Diskutera och argumentera kring TR
By Mirfak
#8342
Hej på er i forumet!
Jag experimenterar med ett hemmatillverkat vindskydd bakom huvudet. Det som jag nu har monterat tycks inte minska nack-draget något nämnvärt.
Has det några bättre förslag? Bättre placering t.ex.
Bilagor
IMG_2817.JPG
IMG_2817.JPG (619.39 KiB) Visad 6813 gånger
By Mats Nilsson
#8343
Mirfak skrev: Has det några bättre förslag?
Använd läderhuva eller att låt sufletten vara uppfälld :)
Skämt åsido har jag aldrig förstått vitsen med vindskydd, varför överhuvudtaget åka öppet om man ser drag som ett problem?

Varför två separata vindskydd istället för ett helt? Jag tror det är en anledning att det inte dämpar nackdraget i den utsträckning du önskar.
By Mirfak
#8345
Det ligger mycket i vad du skriver, men jag försökte med delat pga att jag vill kunna ta ner passagerarens skydd och montera tonneau-cover över den platsen när jag åker ensam. Skall dock pröva med en heltäckande skiva innan jag ger upp... Kanske delad i en smal springa precis på mitten kan vara en ide´.
Hälsn. Olle
Användarens profilbild
By janne andersson
#8346
Det kommer aldrig att funka med delat skydd, det måste vara helt. Draget ner i mitten är värst.
By Mirfak
#8348
Tack för det rådet! Jag ska rigga upp en skiva i morgon och testa.
Olle
Användarens profilbild
By Bror
#8364
Verkar som du är bra på att bygga vindskydd, så jag föreslår att du modifierar grundkonstruktionen för att funka för hel skiva med en ram som går att höja eller sänka vid behov, alternativt kan lyftas av och ställas ned bakom och en bit nedanför stolsryggarna. Detta får plats - tänk bara på att sufflettramen inte får gå emot sidorna. Precis som Janne säger, så funkar turbulensen på det viset att vinddraget sugs ner bakom stolarna för att därefter komma bakifrån sugas framåt och uppåt och fr.a. emellan stolarna. Därför bör vindskyddet längs hela sin nederdel ha en kappa, lämpligen av vinyl, av c:a 75 cm längd. Då blir det närmast "vindstilla" (jfr med utan!) i sittbrunnen i normal hastighet. Jag vet en klubbmedlem här i Skaraborg med en TR6, som har ett sådant. Du kan skicka ett PM till mig så får du hans tel nr.
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]