Diskutera och argumentera kring TR
By LeifP
#8415
Hej

Efter att ha läst det Sewe och Odd skrivit om besiktning av rambyggda bilar f.o.m 1969 års modell och inslagning
av chassinummer och även pratat med kompisar här i Norrköping verkar det nog tyvärr vara så att man måste slå in
chassinumret i ramen. Har någon några tips om hur man gör ? Dels måste man väl ha ett mothåll i ram och så måste
man hitta någonstans där man har plats att svinga släggan. Jag tänkte åka och prata med besiktningsingenjören och
kolla om man verkligen måste hålla på med det här larvet men det är väl ingen idé ?

Med vänlig hälsning
Leif Persson
Användarens profilbild
By Sewe
#8416
Det är många som frågar hur man ska göra, spontant är stansa in för att vara på den säkra sidan.
Att göra en regbesiktning är dyrt samt att man får ett fiktivt nummer som inte är det ursprungliga ID-numret.
Kontakta din bilprovning innan du stansar, jag gjorde så då jag tog in min bil från England, och då blir det "rätt"

//Sewe
By LeifP
#8418
Hej

Det verkar vara klart att man måste ha ett nummer på ramen . Jag har pratat med en besiktningstekniker
på Svensk Bliprovning i Norrköping och enligt honom så måste det finnas chassinummer i ramen . Men jag
råder alla att kolla med sitt lokala besiktningsföretag för detta verkar rörigt. Var man ska slå in det någonstans verkar oklart. Se MHRFs sida angående hur. Blir det problem så avbryt besiktningen
och red ut hur det ska vara.

/Leif
By LeifP
#8421
Fortsättning följer. Jag har varit och lånat stansar och konstaterat att det inte blir lätt att hitta någon
stans att slå. Kollar bak och där sitter ett svetsat ramnummer. Det har förmodligen satts dit vid importen
1988 men ingen bilprovare har tittat på det under alla år. Jag är tveksam till om det duger men jag åker
in den 25e och provar. Jag återkommer

mvh
Leif
Användarens profilbild
By Odd
#8422
Dubbelkolla att det inte är ramnumret du hittat [dvs serienumret på själva ramen]
utan att det verkligen är en dubblett på Commission Number...
[Är det ramnumret - se till att det försvinner illa kvickt, annars blir det ingen ände på dina framtida besiktningsbekymmer! :evil: ]
By LeifP
#8423
Hej Odd

Tack för tipset. Jag är 99% säker på att det är commisson number men jag ska kolla igen.
Ramnummer är naturligtvis fel begrepp i det här fallet.

Med vänlig hälsning
Leif
By LeifP
#8470
Hej

Nu är TR6an besiktigad. Besiktningsteknikern frågade efter chassinumret och jag pekade på plåten som
är popnitad på vänster B-Stolpe och han knappade in numret och var nöjd med det. Alltså precis som
vanligt. Detta var på svensk bilprovning i Norrköping. Tydligen är detta som allt annat, det beror på vem
man har att göra med.

/Leif
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]