Här lägger vi in fortlöpande information om våra projekt. Ladda gärna upp bilder i inläggen som visar vad som händer.
Du kanske har köpt en ny del som skall sättas in, eller håller som bäst på att byta golvet i bilen...
By Lindeby
#5151
Renovering av en TR5.

Hej,

Tänkte här dela med mig lite av min renovering av Min TR5PI.

Jag köpte bilen nedplockad i slutet av oktober 2010 av en nära bekant och har innan mig haft 2 ägare. Bilen såldes ny till Växjö, och har därefter levt sitt liv I kalmar och på Öland.
Föregående ägare planerade att köra Historic Racing med bilen. Motorn borrades upp till 2,7 liter och preparerades sedan med delar från Racetoration UK.
Motorn monterades och tester inleddes för att justera insprutningen. Jag har fått berättat att de inte lyckades få insprutningen att hänga med till önskade 6500rpm, utan motorn slutade varva vid 6000rpm.

De kanske hade lyckats att nå målet. Men då inträffade en liten olycka orsakad av undertecknad…. :cry:
Bilen skulle rullas undan för att ge plats åt en lastbil som skulle leverera en Daycruiser. Bilen kom av misstag i rullning ner för en garageuppfart och krockade med en stolpe. Alla han hoppa undan så ingen blev skadad. Tyvärr fick bilen en del skador i fronten (förstörd kofångare, grill, frontplåt och huv).

Skadorna täcktes av försäkringen, men ägaren tappade sugen (han hade redan en Lotus 7 att tävla med så det gick ingen nöd på honom)
Bilen blev undanställd i ett varmgarage och föll i dvala från 1994 fram till 2010 då jag fick köpa bilen.

Målet är att få bilen rullande till sommaren 2012….

Nedan följer lite bilder information om vad som är gjort och vad som återstår:
Utfört
Borttagning av tectyl och rostlagning kaross: klart
Blästring och lack av ram och hjulupphängningar: Klart
Lack av kaross: Pågår (Jag hoppas få alla delar från lack i julhelgen)
Nya nylatron bussningar i julupphängning fram och bak
Avon Dämpare bak flyttade in i fjädrarna.
Nya bromsok fram.
Renoverade bromsar bak

Kvar:
Montera ihop Bilen…….
Så här såg bilen ut ca 1990
TR5 Front.png
TR5 Front.png (679.45 KiB) Visad 15654 gånger
TR5 sida.jpg
TR5 sida.jpg (35.8 KiB) Visad 15654 gånger
Jag skall försöka lägga in information fortfortlöpande och jag är tacksam för input och hjälp om och när jag kör fast.
By Lindeby
#5152
Ram hemkommen Blästrad förstärkt och lackad
Ram hemkommen Blästrad förstärkt och lackad
DSCF0001.JPG (95.5 KiB) Visad 15653 gånger
Ombyggnad för Avondämpare samt mont av bakbromsar
Ombyggnad för Avondämpare samt mont av bakbromsar
IMG_0127.jpg (1.89 MiB) Visad 15653 gånger
Monterat Justerbara Brackets för Trialing Arm.
Monterat Justerbara Brackets för Trialing Arm.
IMG_0126.jpg (1.94 MiB) Visad 15653 gånger
Framvagnen i princip klar
Framvagnen i princip klar
IMG_0125.jpg (222.53 KiB) Visad 15653 gånger
Så här långt har jag kommit till dags dato
Så här långt har jag kommit till dags dato
IMG_0131.jpg (1.8 MiB) Visad 15653 gånger
By Lindeby
#5153
Nu börjar det komma delar från lack.

Är fägen OK?
kaross lackad
kaross lackad
IMG_0161.JPG (644.99 KiB) Visad 15652 gånger
By Lindeby
#5154
Bilen var inte utrustad med överväxel (vilket jag vill ha)
Lyckades få tag i en låda och A overdrive i Stockholm. Lådan som sitter i bilen är nyrenverad och jag tänker spara den som den och i stället kolla skicket på den nya lådan som är förberedd för Overdrive.

Rev i går mer lådan.
Jag hittade en jättebra artikel i Classic Motor om renovering av just denna låda.
Demonteringen gav både positiva och negativa resultat.
Positivt:
Alla drev lager och synkringar såg myckat bra ut.
Inget metallspån i oljan.
Negativt:
Gaffeln till urtampningslagret var fastsvetsad på axeln. Åtgärd: Fram med vinkelslipen ;)
Axeln till mellanhjulet hade skador (Se bifogad bild).
DSC_0622.JPG
DSC_0622.JPG (674.97 KiB) Visad 15653 gånger
Jag undrar om det är någon på forumet som kan besvara hur denna skada kan ha uppkommit? :? Skadan är ju inte vid nållagrens yta, utan längre in. Axeln och lager skall naturligtvis bytas. Men tror ni att något annat på den mellanaxeln har orsakat skadan och som bör bytas?
By Lindeby
#5156
Tackar. Jag hoppas bara att jag kommer att kunna hålla i ända in i mål ;) Bilen får dock inte bli för fin. Jag bygger den för att den skall köras och inte bli någon prydnad. Skall nog försöka ta ut den på några bankörningar. ;) Vissa orginal-fanatiker kommer nog att ha vissa åsikter. ;) :-D :-D
Användarens profilbild
By yo-1
#5157
Att orginal-fanatiker (eller andra) har åsikter det kan man strunta i, man har bilen för sin egen skull. Det går alltid att bygga tillbaka till orginal, det är bara plåt och metall trots allt.
Att anpassa för bankörning tycker jag är helt rätt, det är ju trots allt en sportbil! Bygger du efter något reglemente? Appendix K kanske?
By Lindeby
#5158
Så där. Nu har jag tyvärr hittat orsaken till den skadade axeln innan någon han svara.
Se Bilder nedan :-(
Det här nållagret verkar lite överrörligt
Det här nållagret verkar lite överrörligt
DSC_0001.JPG (702.46 KiB) Visad 15628 gånger
Att demontera låsringarna till nållagren tyckte jag var mycket enklare att göra med en flacktång där änden filats ned något. (Jag gav upp försöket med liten skruvmejsel som instruktionen beskrev).
DSC_0002.JPG
DSC_0002.JPG (669.92 KiB) Visad 15628 gånger
Det visade sig att bakre nållagret ätit sig in 0,5-1mm i mellanhjulets axel. Jag hoppas ni kan se hur det ser ut på bilden. Jag antar att det bara är att leta efter ett nytt mellanhjul. :'(
Havererad lageryta
Havererad lageryta
DSC_0006.JPG (793.01 KiB) Visad 15628 gånger
Felet är identifierat. Men kan någon förklara orsaken och om jag kan göra något för att det inte skall återkomma?

Någon som har ett mellanhjul med 16 tänder i bra skick liggande och skräpande. Jag är i så fall spekulant. ::)
Behöver en ny sån här....
Behöver en ny sån här....
DSC_0008.jpg (753.53 KiB) Visad 15628 gånger
By Lindeby
#5159
yo-1 skrev:Bygger du efter något reglemente? Appendix K kanske?
Nej. Jag har inte kommit så långt i tankarna. Till att börja med blir det nog bara Track Day för att prova på. Har tidigare bara kört Gokart (Super100 och det var flera år sedan). så jag vill nog se hur allting uppför sig först.
By Panzer
#5160
Hej!
Vad trevligt att du delar med dig av ditt projekt!
Kommer att bli kul att följa!

DU bestämmer hur DIN bil skall se ut, huur du än gör kommer det att finnas de som tycker att det fel men samtidigt så kommer det att finnas sådan som tycker du gör rätt - Sök sympati hos dem, de andra kan du ignorera!

Har jag rätt i att du bor i Kalmartrakten? i så fall bor vi ju nära varandra, och även nära till "yo-1". Finns ju möjlighet till garagebesök.....
//
JEK
By Lindeby
#5161
Hej Panzer.

Korrekt lokalisering av bilen. Jag håller till i Kalmar och det är ju inte så långt till Karlskrona. Garagebesök är ju alltid trevliga för att få inspiration.

Ombyggnaden kommer inte att vara så drastisk att det inte går att bygga tillbaka. (förändringarna är gjorda på delar som jag har extra). Så orginaldelarna kommer att sparas för framtiden.

Arbetet har ju inte gått så fort som det verkar på bilderna (har ju samlat dem under en längre period). ;)
Användarens profilbild
By yo-1
#5162
Ja, garagebesök hade varit trevligt!
Vi har nog samma mål med våra bilar, jag har också som mål att komma ut på banorna.
Jag modifierar inte för att vara snabbast, utan för att ha roligast. Du har kommit bra mycket längre än mig där tror jag.

Mvh
Johan
By Lindeby
#5163
Hej yo-1 (Johan).
Nja, Jag vet inte om jag kommit längre. Min bil är ju i delar och jag antar att din redan rullar. Men jag kan ju alltid hoppas att den blir så rolig att köra som jag drömmer om. :D

Renoveringen av växellådan får ligga lite på is tills dess jag införskaffat ett nytt mellanhjul. det blir troligtvis en förstärkt variant från Moss. Men jag får vänta till de har sin nästa rea.

Under tiden så skall jag riva ner överväxeln. Ni får hålla tummarna för att den inte innehåller några obehagliga överraskningar..... ::)
Användarens profilbild
By yo-1
#5164
Jo min bil rullar i och för sig, men inte mycket gjort i från standard. Jag har bytt fjädrar och dämpare än så länge, en klar förbättring men någon racer är det inte ännu. Står mycket på att göra listan. Inställning av chassit och lite bättre knuff i motorn står högst upp för tillfället.
Vi får samordna lite körning framöver, det finns ju som sagt fler med Triumph i vårt hörn av Sverige, om inte annat får vi se till att stötta varandra med glada tillrop i garagen.
Användarens profilbild
By Bror
#5165
Hej Lindeby.
Som du nog har sett är ettans kugghjul Snedskurna kuggar och mellankugghjuet 16 kuggar samt splinesn på den långa hylsan (mellanaxeln) enda enhet, även om det går att knacka loss kugghjulen. Kan bli knepigt att hitta dessa drev :-\ separat - nållagret finns säkert att få tag i. AEller kanske hela mellandelskitet (Coutershaft) är i skicka att bara flyttas över? Du får lkolla med dellevwerantörer i Sverige eller England.
En enklare väg är att annonsera efter en växellåda till TriumphTR6, 2000 eller 2,5 PI. De har samma vxllåda som TR5. Det finns skapligt gott om gamla lådor - särskilt från 2000 och 2,5Pi - i Sverige.
Om du kontaktar mig kan jag ge tips. Skicka mig ett PM eller maila mig din e-postadress och/eller tel nr så kan vi talas vid. Jag har ingen sådan låda själv, men för några år sedan sålde jag en för ngr 100:- till en vars låda var krashad.
MVH ... Bror H editor@triumphclub.se
By Lindeby
#5166
Johan,
Lite mer pulver i motorn är alltid kul. Men först gäller det ju att få till väghållningen. Du har ju börjat med dämpare och fjädrar. Har du monterat krängningshämmare? Min bakre krängningshämmare måste bytas ut på grund av mina nya stötdämpare bak. Inspirerad av en snubbe i USA som byggt en "TR6 Lightweight Street Racer" tänker jag tillverka en egen krängningshämmare. (Om den blir bra så har jag ämne över för att tillverka 3st ytterligare om någon är intresserad). Bilder kommer.

Bror.
Jag skickar dig ett PM.
Orginallådan i bilen är komplett och renoverad. Den låda jag nu håller på att renovera är en låda som ingick när jag köpte en A overdrive (kommer från en TR6-69). Main Shaft skiljer ju mellan låda med respektive utan OD. Drevpakenten i den nya lådan ser mycket bra ut. (på Constant pinion, Mainshaft och även på mellanhjulet). Min plan var därför att bara byta ut lager och packningar i lådan och skifta låda på bilen. Nu blev det ju lite mer att göra....
Ett alternativ är ju som du nämner att köpa en låda från en2000 eller 2,5 PI.
Det andra alternativet är att köpa en upraited mellanaxel med dubbla nållager.
Alternativ 2 kommer nog i fråga om om jag inte hittar en billig axel eller låda.
By Lindeby
#5173
Har jobbat lite på växellådan under helgen.
Jag väntar fortfarande på besked från han som sålde lådan om han har en bottenstock liggande. Jag vill få besked om detta innan jag bestämmer mig för att köpa ytterligare en låda. (Tack Bror för kontakter till innehavare av växellådor).

Under tiden har jag tagit mig en titt på huvudaxeln. Det är ju den viktigaste biten då den är till en A-overdrive. Alla drev, synkringar och axel m.m var i ett mycket gott skick (mått OK). Så jag kommer bara att montera ihop den igen.
Det var bäst att lägga upp allt i ordning och plåta då mitt minne ofta är mycket kort i dessa sammanhang..... ;)
DSC_0011.JPG
DSC_0011.JPG (687.64 KiB) Visad 15487 gånger
By Lindeby
#5185
I Väntan på delar till växellådan så har jag givit mig i kast med överväxeln.
Det mesta har jag fått isär. Jag nåste bara tillverka ett par verktyg för att få bort pumpen och akumulatorn. Det mesta ser bra ut i överväxeln. Men det sa jag ju om lådan också :-X Jag får hoppas att det inte dyker upp några otrevliga överraskningar ;)
Jag fann lite konstiga metallfärgade avlagringar i botten på huset (se bild nedan). Den innehåller en hel del metallflagor. Inga stora bitar och det känns inte när man gnider det mellan fingrarna. Konstaterar dock att sörjan är magnetisk. Det känns ju långsökt att avlagringarna skall komma från den nergångna bottenstocken (även om låda och överväxel har gemensam olja. Det konstiga var dock att inga metallspån var att finna i växellådan).
DSC_0014.JPG
DSC_0014.JPG (725.71 KiB) Visad 15436 gånger
Jag får vänta med att ropa hej tills jag kollat alla lager.

Jag tog också en titt på kopplingskonan. Det finns fortfarande mellan 3,5 och 4mm slityta kvar. Jag upptäckte dock en liten spricka i den yttre slitbanan. Tror ni att det är något att oroa sig för? (om ni förstorar bilden så syns nog sprickan bättre)
DSC_0010.JPG
DSC_0010.JPG (736.3 KiB) Visad 15436 gånger
När det gäller delar från lackering så väntar jag fortfarande på allt utom karossen. Man skall aldrig säga till en lackerare att det inte är bråttom :oops: ;) :-D (Men det jag sett hittills är ett mycket gott arbete)
Jag hoppas dock på slutet av denna vecka så att jag kan komma igång och montera.
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]