Allt som rör Spitfires
#11977
Hej
Jag är helt ny i Triumph-ägandet, och ser fram i mot en sommar med 60-talar! :)
Undrar om det finns någon som kan hjälpa mig med vilken motor jag har? Vilken bil den har varit moterad i orginal? Troligtvis är det någon som bytt motor. Behöver beställa packningar, fördelarlocka, rotor, oljefilter osv. Har stått avställd och inte besökt besiktningen sedan 1989...

Info:
Triumph spitfire 1966, och bör sitta en motor med motornr: FC xxxxx med volym 1147cc. I min bil är den en RD 63068HE med volym 1296cc. Fördelaren är en Lucas 25D och känns även det som något som inte är orginal?

Enligt hemsida: http://triumphspitfire.nl/identification.html#engine står det att motor tillhör en framhjulsdriven bil...

Tack på förhand!
David W
Bilagor
20240229_232649.jpg
20240229_232649.jpg (3.92 MiB) Visad 981 gånger
20240229_232604.jpg
20240229_232604.jpg (3.32 MiB) Visad 981 gånger
20240229_232523.jpg
20240229_232523.jpg (3.25 MiB) Visad 981 gånger
20240229_232505.jpg
20240229_232505.jpg (2.82 MiB) Visad 981 gånger
20240229_232435.jpg
20240229_232435.jpg (3.52 MiB) Visad 981 gånger
20240227_221253.jpg
20240227_221253.jpg (3.69 MiB) Visad 981 gånger
#11978
Vad kul att bilen äntligen ska få komma ut på vägarna igen, den ser ju riktigt fin ut.
Du har gjort din research bra så det finns inte så mycket att tillägga.
Motorn tycks, som du redan nämnt, komma från en Triumph 1300.
Jag tror den motorn i allt väsentligt motsvarar den i Herald 13/60 och skillnaderna mot den som sitter i Spitfire Mk3 är inte särskilt stora. Dessutom kan ju exempelvis topplocket vara utbytt även om blocket är från en 1300 så det kan behövas lite extra koll om du exempelvis behöver ventiler.
Fördelaren kan mycket väl vara den som hör till motorn, den satt även i Herald 13/60, men att den saknar uttag för varvräknardrivning ställer till det, såvida det inte sitter en elektronisk varvräknare i bilen. I så fall är det en ny fördelare du behöver och inte bara fördelarlock.

Som du kanske märkt är forumet inte så livaktigt, jag vet inte vad det är som fått det att dö, men om det är några frågor så skriv ett inlägg så kommer det nästan garanterat ett svar även om det kan dröja lite.

Lycka till med bilen!

Slutligen en länk för att läsa mer om motordonatorn, Triumph 1300:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Triumph_1300
#11980
Lars garage skrev: 2024-03-11 17:43 Här lärde jag mig något nytt, att det sitter "samma" motor i 1300 som i spitfire mk3 och Herald, med lite olika konfigurationer.
Mindre känt är kanske att den motorn även var ett alternativ för SAAB 96, men tyvärr blev det istället en V4 från Ford.
Kanske var det ett lyckokast för Saab, V4:an blev ju väldigt framgångsrik, men tänk vad mycket bättre tillgång på motorer vi hade haft om det istället blivit Triumph som fått leverera motorer.
På en triumphträff i Wales i slutet av 80-talet träffade jag en gentleman som bestämt hävdade att SAAB ville ha motorer från Triumph men att dom inte hade tillräcklig produktionskapacitet. Hur det ligger till med den saken vet jag inte, han hade jobbat med den eventuella ordern så han var väl inte riktigt opartisk.
#12007
Det visade sig att jag själv inte var så bra på att svara heller..... Bilen gick i alla fall igenom besiktningen utan anmärkningar i förra veckan! Tack för informationen ang 1300.
Funderingar:
*Finns det en elektronisk varvräknare som är likvärdig (utseende och storlek) som passar i instrumentbrädan?
*Har en ventilfjäder som är bytt på avgasventilen som är försvagad (knackar vid högre varv). Tänker byta ut alla fjädrar, brickor och knaster. Skulle dessa i så fall också komma från Herald och spitfire mk3?
Tack på förhand.
// David
Spitfire köpes

Tack för svar, hoppas du är nöjd me[…]