Allt som rör Spitfires
#11451
Hej!
Har4 sett att det till och från diskuterats oljefilter. Har en MKIV som jag håller på att få iordning och skulle enkelt och lätt hitta ett oljefilter. Det sattt ett gammalt fram ph922 och den har enhane som gängas in. Har sedan gammalt ett antal ph2869 som är ersättaren men den har ingen hane. Har sett att det dsiksuterats om adaptrar är det någon som vet var man får tag på det?

// Jonas
#11452
Jag är fullständigt övertygad om att det gamla filtret hade en adapter som går att skruva ur och flytta över till det nya filtret.
Förr levererades alltid oljefiltret med en sådan adapter, en simpel dubbelnippel med samma gänga (5/8" UNF) i båda ändar, men för sisådär 25-30 år sedan slutade man med det så man fick återanvända den gamla adaptern.
Den adapter som ibland diskuteras i forumet är en oliksidig dubbelnippel, 5/8" UNF - 3/4" UNF, så man kan använda samma filter som satt på de flesta gamla volvomotorer. Fördelen skulle vara att de är lättare att få fatt på, även om jag aldrig upplevt det som svårt att få fatt på rätt filter så själv har jag svårt att förstå vitsen med det.
#11456
Kolla med Bodins bilservice i Uddevalla om det är akut. Själv har jag förmånen att kunna använda Mekonomens Mahle filter (med en adapter emellan) 15-OC981 till bl.a SAAB. Adaptern fanns med i bilen som hade oljekylare monterad.

Vem vet, kanske Mekonomen har oljefilter som passar utan adapter etc.
#11457
Lars garage skrev: 2021-05-20 18:18 Vem vet, kanske Mekonomen har oljefilter som passar utan adapter etc.
Alla oljefilter har invändig gänga så man måste flytta över dubbelnippeln från det gamla filtret.
Lars garage skrev: 2021-05-20 18:18 Kolla med Bodins bilservice i Uddevalla om det är akut.
Bodins kan rekommenderas. Jag har förmånen att inte ha så långt dit, bensinpengar eller frakt går nog på ett ut men det är gott att handla över disk ibland :)
Triumph GT6 i delar

fan så nu på facebook att nån ha[…]

triumph gt6 1968

jag söker kompleta dörrlås bå[…]

Hejsan allihopa! :) Jag letar efter en triumph s[…]

Ta ur startmotorn ur Spitfire MK3

Minnet är ju kort, men visst måste ma[…]