Om du vill veta något, eller vill dela med dig av något som rör en bil utan eget forum - skriv här!
By ingesjo
#6445
Hej
Då ska snart toppen ihop igen.
Då det är en nyare modell (Nyare än FH 25000) så undrar jag lite om ventilfjädrar.
Enligt manual ska jag ha dubbla ventilfjädrar på denna topp.
Men som alla vet denna motor är ett hopplock, troligen vad löst man samlade upp från verkstadsgolvet ;)
Så jag har enkelfjäder från början.
Dessa fjädrar som jag monterat av, har följande mått opåverkade:
Längd 38mm
Gods 3,8mm
YD 27,9mm
Varv 6st
Ett nytt kit har jag som har beteckning på paketet "Conty" och har följande mått.
Längd 40mm
Gods 3,8mm
YD 27,9mm
Varv 6st
Sedan ett kit med namnet "Terry" Extra strong med dessa mått.
Längd 45mm
Gods 3,8mm
YD 27,8mm
Varv 6st
Vilka ska jag välja till en Fast Road 83 kam... som vad jag kan se har 1,1 mm högre lyft.
Hur är utväxlingsförhållandet på vipporna?
Det verkar oxå som dessa extra starka fjädrar inte ska monteras med den undre brickan (Collar)?
Jag har en uppsättning dubbla fjädrar oxå men de verkar begagnade.
Är det någon som har koll på detta?
Ha det gött
Inegmar
Användarens profilbild
By Lars garage
#6451
Jag hann skriva lite om detta i: viewtopic.php?f=5&t=1197

Enklaste svaret blir: hitta INTE på något själv. Följ rekommendationerna som följer för respektive kamaxel. Det är inte något man enkelt räknar ut själv. Eller med andra ord, rena rama vetenskapen att få till det rätt.

Kolla in MOSS så får du fler svar. De rekommenderar att deras TT1307 dubbla fjädrar utan nedre ventilfjäderbricka används till din axel. Det du har liggande skulle jag vara mycket misstänksam mot. Varför inte svetsa ihop dom till ett litet konstverk istället :-D En sats kostar dryga 300 kr, inte mycket för att få det rätt.

Skrev någonstans om detta med rätt ventilspel och varför. Får leta vidare. Var kanske i tidningen?
By ingesjo
#6452
Lars garage skrev:Jag hann skriva lite om detta i: viewtopic.php?f=5&t=1197

Enklaste svaret blir: hitta INTE på något själv. Följ rekommendationerna som följer för respektive kamaxel. Det är inte något man enkelt räknar ut själv. Eller med andra ord, rena rama vetenskapen att få till det rätt.

Kolla in MOSS så får du fler svar. De rekommenderar att deras TT1307 dubbla fjädrar utan nedre ventilfjäderbricka används till din axel.

Skrev någonstans om detta med rätt ventilspel och varför. Får leta vidare. Var kanske i tidningen?
Lars// Misstänker att det slutar med dubbla fjädrar... då kan jag spara de andra till 13/60 toppen...
Jag har brickor till dubbla fjädrar liggandes, har för mig att dessa är olika.
Får nog köpa följande...
TT1307
Valve Springs, Uprated (Fast Road)
Note: Double, set of 8 pairs £33
Användarens profilbild
By Lars garage
#6454
ingesjo skrev: Jag har brickor till dubbla fjädrar liggandes, har för mig att dessa är olika.
Vilka brickor menar du? De övre? För undre skall INTE användas till dubbelfjäder och din kamaxel.
By ingesjo
#6455
Lars garage skrev:
ingesjo skrev: Jag har brickor till dubbla fjädrar liggandes, har för mig att dessa är olika.
Vilka brickor menar du? De övre? För undre skall INTE användas till dubbelfjäder och din kamaxel.
Lars jag har en komplett kit med dubbla fjädrar inkl. brickor och knaster, dock begagnat...
Fjädrar får köpas nya när jag beställer kammen.
Är medveten om att undre brickan ej ska användas...
Ska kolla om det är någon skillnad på övre...
By ingesjo
#6570
//
Ett nytt kit har jag som har beteckning på paketet "Conty" och har följande mått.
Längd 40mm
Gods 3,8mm
YD 27,9mm
Varv 6st
//
FYI
Conty är felstavat av mig i inledningen av denna tråd ska vara County
County är det märket Rimmers levererar, största delen av motorrenoveringspaketet från Rimmers är alltså av märket County...
De andra fjädrarna Terry extra strong är tydligen Racefjädrar som passar bra till en original Mk3 kamprofil.
Tydligen ska man inte ha med nedre bricka på dessa Terrys men kan inte bli 100% klok på det...
Nu tänker jag inte använda någon av dessa fjädrarna till min nya kam utan det är inköpt dubbla fjädrar som passar ihop med FR89

Ingemar
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]