Allt som rör Spitfires
By erik grrr
#11799
Jag har lyft upp min Spitfire4 på domkraft för att snurra på bakhjulen.
Handbromsen ligger inte i och ingen växel heller.
Men hjulen snurrar inte fri.

Ska det vara så?
#11800
erik grrr skrev: 2022-08-01 12:39 Ska det vara så?
Det är möjligt att det ska vara så, det beror på vad du menar med att hjulen inte snurrar fritt, ett direkt citat ur instruktionsboken är kanske det bästa svaret:
"En viss bromskraft verkar ständigt på bakhjulen; den förorsakas av differentialens och bakaxeloljans friktion. Denna bromskraft får inte förväxlas med bromsens egentliga bromsverkan"

Ärligt talat gör den här typen av frågor mig rädd, det tyder på att folk som saknar grundläggande kunskap själva ger sig på sådant dom inte behärskar vilket då det gäller bromsar kan vara direkt livsfarligt. Min spontana reaktion är att uppmana att ta hjälp av någon med lite mer mekarvana men om någon sådan fanns tillhands i bekantskapskretsen hade troligen inte frågan ställts i forumet så jag ska trots allt göra ett försök att ge lite hjälp. Det är ju det forumet är till för!

Kanske kärvar handbromsvajern, eller så är den feljusterad så den ständigt ligger på lite.
Lossa handbromsvajern från hävarmen bakom bromsskölden så är den felkällan borta.

Går det fortfarande trögt? Skruva ut justerskruven, den är försedd med en fyrkantstapp, så bromsbackarna går ordentligt tillbaks.
Passa även på att ta bort bromstrummorna så du kan kontrollera bromsbeläggen. Börjar dom bli utslitna är det ju bättre att få veta det så här än av det skrapande ljudet då det går metall mot metall.

Gör sedan allt i omvänd ordning.
Montera bromstrummor, justera bromsbackarna, återmontera handbromsvajern till hävarmarna och justera handbromsen.
Allt finns bra beskrivet i instruktionsboken, jag bifogar aktuell sida som pdf.

Lycka till, och skriv gärna hur det har gått och om det var något fel. Det är så tråkigt att svara på frågor men aldrig få veta om det var till någon hjälp eller inte ;)
Bilagor
(214.4 KiB) Nerladdad 48 gånger
#11801
Jag upptäckte att bilden som visar justerskruven (Fig. 113) inte var med på den tidigare bifogade sidan om bromsjustering så för ordningens skull kommer den bilden här så det inte ska råda några tveksamheter. Ursäkta mitt tidigare slarv.
Fig 113.png
Fig 113.png (182.57 KiB) Visad 871 gånger
#11802
Tack för info Mats!

Jag har ingen större vana av att hålla på med mekaniken. Därför hade jag lämnat in bilen på verkstaden för byte av hjullager.

Och jag tänkte bara kontrollera av nyfikenhet hur det känns nu. Båda hjulen snurrar väldigt tröga. Jag trodde att det kanske hade någonting att göra med att de vinklar in så mycket när bilen står på lyft.

Nu ska jag lämna tillbaka bilen till verkstaden istället.
Igen… segt!
Det gör mig också lite rädd när jag får tillbaka bilen från verkstan på så sätt.

/Erik.
#11803
erik grrr skrev: 2022-08-02 13:57 Nu ska jag lämna tillbaka bilen till verkstaden istället.
Igen… segt!
Det gör mig också lite rädd när jag får tillbaka bilen från verkstan på så sätt.
Om en verkstad har bytt bakre hjullager på bilen och bromsarna ligger på så har dom gjort ett bristfälligt arbete och ska givetvis göra om bromsjusteringen utan kostnad. Därefter tycker jag att du istället för att anlita verkstad ska försöka själv, om du har någonstans att meka och inte är rädd för att försöka. Det är en väldigt lättmekad bil men saknar du mekarvana är det ju bra om du kan få lite hjälp av någon mer erfaren. Finns det ingen i bekantskapskretsen finns det kanske någon i klubben som inte bor allt för långt ifrån dig. Kolla i medlemsmatrikeln, det kostar ju inget att fråga och förutom hjälp kan det ju leda till en ny vänskap.
#11804
Ett annat sätt att testa om bromsar ligger an är att köra riktigt långsamt på slät väg (joggingfart), Koppla ur och se om bilen verkar bromsa sig. Du märker det speciellt precis innan bilen stannar helt. Om broms ligger an så stannar bilen oftast med ett direkt avslut - annars rullar den bara långsammare och långsammare tills den stannar. Eller så kan du stanna bilen i en svag nerförsbacke. Rullar den iväg då ligger inte bromsarna an.
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]