Allt som rör Spitfires
#11428
Jag har ett problem med min Triumph Spitfire MK3 (med elektroniskt tändsystem) som jag inte får löst eller kan begripa vad som orsakar det. Mycket tacksam för alla tipps och råd!

Problemet:
När motorn är varm, vid låg fart på 1an och 2ans växel så hoppar den fram / går ryckigt, men den går jämt och fint i tomgång och vid högre fart.

Jag har bytt tändstift, nålar, dämparolja och gjort rent i förgasarna. Jag har även gjort en centralisering av nålarna och kolvarna faller ner med ett metaliskt ljud.
Jag har ställt in tomgång på båda förgasarna (lyssnat genom slang för att uppnå samma ljud/kompression på båda förgasarna).
Jag har fått till rätt blandning på främre förgasaren, då den ökar något i tomgång och sedan går ner till normalt genom att lyfta kolven något.
Men när jag ska ställa in blandningen på förgasaren längst bak så tycker jag inte att det händer något på varvtalet när jag lyfter kolven oavsett hur fet eller mager blandningen är. Har jag den riktigt fet så kan den öka något men beter sig inte alls på samma sätt som den främre. Samtidigt så har jag testat att justera blandningen fet/mager och sedan testkört och upplever samma problem med hoppandet/ryckigheten oavsett blandning.

Först och främst vad kan det vara som orsakar problemet med hoppandet vid låg fart?
Vad orsakar att varvtalet är oförhindrat när jag lyfter förgasarkolven, Kan detta vara själva grundfelet med hoppandet?

Tack på förhand.
#11431
Det finns renoveringssats att köpa, dilemmat är om hålen för spjällaxeln/axlarna är slitna behöver man överdimensionsaxlar o brotsch.

https://8000.shop.textalk.se/su-forgasa ... sats-hs2-1

Själv köpte jag mig fri, köpte helrenoverade SU förgasare från Turner.carbs på ebay. Bilen går sedan dess kanonbra.
#11433
Testade att spraya startgas vid spjällaxlarna idag för att se om den tar in ngt där men inte någon förändring i motorn.
Sedan funderar jag på om båda spjällaxlarna bord slitas likt på båda förgasarna. I detta fall är det bara problem med den bakre förgasaren..Vill inte byta mina förgasare om jag inte måste.
#11434
Startgas borde gett något resultat om spjällaxeln är sliten = släpper in gasen till motorn.

Har du kontrollerat med stroboskop att tändtidpunkten ändrar sig när du varvar upp motorn? Kan det vara så att vikterna i fördelaren inte gör sitt jobb, fast de kommer in vid högre varvtal, så vacuumklockan kanske inte fungerar?

Ett sätt som jag tycker fungerar bra är först göra förgasarinställningen på tomgång och sedan göra om samma sak vid 2000 rpm. 2000 rpm utan last motsvarar att köra på låg fart. Det finns lite spel i axlarna/gaffeln mellan förgasarna som möjliggör detta. Jag använder ståltråd att låsa fast ena förgasaren vid 2000 rpm, mäter sedan luftflödet i båda. Om det avviker så justerar jag luftflödet på den andra förgasaren genom att lossa en av låsen enligt bild 17.

Kan det vara så att du har en kamaxel som är lite mer åt racinghållet?

Fast hur det än är, allt hänger ihop. Man måste gå igenom allt för att få bra motorgång: ventilspel, kompression, vacuum, typ av kamaxel, fördelare OK, bränsleflottörer i rätt läge, osv.

Själv har jag en bil där jag har gjort det mesta för att få bra körbarhet och som jag kan köra i strax under 40 km/h i fyrans växel där den går hur mjukt som helst utan några ryck. Fast det har kostat en del :-D

Det som jag är mest fundersam över är att du skriver att det inte egentligen händer något när du lyfter kolven på bakre förgasaren. Kanske det kan bero på att det inte kommer in bensin till motorn? Jag skulle kolla flottörer mm. Jag har haft en förgasare där slangen mellan munstycket och flottörhuset var vriden/strypt.
Bilagor
Inst.förgasare-4.jpg
Inst.förgasare-4.jpg (12.36 MiB) Visad 2500 gånger
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]