Allt som rör Spitfires
By spit73
#11574
Hej!
Som jag i tidigare trådar antytt att jag har problem med "osynligt" oljeläckage, 1l/60 mil på min 1,3l MK IV.
Och att det trycker ut lite ur bakre packbox som jag bytt nu 3 gånger och det hjälper inte, men det är inte så mycket därifrån så det syns under bilen utan jag ser det att det kommer någon droppe när jag ställt den i garaget.

Det kommer ju inte svart rök från avgaserna heller men det är en något fet hinna över avgasutblåset på kofångaren.
Så nu har jag börjat ta tag i det hela, igår så kollade jag trycket ur oljestickans hål och i ventilkåpans uttag till förgasarna.
Där har jag inget övertryck i alla fall, det visade bara 1 psi på bägge ställena.
Däremot så kollade jag oljetrycket och det ligger på 70 psi (ca 4,1 bar) vid tomgång och 80 psi (ca 5,4 bar) vid 2000 varv.
Det skall ju ligga på 50 psi (3,5 bar) vid 2000 varv enligt boken, såg också att det kan vara ett spann på 2,8 - 4,2 bar.
Isåfall så har jag ju maxtryck vid tomgång.
Allt testat vid varm motor.

Testade också att ta ur fjädern men då fick jag inget utslag alls i mätaren så jag stängde av snabbt där.
Har ny fjäder som är 38,8 mm, min gamla hade 38,4 mm där är trycket vid tomgång ca 60 psi medan det visar samma 80 psi vid 2000 varv.
Kan trycket ha någon påverkan på oljeförbrukningen?

Har en renoverad topp men nästa steg blir att mäta vaccumet i inlopp/utlopp och kolla om det blivit någon spricka i toppen eller om ventilstyrningarna är av dålig kvalitet, köpte ett renoveringspaket från Rimmers och tyvärr så har det varit en del kvalitetsproblem med de motordelar jag köpt där.
På sätt och vis hoppas jag att det kan vara det felet för då kan jag byta ut dom, såg någonstans att nån hade gjort detta och samtidigt svarvat ur så man kan sätt dit ventiltätningar, intressant.
Men det blir senare i höst när jag tänkte ta ur motorn.

Hösthälsningar
Peter
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]