Om du vill veta något, eller vill dela med dig av något som rör en bil utan eget forum - skriv här!
By LeifP
#8299
Hej

Lite off topic men förgasare som förgasare. På min Daytona 500 sitter trattar som "luftfilter".
Det är snyggt men det tar väl inte bort mindre partiklar. Jag vet att det finns folk i klubben som har trattar
på sina bilar och jag undrar om det finns något bra förslag på vad man kan använda för något material att
trä på trattarna för att få lite bättre filterverkan.

/Leif
Användarens profilbild
By Lars garage
#8300
Lite sommarmil lär inte skada motorn, även utan filter. Det viktiga är att man skyddar mot lite större hårda partiklar som kan virvla upp. Kanske inte fallet här?

Det svåra är ju sedan att få det snyggt med någon form av "strumpa" om du ändå vill montera något filtrerande.
By Mats Nilsson
#8301
Lars garage skrev:Lite sommarmil lär inte skada motorn, även utan filter. Det viktiga är att man skyddar mot lite större hårda partiklar som kan virvla upp. Kanske inte fallet här?

Det svåra är ju sedan att få det snyggt med någon form av "strumpa" om du ändå vill montera något filtrerande.
Om man inte anser det vara något problem att suga in ofiltrerad luft i motorn kan man givetvis strunta i filter.
Vad man däremot inte får strunta i är någon form av flamdämpare som förhindrar förgasarbrand vid baktändning, en viktig funktion som luftfiltren har förutom att filtrera insugsluften. Förutom att man riskerar att elda upp bilen får man en tvåa på besiktningen om detta saknas.
By LeifP
#8302
hej
tack för synpunkterna. Jag tror nog jag vill ha lite mer filter än "hönsnät". Mats synpunkt
är intressant, det kanske inte går att lösa flamskydd med trattar

/Leif
Användarens profilbild
By MKII
#10366
Lite OT men som alternativ till trattar har jag äldre "pankaksfilter" monterat i min Spitfire. Jag har lindat ett finmaskigt metalnät ett par varv runt sig självt(innanför "pankaksfiltrets" egna lite grövre metallnät), i övrigt är de strippade från fyllning. Rent estetiskt är resultatet fulländat, ser old school ut. Rent funktionsmässigt stoppar de inte fina men väl grövre partiklar från att fara in i förgasarna. luftflödet är säkert lika bra som trattar och flamdämpningen är säkert bättre.
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]