Om du vill veta något, eller vill dela med dig av något som rör en bil utan eget forum - skriv här!
By krabban
#8434
Har råkat snubbla över en Herald, i detta fall vad som verkar vara en 13/60 "fuskcab".

Nåt speciellt man bör tänka på och kolla innan det blir affär?
Användarens profilbild
By Odd
#8436
Om den är registreringsbesiktad som 'Öppet fordon'...
By krabban
#8439
Nej det är den inte...
Därför gissade jag att det var en coupé med hardtop och inte "äkta" cabriolet.
Användarens profilbild
By Odd
#8441
Då är den formellt inte laglig att köra omkring med. Obra vid en olycka...
By LasseT
#9655
Hej,
ser att detta är en gammal tråd, men jag blev nyfiken.

Får man inte köra en HT om man tagit av den (HT), eller vad menar ni?
By Mats Nilsson
#9656
LasseT skrev: Får man inte köra en HT om man tagit av den (HT), eller vad menar ni?
Man får inte köra med en Herald (eller Vitesse) Saloon om man tagit av taket.
Bilen är konstruerad, och registrerad, som ett täckt fordon. Att taket är skruvat fast,
och därmed relativt enkelt att demontera, saknar helt betydelse.
Utan tak är vridstyvheten alldeles för dålig. Vill man köra en Saloon utan tak
så måste man förstärka karossen och registreringsbesiktiga bilen som öppet fordon.
Användarens profilbild
By Odd
#9657
Så är det - det är otillåtet att framföra ett fordon i trafik
som inte är typ- eller registreringsbesiktigat i det utförande fordonet framförs.
Antar att det finns dyra lagrum som farbror blå kan anföra om det upptäcks
att någon har avlägsnat bärande/uppstyvande delar av fordonet.

Och mera explicit vad gäller Herald / Vitesse Saloon (och Coupé!) så är det så att de
karosserna saknar hela den svetsade lådkonstruktion som 'omfamnar' baksätet.
Den lådan är inte bara tänkt som en förvaringsvolym för den nedfällda softtoppen,
den är också en integrerad del av vridstyvheten i den öppna karosslösningen.
Dessutom så är Cabriolet-versionen försedd med dörrsäkringar - som förhindrar att
dörrarna riskerar att öppna sig när karossen flexar. Jag har sett chockerade resenärer
i en taklyft Herald Saloon som hastigt fick fånga in högerdörren när de passerade en
lite ojämn Västeråsrondell, i god fart dessutom. Vi var alla unga och aningslösa då,
och vi två som satt i min Spitfire bakom asgarvade bara åt fenomenet

- men senare kom ju tankarna krypande om vad som hade kunnat hända om... Osv.

Så förutom att det är direkt olagligt, det är minst sagt osäkert också.
Triumph GT6 i delar

nån som kan hjälpa mej att komma i kont[…]

triumph gt6 1968

jag söker kompleta dörrlås bå[…]

Hejsan allihopa! :) Jag letar efter en triumph s[…]

Ta ur startmotorn ur Spitfire MK3

Minnet är ju kort, men visst måste ma[…]