Diskutera och argumentera kring TR
By LeifP
#4891
Hej

Jag börjar bli lite desperat . Man fixar ett fel och det kommer 2 nya. Nu startar bilen inte när den är varm.
Jag har kört hemifrån och till garaget (ca 2 km) och sedan går den inte att starta, kallnar den så är den ok. Jag har läst på nätet
att det finns bytare vars arm kortsluts när tempraturen stiger, kan det vara ett tips? Dom nya brytarna jag satte dit har metall skruv och en isoleringsbricka den gamla hade plastskruv Bilen är en US TR6
-73 med 3 SU .

Några förslag?

mvh
Leif
Norrköping
#4892
LeifP skrev:har metall skruv och en isoleringsbricka den gamla hade plastskruv.
Det var något nytt, plastskruv... Någon som kan förklara varför?

Den första frågan som dök upp, uppstod problemet efter byte av brytare? Om inte, så är nästa misstanke om att ånglås i bränslesystem uppstår. Just ånglås är riktigt irriterande. Klassiska ställen är den mekaniska bränslepumpen i blocket, en del pumpar kräver ett isolerande "block" emellan.
#4898
Hej,
det här påminner om min GT6:a. Hon har varit likadan i omgångar, och det har ordnat sig med byte av gnistgenerator, brytare och kondensator. Tror dock att jag har identifierat felet till enbart kondensatorn. Båda gångerna felet har uppkommit har det börjat lite försiktigt med att bilen liksom tappar lite vid jämn gas, sen blir den svårare och svårare att starta när varm.

lycka till /lage
#4907
har hört lite om detta här i USA, många har satt i värmeskydd, heat shield, under förgasarna.....på TR 6or
vet att detta inte är en Pontiac ,men de har ofta svårt att start varma..då är det oftast att man bytt till headers, och behöver en heat shield för solenoiden op start motorn...
#4909
Hej

Jag tror jag kommit lite närmare problemet. Det är nog inte värme som gör att bilen inte startar . Jag blir inte riktigt
klok på om det är startmotorn som tar all ström eller tändningen . Startmotorn orkar kappt runt (spelar ingen roll om
jag byter batteri) . slår jag på tändningen räcker inte stömen till tuta och lyse .med tändningen avslagen finns det kräm.Troligen startmotorn när jag tänker efter ,det gick utmärkt att skjuta igång bilen
Vad är felet? Dålig jord? . jag funderar på att ta bort startmotorn och skrapa bort färgen på bakre motorplåten. Några
tips?
/Leif
#4910
Sannolikt högt övergångsmotstånd i solenoidens grovkontakter - helrenovera startmotorn.
Och glöm inte att noga kontrollera alla kopparledare etc för sprickor, oxid och/eller dåliga kontaktytor...
#4911
startmotorn nertagen och inspekterad. Fabrikationsfel på bendixdrevet . Nitarna på gaffeln hade släppt. + ett fel
som jag inte riktigt förstår hur det uppkomit . kablarna till ett par av kolen var av och det verkar var ett mekaniskt
brott, inteavbrännt pga hög belastning. Dessutom var en kolhållare sönder. Hoppas det finns reservdelar. Jag
ska kolla med en lokal firma. Är det någon som har tips på ver man kan renvovera starten eller om det finnns
nya att köpa. Rimmer verkar bara ha high tourqe varinaten, nån som har erfarenhet av den?

/Leif
#4912
Det är en vanlig Lucas startmotor. Vilken vettig generator och startmotorfirma som helst ska kunna ordna fram en utbytes. (Det gick till och med att få fram en till min 3.5L TR8 efi (udda solenoidvinkel hos just TR8 efi) hos min 'lokala' generator-service i Uppsala. Jag tror just den var 'Jaguar'-specificerad, men vad gjorde det när den var precis likadan som det nästan 30 år gamla originalet...)
#4941
Hej

Lite uppdatering kring den trilskande 6an

Jag har fortsatt att försöka få bilen att gå .Med renoverad startmotor och magrare bränsleblandnibgt går bilen nu men inte
speciellt bra. Den känns rätt orkeslös och spikar trots 99 oktan och att jag provat att ställa tändningen lite lägre än vad
som rekommenderas (10-11 grader förtändning). Jag ska prova med andra tändstift NGK BP7es istället för BP6es och
jag kan låna en PI fördelare och se om det funkar bättre. Den fördelare jag har idag har fjädrar från en PI fördelare, inget
vaccum kopplat och en enkel brytarlös tändning. Några förslag ?

/Leif
#4943
hej

sewe, kommer du ihåg beteckningen på stiften eller till vilken subaru de passade? Jag är inne på samma linje med
de ngk bp7es som jag ska prova.

/Leif
#4945
nu har jag bytt stift och jag tycker faktiskt att den går bättre.Nu finns det betydligt mer ork. Jag ska bygga om gasstängerna lite och se om det går lättare
få en stabil tomgång. som sagt nu känns det som det är dags att köra lite och fundera på vad som kan göras mer.

/Leif
#4948
Jag har funderat lite fram och tilbaks kring fördelaren . Första varianten var med PI fjädrar , inget vakum och brytare.
sedan satte jag dit en enkel elektronsik tändning (bort med brytare och kondensator). Jag tycker inte skillnaden
blev så stor.

Nu satte jag tillbaks vakumslangen och jag tycker bilen går bättre. Jag måste justera tomgången men annars tycker
jag det finns bra med kraft.

När man pratar med TR folk och läser på nätet låter det som en PI fördelare utan vakum och med mindre tändförställning
ska fungera bättre så jag ska låna en sådan och se om det gör någon skillnad.

Trots allt känns det betydligt mera hoppfullt

keep on TRying !
Leif
#8330
Hej, jag har TR6 -72, USA bil, som är näst intill omöjlig att starta eller få att gå när den är varm. Misstänker gaslås. Kan lösningen vara att byta till elektriskbränslepump i stället för den mekaniska? Om så är fallet, tar tacksamt emot förslag på specar och hur det bör göras. Tackar på förhand!
#8331
Kolla i verkstadshandboken vilket tryck den mekaniska ska ge. Först ta ta lös den mekaniska och kontrollera att den fungerar som den ska. Jag skulle nog köpa en mekanisk från England om den du har fungerar dåligt i första hand. Alternativt köp dig en elektrisk som ger motsvarande tryck på biltema eller motsv

//Sewe
#8335
Hej

Ett tips . Prova att byta kondensatorn (om du har den kvar). En av mina kompisar hade väldiga
problem med sin Duett innan han slutligen bytte ut kondensatorn. Allmänt sett är det svårt att
veta vad som är tändningsproblem och vad som har med bränslet att göra.

Att byta ut brytare och kondensator mot ett enkelt elektroniskt tändsystem är
inte så dumt. Jag har ett som Rimmer bros säljer men idag känns det onödigt dyrt.
Accuspark vet jag att flera har provat och det får man för ca 400:- inkl. frakt.

/Leif
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]