Allt som rör Spitfires
By tededberg
#11360
Efter att ha bytt orginal fälgarna till Minilite 5x13 med 185/60x13
Däck, har jag fått positiv camber. I och för sig nästan tom tank inget reservhjul och utan förare , men det var inte så innan fälgbytet. Vad göra ?
Användarens profilbild
By Lars garage
#11361
Den klassiska frågan, har du kört några meter? Om man bara sänker ner bilen får man automatiskt positiv camber. Man måste köra/rulla den för att få ner/ut hjulen
Användarens profilbild
By Lars garage
#11363
Då vete sjutton vad som har hänt.
By Mats Nilsson
#11364
Lägg några blytackor i bagaget så rättar det nog till sig, på köpet får du betydligt bättre väggrepp när det är snö och is :)

Tyvärr har jag ingen aning om orsaken eller om det är vanligt förekommande när man monterar extremt breda däck på en Spitfire, för 185:or får väl nästan räknas som extremt på en bil som är gjord för 145:or?
Har de nya fälgarna annat ET än original? Inte otroligt för att inte riskera att däcket tar i skärmkanten. I så fall kommer däckets centrumlinje längre in vilket kan bidra till detta fenomen.
Avsaknad av reservhjul bidrar säkert också, ett antal kilo längst bak gör skillnad, men det hade du kanske inte heller innan?

Du kan ju prova att ta bort ett blad på bladfjädern, annars har jag inga förslag på lösningar. Det överlåter jag till dom som själva har modifierat sin Spitfire med breda sulor, någon måste väl ha råkat ut för detta fenomen?
Användarens profilbild
By Lars garage
#11365
Hur mycket positiv camber uppskattar du det till? Har du en bild? Själv har jag 165x70xR13 och med originalfjäder - 7 bladig - hade jag 1-2 grader negativ camber.
By tededberg
#11371
121C4785-0F8A-4B44-B303-631F6E99ED0B.jpeg
121C4785-0F8A-4B44-B303-631F6E99ED0B.jpeg (6.96 MiB) Visad 2762 gånger
Jag har inte mätt hur många grader men så här ser det ut
By Mats Nilsson
#11372
Ajdå, det ser inte bra ut...

Blev det så bara av bredare hjul eller har du gjort något mer med bakvagnen som kan ha bidragit?
Hade du inget reservhjul tidigare heller, eller tog du bort det i samband med byte till bredare hjul?
Avsaknad av reservhjul bidrar förstås, liksom tom tank.
Om du har gjort något med bakvagnen är det kanske en bra idé att köra ett tag innan ytterligare åtgärd, för att se om det rättar till sig.
De uppgifter jag hittat anger för olastad, men fulltankad, bil positiv camber 0,5° ±1°
Med två personer i bilen ska det då bli ca. 3° negativ camber.

Ett sätt att justera camber är med hjälp av så kallade "Lowering blocks", ett mellanlägg mellan diff och bladfjäder.
Det finns färdiga att köpa, exempelvs hos Rimmers ( https://rimmerbros.com/Item--i-GRID005776 )
Om man har tillgång till maskiner är det inte svårt att göra egna. Dimensioner, liksom en väldigt bra beskrivning av hur de fungerar, finns på följande länk: http://auskellian.com/paul/links_files/ ... block.html
By tededberg
#11374
Tack för tipset om blocket , men det har blivit bättre nu när den fått stå på hjulen ett tag, innan jag bytte till minilite så stod bilen upppallad 3 månader pga jobb med bromsar avgassystem, växellåda . Kan dom månaderna gjort att bladfjädern fått extra krum ?
Användarens profilbild
By Lars garage
#11375
tededberg skrev: 2021-03-11 9:36 Kan dom månaderna gjort att bladfjädern fått extra krum ?
Intressant fråga. Spontant borde det inte bli mer spänst i bladfjädern, för i så fall borde det bli det omvända över tid då bilen står med hjulen på marken. Fast man kan aldrig vara säker :-D
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]