Diskutera och argumentera kring TR
#9443
Jag tycker mig skönja en smörjnippel på de yttre knutkorsen, men kan för mitt liv inte räkna ut hur dessa ska kunna smörjas. Om man inte ska demontera axlarna vill säga.
Funderar på om man ska våga borra ett hål i "trailing arm:s" undersida mitt för nippeln.
#9449
Hej
Börja med att ta bort hjulet och titta uppifrån.
Snurra axeln så du få så stort utrymme som möjligt för smörjnippeln.
Beroende på hur tjockt munstycket på smörjsprutan är kan det funka så enkelt.
Annars får du köpa en längre smörjnippel som du sätter dit tillfälligt när du smörjer.
Tror att dom finns att köpa på Mekonomen
Mvh
Leif
#9451
Hej!
Jag förstår inte riktigt hur du menar, för min smörjnippel på knutkorset sitter ca 30 mm inne i den rörformade delen av bakaxelbryggan. Jag skulle behöva ha ett hål genom denna , men kan inte finna att något sådant finns från fabriken iaf.
Smörjnippeln pekar radiellt ut från knutkorsets centrum.
#9454
hej
Jag får nog erkänna att jag är ute och cyklar här. Jag har nog aldrig funderat över att smörja den yttre knuten utan det är den inre jag tänkte på. Jag har kollat i den verkstadshandbok jag har som omfattar tr4-tr6 och
jag hittar inget om den yttre knuten. En snabb sökning på nätet ger att någon är inne på samma spår som du, dvs. borra ett hål. Annars får man väl ta bort axeln och kanske sätta dit ett kors utan nippel. Någon som har en smartare idé?
Med vänlig hälsning
Leif
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]