Här lägger vi in fortlöpande information om våra projekt. Ladda gärna upp bilder i inläggen som visar vad som händer.
Du kanske har köpt en ny del som skall sättas in, eller håller som bäst på att byta golvet i bilen...
By Lindeby
#5190
Jag har nu demonterat hela överväxeln och inspekterat alla delar. Det verkar som alla delar är i OK skick. Jag kommer därför att satsa på att endast byta lager, o-ringar och packningar. Avseende växellådan kommer jag att också byta alla lager och packningar. Funderar också på att beställa en ny bottenstock med två nållager i stället för ett i bakkant. Det som avskräcker lite grann är ju att den kostar mer än £200. De andra delarna till renovering av växellåda och överväxel hamnar ju på ca £300. Gör ju lite ont i plånboken. Någon som har ett bättre alternativ till Moss för att få ner kostnaden? :confused:

När det gäller demontering av växellåda och överväxel så hittade jag en bra sida på nätet: http://www.tonydrews.com/Overdrive/over ... roblem.htm. Längst ner på sidan finns länkar till instruktioner både för växellåda och för överväxel. Det är kanske någon mer än jag som håller på med samma aktivitet. ;)
By Lindeby
#5191
Hej,
Hade just ett trevligt samtal med Bror. Tack för informationen om växellådan och allmänt snack m.m. Det underlättar för mig att komma vidare :)
By Lindeby
#5222
Liten uppdatering.
Nya delar beställda från England till låda och överväxel. Har även fått en låda från Janne att leta delar i. (Tackar)
En speditör ringde och meddelade att han hade en 1/2 pall med godis som skulle levereras till mig??? :confused: :crazy:
Det tog en bra sund innan jag fattade att leveransen avsåg lådan från Janne. :D Jag får dock vänta till fredag med att titta på innehållet. Kanske har slunkit med någon bit godis att mumsa på när jag river lådan .......
#5224
Lindeby skrev:Liten uppdatering.
Nya delar beställda från England till låda och överväxel. Har även fått en låda från Janne att leta delar i. (Tackar)
En speditör ringde och meddelade att han hade en 1/2 pall med godis som skulle levereras till mig??? :confused: :crazy:
Det tog en bra sund innan jag fattade att leveransen avsåg lådan från Janne. :D Jag får dock vänta till fredag med att titta på innehållet. Kanske har slunkit med någon bit godis att mumsa på när jag river lådan .......
Så är det med standarddokument i fraktprogrammet, fast jag skulle inte äta innehållet i just denna leverans. :-D
By Lindeby
#6039
Hej.
Inte mycket har hänt det senaste året då jag jobbar på annan ort. Det enda som har hänt är att jag samlat på mig lite mer delar. Alla karossdelar är inte heller tillbaka från lack.... ::)

Nu i julhelgen har jag dock fokuserat på att slutföra renoveringen av överväxeln samt montering av hydraulisk koppling (från Summit Racing). En sak som jag konstaterade när jag tog bort den gamla växellådan är att tappen på växellådans axel som styr in i svänghjulet har olika längd.

Tappen som styr in i svänghjulet på OD lådan har längden ca 20mm. Tappen på orginallådan är ca 33mm. Måste jag byta constant pinion till en med längre tapp, eller är det OK att använda axeln med kortare tapp? :?
Låda och OD (A type) kommer från en tidig TR6.
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]