- 2016-04-22 19:28
#9354
Hej!
Som rubriken säger så skall jag inom kort montera min motor till TR3A'an, kommer att bla byta kolvar och foder, nya vevstakar, lager, oljepump osv.
Har gjort det förr med motorer som inte har lösa foder så det är framför allt där jag behöver tips...Sen är det ju alltid så att dessa äldre motorer kräver lite annorlunda tekniker vid vissa moment.
Det jag framför allt undrar över, efter att läst servicemanualer från tiden då det begav sig, är vad man skall täta "8-packningarna" med ? Misstänker att det bara skall vara ett mycket tunt lager för att inte foderna senare skall sätta sig.
Till den bakre vevaxeltätningen står det att man skall använda Shellac, är det samma som man använder till att måla över knastar med?
Är där andra "djungeltrick" vid skruvande av dessa motorer?
//
JEK
Som rubriken säger så skall jag inom kort montera min motor till TR3A'an, kommer att bla byta kolvar och foder, nya vevstakar, lager, oljepump osv.
Har gjort det förr med motorer som inte har lösa foder så det är framför allt där jag behöver tips...Sen är det ju alltid så att dessa äldre motorer kräver lite annorlunda tekniker vid vissa moment.
Det jag framför allt undrar över, efter att läst servicemanualer från tiden då det begav sig, är vad man skall täta "8-packningarna" med ? Misstänker att det bara skall vara ett mycket tunt lager för att inte foderna senare skall sätta sig.
Till den bakre vevaxeltätningen står det att man skall använda Shellac, är det samma som man använder till att måla över knastar med?
Är där andra "djungeltrick" vid skruvande av dessa motorer?
//
JEK
"Det är svårt att förklara ordet körglädje för människor som köper bil med samma engagemang som de inhandlar ett kylskåp.
Men varför försöka förklara?
En betydligt enklare metod är att låta dessa kylskåpsmänniskor skåda ljuset bakom ratten i en Spitfire, på en slingrande asfaltsväg, en solig svensk sommardag" (B.Andersson; Classic motor nr:3 Mars 2002)
Triumph Spitfire MK3 1970, TriumphTR3A 1961, 2 st Triumph 2000 MK2, Alfa Romeo 75 TS 1990
Men varför försöka förklara?
En betydligt enklare metod är att låta dessa kylskåpsmänniskor skåda ljuset bakom ratten i en Spitfire, på en slingrande asfaltsväg, en solig svensk sommardag" (B.Andersson; Classic motor nr:3 Mars 2002)
Triumph Spitfire MK3 1970, TriumphTR3A 1961, 2 st Triumph 2000 MK2, Alfa Romeo 75 TS 1990