Här lägger vi in fortlöpande information om våra projekt. Ladda gärna upp bilder i inläggen som visar vad som händer.
Du kanske har köpt en ny del som skall sättas in, eller håller som bäst på att byta golvet i bilen...
Användarens profilbild
By Lotta
#5078
Min "Harry" gick igenom bes. i år med! Det trodde jag aldrig då det stod på "bra att veta" rost i tvärbalkarna (3-4 olika ställen). Men det kom som "bra att veta" detta året med! *överlycklig* Så nu, för att inte låta "Harry" vänta längre, har jag lejt en kompis som ska rostlaga honom under denna vintern. Sedan ska jag sprutlacka honom under med. Har inhandlat lite smått & gott till min lille ögonsten. :)
Nu är det ett litet projekt jag har till våren, som jag vill ha färdigt innan. Jag vill ha bälten i "Harry" så att min biltokige son kan åka med. :) Någon som vet vart jag kan hitta passande bälten?

Kommer upp bilder lite senare när jag hunnit förbi garaget och kollat till "Harry".
Användarens profilbild
By Odd
#5080
Glöm inte att dubbelkolla med just din besiktningsstation om dom godkänner att du eftermonterar säkerhetsbälten. Det finns gammelbilsägare här i landet som fått sånt underkänt vid besiktningen under senare år - påstås vara någon regeltolkningsskärpning som drabbat oss, sannolikt avseende bevisbördan på infästningarnas hållfasthet...
Detta var en sak som diskuterades på något av de sista MHRF-årsmötena jag var på. :educated:
Användarens profilbild
By Bror
#5081
Gratulerar till ytterligare två i frihet för Harry. Ännu bättre att du valt just en Triumph som gammelbil. Undrar om du är medlem i klubben? Fördelaktigt att bli medlem nu. Uppgifter om hur du blir det finns på denna hemsida.

Apropå säkerhetsbälten så är det inte tvingande att ha sådana i en Herald 1200 som är regad som senast 1968 års modell i Sverige.
Kravet på säkerhetsbälten i Sverige kom först 1969. Din Herald är en 1200 för export och den sista 1200:an för export tillverkades i april 1970 med chassinummer GB60649. Det finns bara 2 Herald 1200 som är yngre än 1968 i Sverige, en -69:a och en -70:a.
Tror inte din Herald är någon av dessa två.
Årsmodell fram t.o.m. 1968 behöver inte ha säkerhetsbälten.
Givetvis är det säkrare att ha bälten än inga alls! Borde hindra en del islag med kropp och huvud. Även om en Herald inte är särskilt bra att tåla en krasch.

Märkligt av Bilprovningen att tycka så. Möjligen är det själva fästpunkterna man har synpunkter på - att de inte skulle hålla vid en häftig belastning t.ex. För man kan väl inte tillämpa modernare krav på bälten i en 60-talare, deras funkton och infätsninga, än vad som gällde vid eftermontering på 60-talet. Undrar om MHRF har erfarenheter om skärpta regeltolkningar ang substansen i påståendena och om vad som ligger bakom att Bilrovningen underkänt.
Kanske Odd kan utveckla detta, vem/vilka bilprovningar, var och när?
/B
Användarens profilbild
By janne andersson
#5082
När jag kollade senast (i våras) så hade dom inga synpunkter överhuvudtaget. Bättre än att köra utan var den allmänna kommentaren. Att få en infästning som håller är inte speciellt svårt, en rejäl 3mm plåt som "bricka" kommer man långt med.
Användarens profilbild
By Lars garage
#5092
Som vanligt rusar de "gamle" iväg :-D Inget svar på din fråga var hitta bälten. Nåväl då får den "yngre" generationen hjälpa till.

Kolla ex.vis hos Rimmer:

http://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-GRID006576. Inga stor pengar precis.

Bra förstärkningsbrickor hittar du på Biltema, väldigt viktigt att du montera dessa, på andra sidan av plåten, för att plåten skall klara krafterna. Detta kollade de på besiktningen en gång (fast inte alltid).
Användarens profilbild
By Bror
#5096
Hm ... ja ... ähum .... glida iväg på villospår osv. Man kanske i likhet med äldre bilar blir lite murken i hårddisken - felkoppling :oops: .
Till saken. Rimmer har givetvis 3-punktsbälten. Det gäller att har en eller flera stora brickor på baksidan av den plåt som fästpunkterna för bältena monteras i så att kraftrna fördelas över större yta vid krockvåld eller tvära stopp/rullningar - precis som Lars säger. Rimmer har säkert bälten som kan fästas i Herald.
Bra är att fråga bilprovningen om du också måste ha bälten för baksätet ifall du bara monterar bälten framtill. Men du kanske har tänkt på alla 4 platserna
Bilskrotar kan ha bälkten som aldrig varit varit "i tjänst" vid en krasch. Bälten som kan ha suttit i nya bilar. T.ex. baksätesbälten och passagerarbälten hö sida. Baksätesbälten är inte krångligare att montera framtil. Fast det är klart de som har automatisk förspänning vid inträffande av snabb sänkning av hastigheten, t.ex vid krock, kan det bli problem med, då de ingår som del i i ett mer omfattande säkerhetssytem i den bil de suttit i. Men i en mindre inte alltför gammal modern bil med sparsmakad utrustning - Huondai Atos (typ), Renault Clio, Mazda 2, Nissan Micra, Skoda Felicia och liknande har man troligen tummat på en sådan detalj. Fråga på bildelslager för beg delar. De säljer inget som inte är i OK skick.
Skall bli intressant vad detta detta inlägg genererar för respons.
/B
Användarens profilbild
By Lotta
#5890
Odd skrev:Glöm inte att dubbelkolla med just din besiktningsstation om dom godkänner att du eftermonterar säkerhetsbälten. Det finns gammelbilsägare här i landet som fått sånt underkänt vid besiktningen under senare år - påstås vara någon regeltolkningsskärpning som drabbat oss, sannolikt avseende bevisbördan på infästningarnas hållfasthet...
Detta var en sak som diskuterades på något av de sista MHRF-årsmötena jag var på. :educated:
Förlåt för ett VÄLDIGT sent svar... :/ Jag ska kolla upp detta. Min son är ju inte mer än 2½ år, så han måste ju ha bälte & bältesstol....
Användarens profilbild
By Lotta
#5891
Bror skrev:Gratulerar till ytterligare två i frihet för Harry. Ännu bättre att du valt just en Triumph som gammelbil. Undrar om du är medlem i klubben? Fördelaktigt att bli medlem nu. Uppgifter om hur du blir det finns på denna hemsida.

Apropå säkerhetsbälten så är det inte tvingande att ha sådana i en Herald 1200 som är regad som senast 1968 års modell i Sverige.
Kravet på säkerhetsbälten i Sverige kom först 1969. Din Herald är en 1200 för export och den sista 1200:an för export tillverkades i april 1970 med chassinummer GB60649. Det finns bara 2 Herald 1200 som är yngre än 1968 i Sverige, en -69:a och en -70:a.
Tror inte din Herald är någon av dessa två.
Årsmodell fram t.o.m. 1968 behöver inte ha säkerhetsbälten.
Givetvis är det säkrare att ha bälten än inga alls! Borde hindra en del islag med kropp och huvud. Även om en Herald inte är särskilt bra att tåla en krasch.

Märkligt av Bilprovningen att tycka så. Möjligen är det själva fästpunkterna man har synpunkter på - att de inte skulle hålla vid en häftig belastning t.ex. För man kan väl inte tillämpa modernare krav på bälten i en 60-talare, deras funkton och infätsninga, än vad som gällde vid eftermontering på 60-talet. Undrar om MHRF har erfarenheter om skärpta regeltolkningar ang substansen i påståendena och om vad som ligger bakom att Bilrovningen underkänt.
Kanske Odd kan utveckla detta, vem/vilka bilprovningar, var och när?
/B
Förlåt för mitt VÄLDIGT sena svar!
Ska kolla om detta med bältesfästen. Måste ha bälte då min son är 2½ och fortfarande sitter i en bilstol. Och han är helt tokig i att åka i mammas "raggarbil" som han säger.
Jag ska se om jag lyckas lista ut hur jag blir medlem för det vill jag ju gärna vara. :)
Bilen har funnits i familjen sedan sent 70tal. Innan det så ägde en äldre herre den sedan ny. :)
Den är under "ständig" eller rullande renovering hela tiden. Tar allt pö om pö. :)
Användarens profilbild
By Lotta
#5892
janne andersson skrev:När jag kollade senast (i våras) så hade dom inga synpunkter överhuvudtaget. Bättre än att köra utan var den allmänna kommentaren. Att få en infästning som håller är inte speciellt svårt, en rejäl 3mm plåt som "bricka" kommer man långt med.
Förlåt för väldigt sent svar!
Jag ska kolla med dem vad de säger. Måste ha ett bälte för min sons skull då han sitter i bilstol/bältesstol än.
Användarens profilbild
By Lotta
#5893
Bror skrev:Hm ... ja ... ähum .... glida iväg på villospår osv. Man kanske i likhet med äldre bilar blir lite murken i hårddisken - felkoppling :oops: .
Till saken. Rimmer har givetvis 3-punktsbälten. Det gäller att har en eller flera stora brickor på baksidan av den plåt som fästpunkterna för bältena monteras i så att kraftrna fördelas över större yta vid krockvåld eller tvära stopp/rullningar - precis som Lars säger. Rimmer har säkert bälten som kan fästas i Herald.
Bra är att fråga bilprovningen om du också måste ha bälten för baksätet ifall du bara monterar bälten framtill. Men du kanske har tänkt på alla 4 platserna
Bilskrotar kan ha bälkten som aldrig varit varit "i tjänst" vid en krasch. Bälten som kan ha suttit i nya bilar. T.ex. baksätesbälten och passagerarbälten hö sida. Baksätesbälten är inte krångligare att montera framtil. Fast det är klart de som har automatisk förspänning vid inträffande av snabb sänkning av hastigheten, t.ex vid krock, kan det bli problem med, då de ingår som del i i ett mer omfattande säkerhetssytem i den bil de suttit i. Men i en mindre inte alltför gammal modern bil med sparsmakad utrustning - Huondai Atos (typ), Renault Clio, Mazda 2, Nissan Micra, Skoda Felicia och liknande har man troligen tummat på en sådan detalj. Fråga på bildelslager för beg delar. De säljer inget som inte är i OK skick.
Skall bli intressant vad detta detta inlägg genererar för respons.
/B
Vi har bara monterat 1 bälte i fram (midjebälte på pass) för våran son. detta har vi även gjort i andra veteranbilar som vi har och har aldrig fått någon anmärkning för detta på bilprovningen. så jag hoppas att även Harry ska klara detta vid nästa bes. :)
By Panzer
#5898
Hej!
Vill bara kort dela av mig min erfarenenhet i detta ämne.
Jag har ju nyligen köpt en TR3A 1961 vilken ej hade några bälten när jag köpte den. Då jag i min Spitfire alltid har kört med midjebälten tyckte jag att det kändes "naket" att åka utan bälten, så jag beslutade mig för att skaffa bälten till min bil, men jag ville ha lite mer tidstypiska bälten än de man (då) sålde på tex Moss.
Det jag hittade var en firma som säljer motorsportstillbehör i USA, där har de ett bälte med "hasp-låsning" som kan anses vara så som bältena kunde se ut 1961. Har ni flugit med en Hercules så vet ni ungefär hur de ser ut. Dessa bälten är godkända för tävlingsbruk i USA men är inte E-märkta så de borde då inte vara tillåtna i Sverige.
Jag hade för mig att det inte behövs några bälten i en bil av 1961 årsmodell men om det finns bälten så skall de vara godkända.
Då jag besiktigade bilen plockade jag av bältena och fick bilen godkänd UA. Efter besiktningen frågade jag besiktningsmannen om vad som gäller.
Jag hade mina bälten med och frågade om jag hade fått bilen godkänd med det bälte jag visade upp och enligt honom och hans kolleger så hade de inte brytt sig om detta. Detta var i Ronneby. Att tillägga är att till bältena följde det med stora brickor att fästa under plåten.

I denna länk finns om ni scrollar ner den typ av bälte jag köpte, jag använder Snap-end och 2", ljusgrått.
Jag är mycket nöjd med bältena men de är tyvärr inte blanka utan svarta i metallen.
Säkerhetsbälte
Användarens profilbild
By Lotta
#5902
Panzer skrev:Hej!
Vill bara kort dela av mig min erfarenenhet i detta ämne.
Jag har ju nyligen köpt en TR3A 1961 vilken ej hade några bälten när jag köpte den. Då jag i min Spitfire alltid har kört med midjebälten tyckte jag att det kändes "naket" att åka utan bälten, så jag beslutade mig för att skaffa bälten till min bil, men jag ville ha lite mer tidstypiska bälten än de man (då) sålde på tex Moss.
Det jag hittade var en firma som säljer motorsportstillbehör i USA, där har de ett bälte med "hasp-låsning" som kan anses vara så som bältena kunde se ut 1961. Har ni flugit med en Hercules så vet ni ungefär hur de ser ut. Dessa bälten är godkända för tävlingsbruk i USA men är inte E-märkta så de borde då inte vara tillåtna i Sverige.
Jag hade för mig att det inte behövs några bälten i en bil av 1961 årsmodell men om det finns bälten så skall de vara godkända.
Då jag besiktigade bilen plockade jag av bältena och fick bilen godkänd UA. Efter besiktningen frågade jag besiktningsmannen om vad som gäller.
Jag hade mina bälten med och frågade om jag hade fått bilen godkänd med det bälte jag visade upp och enligt honom och hans kolleger så hade de inte brytt sig om detta. Detta var i Ronneby. Att tillägga är att till bältena följde det med stora brickor att fästa under plåten.

I denna länk finns om ni scrollar ner den typ av bälte jag köpte, jag använder Snap-end och 2", ljusgrått.
Jag är mycket nöjd med bältena men de är tyvärr inte blanka utan svarta i metallen.
Säkerhetsbälte
De som jag har besiktat hos med våra andra bilar han inte ens tittat åt bälten, precis så som du säger. Så länge det är en årsmodell som det inte behöver vara bälten i så bryr sig de flesta nog inte.
Men det är nog så olika. Vi har haft lite andra problem med reg.bes. för mycket av det som står i alla punkter hos Bilprovningen är en sk "tolkningsfråga". Det gäller att läsa på och att sätta sig emot i vissa fall. Tyvärr!
Triumph GT6 i delar

hej jag är inte av gt´n. hur får […]

triumph gt6 1968

jag söker kompleta dörrlås bå[…]

Hejsan allihopa! :) Jag letar efter en triumph s[…]

Ta ur startmotorn ur Spitfire MK3

Minnet är ju kort, men visst måste ma[…]