Diskutera och argumentera kring TR
By Tor-Bjorn
#8981
Hej!
Som framgår av bilden påstår ett renoveringsföretag i USA att detta är en motor (2,5 lit) från en TR6. Lägg märke till de vinklade förgasarna. Jag tror därför det är en motor från 2500.
Någon som har några synpunkter - bekräfta eller dementera?
Bilagor
Påstås vara TR6-motor, men....JPG
Påstås vara TR6-motor, men....JPG (219.22 KiB) Visad 6042 gånger
Renoverad av Motor Works..JPG
Renoverad av Motor Works..JPG (111.49 KiB) Visad 6042 gånger
Användarens profilbild
By Odd
#9013
Har väl ingen större betydelse, det är samma block och topp i bägge fallen
och om det är en 2500-motor som dom hittat (och renoverat) i USA
så är den otroligt mycket unikare än vad en vanlig TR6-motor hade varit...
Användarens profilbild
By Bror
#9019
Om blocket är från TR6 eller Triumph 2500 TC eller S kan avläsas på motornumret. Strombergförgasarna, vilka TR6 hade under hela sin USA-tid bör de vara märkta med CD2SE, eller CD2SEV, åtminstone fr.o.m. 1974 t.o.m. 1976. Innan dess hade de, tror jag, 175CD2 = samma förgasare som TR250. Det kan bero på vilken årsmodell din TR6 Carb är. Från 1975 fick 2500 TC och 2500 S SU-förgasare i England. Så frågan om din motor är TR-motor eller en 2,5 saloonmotor spelar egentligen ingen roll. Saloonen med sin 2-litersmotor blev redan vid lanseringen 2000-modellen blev närmast en flopp - liten bil med amerikanska mått och kännbart dyrare än vilken mainstream jänkebil som helst den hade dessutom Stromberg 150CD förgasare. Pundkursen var inte till någon fördel för USA vid denna tid. så vem var intresserad av att köpa en saloon med 2,5-litersmotor 10 år efter lanseringen även om pundet föll rejält framåt mitten av 70-talet? Ville man ha en TR6 redan 1968 kvittade kursen.
Jag tror att dina förgasare är i grunde de samma som TR4 hade. Man hade tankar på att sätta dessa på 2500-bilarna som var tänkta att ersätta PI:n. Folk i England ville ha en kraftfullare och mer flexibel saloonvariant av 2000, som levererade 84 DIN-hästar. Genom förbättring av insuget och detta i kombination med 175-förgasarna ökades speciellt vridmomentet i 2500-varianten. Att Strombergsedan inte hamnade i de Saloonerna var att man fick plats med SU. Effekten ökades till 99 Din-hk (105 el106 SAE) med SU. Siffrorna skiljer sig år p.g.a. vilken författare som skrivit om TR6 och 2500 Saloon.
Så här gick det till: Genom att installera motorn 15 mm längre åt höger på 2500-modellerna fick man bättre plats där för det längre och effektivare insuget och de större SU HS6. På TR6 fanns det redan plats Strombern 175. Det var en intressant fråga du hade och varför flänsarna är frästa vet jag faktiskt inte - eller också ha de varit detta hela tiden. Jag har två 175:or från en USA TR6 liggande, skall kolla om de frästa och återkommer i frågan.
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]