- 2021-04-19 19:07
#11428
Jag har ett problem med min Triumph Spitfire MK3 (med elektroniskt tändsystem) som jag inte får löst eller kan begripa vad som orsakar det. Mycket tacksam för alla tipps och råd!
Problemet:
När motorn är varm, vid låg fart på 1an och 2ans växel så hoppar den fram / går ryckigt, men den går jämt och fint i tomgång och vid högre fart.
Jag har bytt tändstift, nålar, dämparolja och gjort rent i förgasarna. Jag har även gjort en centralisering av nålarna och kolvarna faller ner med ett metaliskt ljud.
Jag har ställt in tomgång på båda förgasarna (lyssnat genom slang för att uppnå samma ljud/kompression på båda förgasarna).
Jag har fått till rätt blandning på främre förgasaren, då den ökar något i tomgång och sedan går ner till normalt genom att lyfta kolven något.
Men när jag ska ställa in blandningen på förgasaren längst bak så tycker jag inte att det händer något på varvtalet när jag lyfter kolven oavsett hur fet eller mager blandningen är. Har jag den riktigt fet så kan den öka något men beter sig inte alls på samma sätt som den främre. Samtidigt så har jag testat att justera blandningen fet/mager och sedan testkört och upplever samma problem med hoppandet/ryckigheten oavsett blandning.
Först och främst vad kan det vara som orsakar problemet med hoppandet vid låg fart?
Vad orsakar att varvtalet är oförhindrat när jag lyfter förgasarkolven, Kan detta vara själva grundfelet med hoppandet?
Tack på förhand.
Problemet:
När motorn är varm, vid låg fart på 1an och 2ans växel så hoppar den fram / går ryckigt, men den går jämt och fint i tomgång och vid högre fart.
Jag har bytt tändstift, nålar, dämparolja och gjort rent i förgasarna. Jag har även gjort en centralisering av nålarna och kolvarna faller ner med ett metaliskt ljud.
Jag har ställt in tomgång på båda förgasarna (lyssnat genom slang för att uppnå samma ljud/kompression på båda förgasarna).
Jag har fått till rätt blandning på främre förgasaren, då den ökar något i tomgång och sedan går ner till normalt genom att lyfta kolven något.
Men när jag ska ställa in blandningen på förgasaren längst bak så tycker jag inte att det händer något på varvtalet när jag lyfter kolven oavsett hur fet eller mager blandningen är. Har jag den riktigt fet så kan den öka något men beter sig inte alls på samma sätt som den främre. Samtidigt så har jag testat att justera blandningen fet/mager och sedan testkört och upplever samma problem med hoppandet/ryckigheten oavsett blandning.
Först och främst vad kan det vara som orsakar problemet med hoppandet vid låg fart?
Vad orsakar att varvtalet är oförhindrat när jag lyfter förgasarkolven, Kan detta vara själva grundfelet med hoppandet?
Tack på förhand.