Om du vill veta något, eller vill dela med dig av något som rör en bil utan eget forum - skriv här!
By ingesjo
#6707
Hej
Då e man strax tillbaka hemma igen.
Har en nyrenoverad 1300c motor i delar som ska monteras ihop...
Till denna motor har jag ju ett 4-2-1 rostfritt grenrör..
Funderade på att svetsa i en muff i röret för i en Bredbands Lambda sond.
Liknande denna kit..
http://www.maptun.se/shopProduct.php?pid=5664
Allt för att underlätta bestyckningen av mina Webers efter uppstart.
En sådan kit kan ju användas vid bestyckning av andra motorer oxå...
Samt monterar man på ett Megasquirt nästa år, så finns sakerna där redan..
Några synpunkter ....?
//
Redigerat ,, stavar som en kråka ju :?
Användarens profilbild
By Lars garage
#6708
Tänk på att du behöver en muff per förgasare och att den sitter tillräckligt högt upp på grenröret så den detekterar rätt avgaser. Då får du rätt luft/bränsle-balans mellan förgasarna. Blir lite merjobb att flytta sonden, men slutresultatet bör ju bli excellent.

Så två muffar är att rekommendera, förslagsvis på cyl 1 och 4, nära cylinderhuvudet.
By ingesjo
#6710
Hej Lars
Hmm var hos ett par kompisar som höll på med turboladdning för nått år sedan.
Man mappade då hela körsekvensen så man fick rätt lamdavärde för olika typer av belastning och varvtal... Så klart sprut var det...
Fick lite ideer från detta :-D
Jeg vet hur det kan vara att få till det rätt med Webers... ja SU oxå för den delen :?
Brukar inte vara några problem med tomgång och full fart,, men sedan allt där emellan kan bli ett äventyr..
Tänkte då i mitt stilla sinne att en lambdasond i avgsröret skulle vara ett bra mätinstrument för att se att man fick till de olika munstyckena och emulsion rören (F) på rätt sätt.
Annars är det ett attans provkörande och kollande av tändstift...
Sist innan motorn revs så vart stiften svartare än en kol-källare..
Jag har kört med;
Main 115.
F rör F16.
Air 165.
Tomgång 45F9.
Vilket jag tror är rätt för en 1500cc ,, dock vet jag inte om det passar min 1300cc..
Kan även vara mitt dåliga komp som ställde till det hela oxå..
Lars jag tror jag förstår hur du menar med 2 uttag... och det hade troligen vart helt perfekt för SU eller Strombergare
Men tror ändå att det räcker med en Lambda, då bestyckningen blir lika för bägge förgasarna i vart fall för Weber setuppen.
Sedan får man väl skruva på tomgångs munstyckena lika på båda förgasarna ,,, hmmm rättar mig själv där "så lika det går" förgasarna har ju en del år på nacken...
Slitage i spjäll axlarna kan ju oxå ställa till det lite på tomgång.
Det är väl inte så kritiskt att tomgångs delen blir 100% perfekt, bara man får till ett lagligt CO värde eller ??
Däremot lågfart och mellanfart är ju viktig att få rätsida på ... och det är där F rören kommer in... det finns ju lika många teorier som det finns F rör ;)
Obs den den nyrenoverade toppen blir 2 mm lägre ,, alltså en komphöjning .. tar ner den till samma förbränningsrumshöjd som min 13/60 topp.
MVH
Ingemar
By ingesjo
#6711
Hehehe Lars
Jag jagade rätt på ett annat forum som hade mycket om Webers och Lambda ,,,
En del (få) hade t.o.m. ett uttag på vart rör (4st) på avgas sidan ,, en del kör med bara ett uttag efter sista kollektorn....
Så du har e bra idé där... får fundera vidare... :?
Beställde det där Lambda kittet jag länkade till... blir ännu mer att skruva ihop :-\
Fördelen blir ändå att man kan köra motorn med last på väg och se ganska exakt var Webrarna ger för mycket....
Som sagt jag hade 4 kolsvarta tändstift,, och bilen har bara rullat 20mil sedan dom byttes.
Vill hem o skruva ihop ,, snart bara 2 v till....
Ha det ,, vi har skitväder och bara 11 grC...
Ingemar
Användarens profilbild
By Lars garage
#6713
Ja för du har väl 2 weberförgasare om jag förstått det rätt och då skulle jag absolut sätta dit två uttag. 4 uttag, varför inte när du ändå gör jobbet. Lite merjobb, men då lär du veta hur förgasarbalansen verkligen är. Om du sedan kan få helt rätt balans kanske är tveksamt, men en bra kompromiss kan du säkert få till.

Har haft lite funderingar på detta tidigare, men inte fått tummen ur.
Triumph GT6 i delar

nån som kan hjälpa mej att komma i kont[…]

triumph gt6 1968

jag söker kompleta dörrlås bå[…]

Hejsan allihopa! :) Jag letar efter en triumph s[…]

Ta ur startmotorn ur Spitfire MK3

Minnet är ju kort, men visst måste ma[…]