Allt som rör Spitfires
By Spitfire 66
#11566
Hej,

Upptäckte efter lördagens tur med min Spitfire Mk2 - 66 att hela undersidan var spejad med olja.
Tittar jag i motorrummet ser jag att det är på vänster sida jag ser mest olja, vid startmotorn.
Syns inget direkt på motorn, men på karossens vänstersida är det mer olja.

Förstår att det är svårt, men frågar ändå om någon har en tanke kring vilken packning jag ska byta? Spontant tänker jag på packningen till tråget eftersom olja runnit längs med avgasröret, men vet också att det kan transportera sig från annat ställe.
Vet också att det är motorolja eftersom nivån sjunkit rejält.
Tankar?

/Mats
By Mats Nilsson
#11568
Konstig oljeläcka, hela undersidan och karossens vänstersida sölig men inget uppenbart läckage?
Har din bil öppen vevhusventilation och kan det i så fall vara där det blåser ut olja?
By Spitfire 66
#11569
Ja bilen har ett enkelt filter på vevhusventilationen. Tycker dock att mängden är för stor. När jag kollade oljan med kall motor så var nivån ca. 1cm upp på stickan. Efter en runda på 15 mil så syns det ingen olja alls på stickan.
By Mats Nilsson
#11570
Om bilen har öppen vevhusventilation så sitter det ett rör på vänster sida av motorn, vid startmotorn, där gaserna i vevhuset evakueras.
Normalt kommer det inte ut någon olja där, eller åtminstone inte mer än några enstaka droppar ibland, men om det av någon anledning blir stort övertryck i vevhuset kan det komma betydligt mer. Det finns en anledning till att man vid körning på bana måste leda vevhusventilationen till ett uppsamlingskärl.
Jag tycker det låter som en trolig förklaring till oljeläckaget men tyvärr är det i så fall inte bara en packning som behöver bytas utan motorn behöver renoveras.
Är det onormalt övertryck i vevhuset borde man kunna se att det ryker ur evakueringsröret även på tomgång, men det kan ju vara bara vid högre varvtal eller högre belastning felet uppstår.
By Spitfire 66
#11571
Tack för tipset.
Ska genast ut i garaget och kolla.
Det har ändå legat i planeringen att göra en större renovering av motorn, nu har jag en perfekt anledning.
By Spitfire 66
#11587
Har nu haft bilen på verkstad kring oljeläckaget (ECC i Lödde).

Det visade sig att förra ägaren av någon anledning låtit montera en adaptor så att det satt ett oljefilter från en annan bil på (troligen en Mini). Denna adaptor var för lång så filtret inte kunde täppa till mot blocket. Adaptorn bottnade alltså i filtret innan gummipackningen kunde sluta helt tätt.

Adaptorn ska nu bort och ett oljefilter avsett för en Spitfire ska monteras. Hoppas det löser problemet.
By Mats Nilsson
#11588
Spitfire 66 skrev: 2021-10-13 13:53 Adaptorn ska nu bort och ett oljefilter avsett för en Spitfire ska monteras.
Vad bra att felet är identifierat och att det inte var något värre än läckage vid oljefiltret.
Om du inte redan känner till det kan jag upplysa om att även original oljefilter behöver en adapter, en liksidig dubbelnippel, då filtret har invändig gänga.
Förr följde det alltid med en sådan med varje filter, men inte längre, så det handlar inte om att ta bort adaptern utan om att byta till rätt adapter.
Var adaptern liksidig? I så fall är det kanske rätt, trots allt, och felet att gängan i oljefiltret var för grund.
För övrigt låter det i mina öron lite konstigt att gängan skulle kunna bottna i filtret, jag skulle nog tro att gängan är genomgående. Men tydligen inte?
By Spitfire 66
#11589
Rätt adaptor är på plats.

Den som satt på bilen var inte liksidig. Större diameter på filterdelen. Den var dessutom hemmagjord med några rätt taskiga svetsningar.

Kanske inte var så att adaptorn tog i filtret utan att adaptorns gängor tog slut för tidigt innan gummipackningen kunde täta ordentligt.

Jag har inte hunnit köra en ordentlig runda, men hoppas verkligen att problemet är löst.
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]