Allt som rör Spitfires
#11466
Hej i sommarvärmen!

Jag har under några somrar nu haft ett vinande ljud som jag trott varit från diffen.
Det låter som en rakskuren växellåda.
När man har suffletten nere så tar vindbruset bort det mesta men är den uppfälld så blir det ett högt ljud.

Nu i helgen var jag ute i det fina vädret, då hörde jag att det troligen kommer från växellådan.
När jag växlade ner till 2:an så steg det vinande ljudet kraftigt. Så jag testade hur det var på de olika växlarna och
det är på 2:an det högsta ljudet är.

Nu är det så att jag renoverade lådan för ett par vintrar sedan med en sats som jag köpt från Rimmers.
Tyvärr så har jag haft problem med kvalitén på färdiga satser som jag köpt från dom. När jag köpt enstaka
delar som har varit lite dyrare än de som varit i satserna tex topplockspackning har dessa varit betydligt bättre.

Ni som har en Spitfire utan överväxel, hur skall lådan låta om det nu skall vara något ljud från den?
Det är svårt att ha suffletten uppe och inte ha hörselskydd på sig i min i alla fall.

Hälsningar
Peter
#11467
Du skriver att du har renoverat lådan, vilka delar har du bytt? Det verkar som ljudet har kommit efter renoveringen? Som du skriver finns det ljud som liknar rakskurna drev, ettans växel. Övriga vill man ju gärna ska vara helt tysta, fast med gammal teknik finns det alltid lite (o)ljud. Vad har du för olja i växellådan? Det blir ju som du förstår lite av detektivarbete att hitta orsaken, fast det är bara att försöka att hitta var det kommer i från.
#11468
Hej Lars
Som du säger är det ett detektivjobb
Men det som är bytt är kullagren, nållager, axeln som backen sitter på, syncringarna och brickor.
Dreven såg bra ut.
Har slängt i Valvoline heavy duty gear oil 80W-90 gl-4, kan den vara för tuff?

Hälsningar
Peter
#11469
Vinande ljud tyder på att oljefilmen mellan dreven inte klarar av att undvika metallisk kontakt. Eftersom det är värst på 2:ans växel skulle jag gissa på att kuggingreppet är mindre än övriga växlar och oljan inte klarar av hålla isär kuggarna tillräckligt.

Jag hade liknande problem på 3:ans växel innan jag bytte till https://verktygsboden.se/transmissionso ... 90-gl4-1-l

Innan det hade jag en vanlig mineral motorolja eftersom jag har överväxel, bättre växlingar med OD, fast mer ljud.

Om du hade samma olja innan renovering tyder det på att något hände då. Om du inte vet vilken olja du hade skulle jag föreslå att du först börjar med att byta till en "enklare" olja. Mekonomen har en SAE 80W GL-4, fast den hänger inte riktigt med upp i temperaturområdena. Se bilaga. Själv är jag nöjd med Verktygsboden.

Det finns en hel del skrivet om just olika typer av oljor i forumet, sök runt lite.
Viskositet oljor.jpg
Viskositet oljor.jpg (52.39 KiB) Visad 4385 gånger
#11470
Låter som en bra idé
Jag upplever att det var efter renoveringen men jag började då med denna olja
Vet faktiskt inte vilken olja det var innan, så det blir ny olja
Har hittat en Gulf Gear EP 80W90 som jag tror kan passa
Gäller bara att få tag på den, vi har en Gulf mack så jag tänkte höra där
Annars får jag väl skicka efter

Hälsningar
Peter
#11480
Tomas_vartofta skrev: 2021-06-05 5:52 Jag kapar tråden lite ::)
Skulle det funka med en växellådsolja som klarar både gl4 och gl5? Det finns ju sådana idag :-D
Det är säkert ett utmärkt alternativ.
I specifikationen GL4 ingår bland annat att den inte är aggressiv mot rödmetaller och det måste ju uppfyllas även av GL4/GL5. För att uppfylla båda standarder måste man ju ha kompromissat och hittat en slags medelväg, exakt vad som skiljer standard GL4 respektive GL5 åt vet jag inte men för säkerhets skull skulle jag undvika det i en låda med overdrive. Kanske onödigt försiktigt men varför chansa och riskera problem?
#11483
Helt sant. Bättre att ta rätt olja, det var bara en fundering
Jag vet att om det skall vara den ena och man tar den andra så äter det upp synkringarna.
Minns dock inte vilken.
#11484
Olja av typen API GL5 är aggressiv mot rödmetaller och hör inte hemma i växellådan och jag har även sett varningar mot den i bakaxel på våra bilar, planethjulen har axiallager av rödmetall som kan angripas.
Det finns olja som är klassificerad GL4/GL5 och lär fungera även där en GL4 är rekommenderad men personligen föredrar jag att vara på den säkra sidan och föredrar en GL4, kanske onödigt försiktigt men "better safe than sorry".

En väldigt bra förklaring på skillnaden mellan GL4 och GL5 har Penrite på sin hemsida, nedanstående länk.
https://www.penriteoil.com.au/knowledge ... -oils/1036
#11490
Ja då var det dags!

Har nu bytt olja, och det var väl ingen rolig sak.
det var en hel del spån (smått som filspån) på magneten och oljan var rätt så gråsimmig.

Var ute i morse för en provtur och tyvärr så försvann inte det vinande ljudet, den är lättväxlad i alla fall.

Så jag antar att jag tar isär den till vintern för en koll.
Det sitter ju en bricka mellan 2:an och 3:ans kugghjul som det verkar finnas olika tjocklekar på.
Jag har ju inte bytt annat än synkringar och lager så jag tänkte att man inte behövde kolla detta.
Såg inget om det i verkstadshandboken vad jag kommer ihåg.

Tänk det finns alltid något att göra till vintern.

Ha en fin sommar med "nercabbat"
Peter
#11492
Höj volymen på stereon, eller sätt i hörselproppar, och njut av sommaren!
Jag skulle inte bli förvånad om felet är slitage på huvudaxeln, i toppen där den går in i ett nållager på ingående axeln.
Tydligen inte helt ovanligt, som jag förstått det. Men förhoppningsvis är det något mycket enklare och billigare.
Triumph GT6 i delar

nån som kan hjälpa mej att komma i kont[…]

triumph gt6 1968

jag söker kompleta dörrlås bå[…]

Hejsan allihopa! :) Jag letar efter en triumph s[…]

Ta ur startmotorn ur Spitfire MK3

Minnet är ju kort, men visst måste ma[…]