- 2021-07-02 7:58
#11503
Hej!
Har en speciell Triumph spitifire med en rak 2,5 l triumph sexa. Jag har haft problem med startmotorn och att den inte tar nvid startförsök. Har renoverat motorn och bytt drevet och solenoid. Men det hjälpte inte direkt. Så vad som verkar ha hänt, misstänker jag är att startmotorn har under lång tid pressat startkransen åt sidan tills den inte nu når den. Jag misstänker det men det låter osannolikt. Jag har därför tagit bild på hur det ser ut och undrar om någon har en känsla för hur startkransen skall sitta, dvs dikt an mot den fasade kanten eller som idag mitt på svänghjulet..
Felet måste vara ovanligt antar jag, det var bilelektrikern som renoverade motorn som bad mig kolla för det är inga fel på motorn eller bendixhjulet. Har någon råkat ut för det tidigare och går det isf att med glidhammare försöka få tillbaka den genom startmotor hålet eller måste motorn lyftas och ringen demonteras och ny monteras?
Har en speciell Triumph spitifire med en rak 2,5 l triumph sexa. Jag har haft problem med startmotorn och att den inte tar nvid startförsök. Har renoverat motorn och bytt drevet och solenoid. Men det hjälpte inte direkt. Så vad som verkar ha hänt, misstänker jag är att startmotorn har under lång tid pressat startkransen åt sidan tills den inte nu når den. Jag misstänker det men det låter osannolikt. Jag har därför tagit bild på hur det ser ut och undrar om någon har en känsla för hur startkransen skall sitta, dvs dikt an mot den fasade kanten eller som idag mitt på svänghjulet..
Felet måste vara ovanligt antar jag, det var bilelektrikern som renoverade motorn som bad mig kolla för det är inga fel på motorn eller bendixhjulet. Har någon råkat ut för det tidigare och går det isf att med glidhammare försöka få tillbaka den genom startmotor hålet eller måste motorn lyftas och ringen demonteras och ny monteras?
Bilagor
start.JPG (76.91 KiB) Visad 1863 gånger