trevligt, givetvis med lite bilder.
Lycka till med renoveringen, en riktigt trevlig modell!
By Flodabo
#11655
Ja givetvis blir det lite bilder med kommentarer.

Har inte fått ur dom delar som sitter kvar i bilen ännu. Alltid kommer det något annat skit i vägen! >:(

Så här ser det ut just nu i motorrummet:
Deformerat motorrum!
Deformerat motorrum!
20210913_165623.jpg (3.42 MiB) Visad 4155 gånger
Användarens profilbild
By Lars garage
#11656
"trumpeten" längst fram på vevaxel, vad är detta för något?
By Flodabo
#11657
Det finns en vev med i verktygsuppsättningen. Med det menas att om batteriet är dåligt så går det att starta med handkraft och veva igång motorn. Tratten är där för att lättare få in veven på rätt sätt. :)
Användarens profilbild
By Lars garage
#11659
Verkar farligt ::)
By Flodabo
#11660
Inte alls farligt. Har gjort så på en gammal traktor. Där veven ansluter är det konstruerat så att när motorn startar så släpper veven från vevaxlen. Kan ta en bild som visar när det finns möjlighet.
By Flodabo
#11670
Nu börjar det bli dax för lite motorrenovering. Tyvärr har en toppen och en del annat legat i bakluckan på Vanguarden. Naturligtvis så har det läckt in regn så dessa delar har rostat rätt mycket. :-(
Några bilder visar:
Vipparmsbrygga!
Vipparmsbrygga!
DSC_0373.JPG (977.43 KiB) Visad 3864 gånger
Toppen. Blir nog till att slipa eller?
Toppen. Blir nog till att slipa eller?
DSC_0375.JPG (1.81 MiB) Visad 3864 gånger
En hel del jobb här!
En hel del jobb här!
DSC_0377.JPG (1.74 MiB) Visad 3864 gånger
Behövs kanske nya tändstift eller vad tror ni?
Behövs kanske nya tändstift eller vad tror ni?
DSC_0379.JPG (1.25 MiB) Visad 3864 gånger
Tur man har grejor så man kan fixa ventilerna iaf. En granne kan slipa toppen men först måste all rost bort!
Användarens profilbild
By Lars garage
#11671
Oj, helt klart en del jobb innan det blir bra. Men det är ju därför vi finns som inte ger upp :)
By Flodabo
#11672
Vissa skulle kalla oss galna som håller på med sådant här. Att ge upp finns inte på kartan. Allt går att lösa, vissa saker tar bara lite längre tid! :-D

Ett par bilder till:
Stötstänger, fjädrar och lite bult och muttrar. Lika rostiga!
Stötstänger, fjädrar och lite bult och muttrar. Lika rostiga!
DSC_0381.JPG (1.58 MiB) Visad 3858 gånger
Lösningen på allt rost?
Lösningen på allt rost?
DSC_0382.JPG (971.23 KiB) Visad 3858 gånger
Användarens profilbild
By Lars garage
#11674
Även underverk kan ta lite extra tid :-D . GDS butiken har en del intressanta ytbehandlings metoder för hemmabruk:

https://gdsbutiken.se/
By Flodabo
#11675
Ja men det är det värt när resultatet är på topp!

Ja dom har en del intressant men dyra..... :-X
By Flodabo
#11681
Naturligtvis så åkte man på den där satans Covid! >:(

Har plockat bort främre delen av golvet på Vanguarden. Vad lätt det blev att komma åt grejorna som sitter under. Växelreglagen och lite annat. Kopplingscylindern ser lite trött ut. Kanske lite svårt att se på bilden.

Jisses vad gammal skit det sitter på växellådan! Bilen kommer att lätta många kilon när det blir rent sedan.
Lätt åtkomligt eller?
Lätt åtkomligt eller?
DSC_0390.JPG (2.74 MiB) Visad 3713 gånger
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]