Allt som rör Spitfires
By multipysslaren
#11477
Hej på er alla. Önskar köpa en "Cover plate", 613595, för mittkonsollen. Ett fullvärdigt alternativ är om jag kan få låna ett exemplar. Inget snyggt sådant, då mätning och verktyg ska passas in. Även en mjuk, följsam "rear cockpit trim finisher", 613101, står på önskelistan.
Vid kontakt, ring. 0760426020.

Ha en härlig sommar och ta hand om Er.

Mvh/ 064 Jonny Sjöstrand.
(Se gärna j2 multiservice på Instagram o Facebook.)
By Mats Nilsson
#11478
Det hade underlättat med information om bilmodell och kanske vad denna "Cover Plate" är till för.
By multipysslaren
#11479
Hej Mats.
Tack. Ett underlag som synnerligen kunde nämnts.

Båda numren är tagna ur original reservdelsbok. "Cover plate", 613595 återfinns på Spitfire 4, och MK II- III.
På mittkonsolen (i mitt fall, 806869) kan monteras om så önskas, en styck "Cover plate". Dess uppdrag är att täcka hålet där radion är tänkt att placeras. Vidare är det nog tänkt, efter erfoderlig håltagning, att nyttja dylik plåt även montering av ev tidstypisk radio. I "Cover plate" 613594, för annan marknad än Europa är div hål gjorda. Föga troligt att denna passar just den radio jag tänkt, eller inte tänkt använda. Givetvis emotser jag vilken som av modellerna för mät och injustering av verktyg.

Vidare vad gäller 613101, är denna inte att förväxla med vanlig kantskyddslist. Återfinns på Spitfire 4 och MK II. MK III använder sig ev av 621482.

Ha en strålande dag ☀️☀️
Mvh/Jonny.
By Mats Nilsson
#11481
Jag har en "Blanking Plate" för bilradio. Konstigt att jag inte hittade det reservdelsnumret första gången jag tittade i reservdelskatalogen, jag slarvade väl med någon siffra.
Den uppfyller även "kravet" på att inte vara något snyggt exemplar. Jag kan låna ut den om du vill ha den för att ta mått om du tänkt tillverka en egen täckplåt med den som förebild.
DSC_0030.JPG
DSC_0030.JPG (3.02 MiB) Visad 1720 gånger
Jag har eventuellt tänkt använda täckplåten för att dölja bilstereon. Då jag tröttnat på att ofrivilligt byta kanal när jag växlade modifierade jag mittkonsolen så stereon försänktes 5/8" och då blir det väldigt diskret att dölja stereon med täckplåten. Kanske kan man till och med använda fronten på en tidstypisk bilradio för att göra det ännu bättre. Det får bli ett framtida vinterpyssel. Jag bifogar även en bild på min modifiering.
För övrigt tycker jag det var väldigt framsynt av Triumph att göra uttaget i mittkonsolen i DIN-format. Frågan är om den standarden ens fanns då, det blev ISO-standard först 1984.
DSC_0029.JPG
DSC_0029.JPG (3.86 MiB) Visad 1720 gånger
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]