Om du vill veta något, eller vill dela med dig av något som rör en bil utan eget forum - skriv här!
By Byggarlasse
#10517
Har någon prövat att montera SAAB 99:ans Triumphmotor i en Herald?
Verkar omöjligt att hitta motorer till en Herald som går att trimma lite.
Några idéer?
Mvh byggarlasse
By LeifP
#10519
hej

Undrar om den är lämplig. Dels är den ju gjord för framhjulsdrift, så du måste hitta grejor för att anpassa till bakhjulsdrift. Troligen går det att få dit låda mm från TR7 eller dolmite. Motorn lär ju också vara rätt tung . Om man tänker fritt borde man kunna använda de Ford eller GM motorer
som används till super 7 byggen. Jag har även hört talas om att man använt Volvos 4or från första S/V 40 serien, dom borde man få billigt idag (där måste man tyvärr anpassa motor till någon annan låda)

Med vänlig hälsning
Leif
By Byggarlasse
#10520
Hej och tack för synpunkter. Vill helst hitta en triumphmotor - men om det inte går så får vi pröva något annat.
Mvh Bosse
By ingesjo
#10521
Annars har Fiat, Alfa och Honda små, lätta och ganska pigga motorer.
Men då gäller det att hitta något som antingen redan är bakhjulsdrivet eller konvertera.

Men som svensk hade jag nog valt en Volvo B18 eller en B20.
Det kommer nog ändå att bli så att bakaxeln ger upp.

Jag har en ganska trimmad Triumph 1300cc I min bil.
Det håller ihopa tack vare den låga vikten.

Men att få ut över 100hkkr från en 1300 eller en 1500 triumph motor kostar en slant, jag vet.
Skulle tippa på att göra samma med en Volvo B20 hade kostat 30% mindre + man hade fått rätt mycket mer sting i motorn.

MVH
Ingesjo.
By Byggarlasse
#10526
Tack för idéer och synpunkter.
Jag har tänkt att bygga en historisk rallybil på en Herald 1200 1964, därför behöver jag ha en triumphmotor.
Tror mig behöva 80 - 90 hk för att hinna med. Tror att det funkar m 1300 block också.
Beroende på ekonomi kan App K bli aktuellt. Siktar på sommaren 2018.
Någon som har idéer eller vet om någon motor till salu eller känner någon som kan trimma en Heraldmotor.
Mvh Bosse
By LeifP
#10530
Hej

Börja med att läsa appendix K. Du lär inte få använda något som inte fanns det året. Allt måste vara klassat (om du ska tävla).
en möjligt är grupp H , det är friare .

/Leif
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]