Om du vill veta något, eller vill dela med dig av något som rör en bil utan eget forum - skriv här!
By Tomas_vartofta
#11687
Ser ut att vara smidigt.
Har de byggt golvet så att det är "enkelt" att ta bort, för att komma åt?
Kul med lite udda bilar :D
Användarens profilbild
By Lars garage
#11688
Intressanta tvärstag på vänster sida av växellådan - stabilisering?
By Flodabo
#11689
Ja det är smidigt att kunna ta bort golvet så. Byggd så från fabriken. Man satte i allt i ramen, sedan så sänkte man på karossen. Till och med ratten satt där när karossen sattes på. Sedan den här främre delen av golvet. Sitter med tolv skruvar.

"Stagen" är inte stag utan armar för växling. En för back och ettan. En för två och treans växel. Dom sitter i en lagring i ramen och i växellådan.
Det är rattstångsväxelspak på dom här bilarna.
Användarens profilbild
By Lars garage
#11690
Där ser man, en lite annorlunda lösning.
By Flodabo
#11693
Äntligen tid över för ett motorlyft! :)
Lyften på plats!
Lyften på plats!
DSC_0393.JPG (5.97 MiB) Visad 3207 gånger
Efter mycket strul är motorn på marken efter 4 timmar.
Efter mycket strul är motorn på marken efter 4 timmar.
DSC_0398.JPG (3.93 MiB) Visad 3207 gånger
By Flodabo
#11695
Har plockat isär huvudcylinder broms/kopplingscylinder. Ja båda är i samma hus.
Demonterad broms/kopplingscylinder.
Demonterad broms/kopplingscylinder.
DSC_0408.JPG (1.09 MiB) Visad 3167 gånger
Samma efter knappt två timmar i Strip All. Dock inte helt klar.
Samma efter knappt två timmar i Strip All. Dock inte helt klar.
DSC_0410.JPG (1.3 MiB) Visad 3167 gånger
Härligt när det blir rent så enkelt!

Tyvärr så satt båda kolvarna fast. Hoppas dom släpper efter ytterligare några timmar i badet! ::)
By Mats Nilsson
#11697
En intressant bil med till synes många intressanta konstruktionslösningar.
En gemensam huvudcylinder för koppling och broms har jag aldrig sett förut, man kan ju undra hur konstruktören tänkte. Om fördelarna uppvägde nackdelarna.
Användarens profilbild
By Lars garage
#11699
Eller kanske bara för att man kan kombinera i samma cylinder. Det är väl en Engelsk konstruktion ::)
By Flodabo
#11700
Blir ju bara ett ställe att kolla oljan på.

Lockheed är ett amerikansk företag så om det är en engelsk konstruktion eller inte kan man undra över. :whatever:
By Flodabo
#11702
Har plockat av lite delar från motorn!
Lite att jobba med!
Lite att jobba med!
DSC_0421.JPG (3.17 MiB) Visad 3118 gånger
Slavcylindern till kopplingen!
Slavcylindern till kopplingen!
DSC_0423.JPG (1.17 MiB) Visad 3118 gånger
Användarens profilbild
By Lars garage
#11704
Slavcylindern, hur är funktionen tänkt på den tro? Undrar om inte Lockheed fick in en Engelsman på deras kontor, skulle inte förvåna mig :-D
By Flodabo
#11705
Slavcylindern är tryckande. Här har den fastnat i yttersta läget. Gummibälgen var ju naturligtvis trasig. :-(
Fick trycka ut kolven med fettspruta!

Här är cylindern isärplockad!
Slavcylinder i delar!
Slavcylinder i delar!
DSC_0428.JPG (1.98 MiB) Visad 3069 gånger
Strip All bad. Ungefär 60 grader!
Strip All bad. Ungefär 60 grader!
DSC_0430.JPG (3.81 MiB) Visad 3069 gånger
I badet ligger toppen, slavcylindern och en hel del andra delar! Klart i morgon hoppas jag! :-D
By Flodabo
#11711
Apropå att kopplings och bromscylinder sitter ihop finns ju även på Triumph Tr2 och Tr3 efter vad jag har fått veta.
Men det är kanske inte så konstigt för det är ju samma biltillverkare!
Rengjorda delar!
Rengjorda delar!
DSC_0436.JPG (2.65 MiB) Visad 2998 gånger
:)
By Flodabo
#11718
Efter 11 dagar i Strip all badet blev äntligen toppen anständig!
Nu blir det lite lack och sedan slipa in ventiler och planslipa toppen! :-D
Bättre så?
Bättre så?
DSC_0449.JPG (1.47 MiB) Visad 2952 gånger
Behöver nog slipas?!
Behöver nog slipas?!
DSC_0455.JPG (1.13 MiB) Visad 2952 gånger
Fint eller?
Fint eller?
DSC_0456.JPG (970.2 KiB) Visad 2952 gånger
By Flodabo
#11720
Hur lyckas man böja fönstermekanismen så här? :?

Skall vara helt rak!! >:(
DSC_0462.JPG
DSC_0462.JPG (1.12 MiB) Visad 2908 gånger
DSC_0463.JPG
DSC_0463.JPG (815.19 KiB) Visad 2908 gånger
Krokigt!
Krokigt!
DSC_0461.JPG (868.8 KiB) Visad 2908 gånger
By Flodabo
#11730
Äntligen lite tid över för Vanguarden!
Delvis demonterad vattenpump!
Delvis demonterad vattenpump!
DSC_0501.JPG (1.2 MiB) Visad 2518 gånger
Grundlackad topp. Hagmans 2k.
Grundlackad topp. Hagmans 2k.
DSC_0502.JPG (983.13 KiB) Visad 2518 gånger
By Flodabo
#11731
Fick lite tid över i går så det blev lite lack! :)
Lackat o klart. Fint eller?
Lackat o klart. Fint eller?
DSC_0505.JPG (1.11 MiB) Visad 2498 gånger
Lite mer delar som fick färg.
Lite mer delar som fick färg.
DSC_0506.JPG (2.61 MiB) Visad 2498 gånger
Alla delar som jag lackade fick inte plats här utan hängdes inne. Lacken är en 2k svart.
Vet inte fabrikat då jag köper hos en kille som gör åt över tusen liter per år! ::)

(Kan man byta rubrik till något i stället för "motordelar"?)
By Flodabo
#11733
Håller på att demontera resten av motorn.... :)
Fronten på motorn.
Fronten på motorn.
DSC_0508.JPG (1.52 MiB) Visad 2490 gånger
Användarens profilbild
By Lars garage
#11734
Roligt att du lägger upp bilder o text. Att jobba med det mekaniska är oftast roligare jämfört med rost o elände.
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]