Allt som rör Spitfires
By spit73
#11516
Hej!

Var ute på en liten tripp nu i helgen och har problem med att det kommer in avgaser i kupén och i bagaget.
När jag har haft suffletten nere så har jag trott att det är något baksug men nu regnade det så jag fick ta upp det.
Då märkte jag det ändå tydligare.
När jag kom hem kollade jag upp det och det bara stinker avgaser ur bagageutrymmet och det är alldeles sotigt inne på bakluckan och runt den ovanför avgasröret.
Gummilisten är ny men det var tidigare ägare som bytt den.
Är det någon som har haft samma problem och i så fall hur har ni löst det?
Vad skall det vara för dimension på gummilisten, i fall den som sitter på nu är för tunn tänkte jag.
Har svårt att se var avgaserna kommit in för det är sotigt överallt, så jag kan inte se något specifikt ställe.

Som det är nu så är det lite otrevligt att vara ute och åka när man känner avgaserna och allt i bagagen luktar.

Hälsningar
Peter
Användarens profilbild
By Lars garage
#11528
Ta gärna några bilder, det kanske hjälper till att förstå. Inet bra att du känner avgaslukt i kupen, kan ju var renat av farligt.
By spit73
#11529
Hej Lars!

Tyvärr så är jag inte vid garaget på några dagar nu.
Men det verkar som det sugs in i bagaget.
Tog bort baklyktorna igår för att det kommit in vatten i den vänstra, då fick jag se att det kommit in avgaser via den högra.
Packningarna var dåliga så nu letar jag nya utan att beställa från GB, tänkte ev göra egna av epdm gummiduk.
Förstår inte hur det kan bli sådant vacuum att det kan sugas in, kan det bli turbulens i kupén som skapar det?
Körde med fläkten på men det hjälpte inte och ingen skillnad med tak uppe eller nere.
När man inte ser ”lukten” så vet jag inte var den kommer ifrån till kupén, om den kommer från bagaget via tanken eller direkt in över bakluckan. Men när jag sett och känt lukten i bagaget så är det nog mest troligt att det kommer därifrån.

Varför det blir ”sotigt” fick antagligen sin lösning genom att den drog 1l olja på 60 mil, konstigt att den inte blåröker synligt.
Har ju renoverat motor och topp för ca 250 mil sedan men jag har lite funderingar.
Tar jag bort oljepåfyllningslocket så stannar motorn.
Tänkte ta ur motorn till vintern igen och gå igenom den, kan ju vara en spricka i toppen som inte syns förrän den blir varm.
Eller dåliga ventilstyrningar fast de är bytta.
Köpte en renoveringssats från Rimmers där jag fick köpa till lite saker eftersom jag tyckte kvaliteten var lite si och så i satsen.

Motorn går annars väldigt lugnt och bra.
Grabben som jobbar på Volvo skall hjälpa mig att mäta upp tätheten i motorn, de har visst en del verktyg eftersom de haft problem med nyare Volvomotorer att de dragit mycket olja.

Hälsningar
Peter
Användarens profilbild
By Lars garage
#11532
Kan det vara så att du får in avgaser från motorrummet? Jag tätade av dörrarna eftersom det kom in hetluft.
tätningslist.jpg
tätningslist.jpg (750.16 KiB) Visad 2270 gånger
tätningslist 2.jpg
tätningslist 2.jpg (319.76 KiB) Visad 2270 gånger
By spit73
#11533
Det kan vara värt att kolla upp.
Får också rätt varmt inne när taket är uppe fast det regnade och det blåste kalluft från fläkten.
Det blir att kolla om det är otätt vid grenröret, de andra skarvarna är täta.
Har ett nytt rf sportsystem, kollade aldrig om flänsen är plan.

Det här blir ett projekt att bita i.
Synd man inte har en vindtunnel.

Hälsningar
Peter
By spit73
#11575
Nu har jag bytte tätningar i baklamporna och bytt glas, körde på lite silikon också för säkerhets skull.
Dessutom har jag tätat alla hål i bagageluckan.
Har bara gjort en körning om 10 mil utan tak men jag upplevde att avgaslukten var i stort sett borta.
Den kändes tidigare även när jag körde med taket nere tidigare.

Så jag hoppas det har löst sig nu.
Men det får bli mer testkörning.

Peter
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]