Allt som rör Spitfires
#11338
Jag håller på att uppdatera min Spitfire med bl.a swing spring och jag undrar vad de tunna plåtbrickorna och o-ringen är till för. På bilden är det den bussningen som sitter i bakre lagerfästet.
SAM_0192.JPG
SAM_0192.JPG (2.38 MiB) Visad 3503 gånger
#11339
Det är en effektiv tätning för att slippa få in fukt och smuts till bussningen.
För övrigt sitter den inre brickan fel på din bild, men jag antar att du bara monterat det för fotografering och inte tänkt montera det så.
Den inre brickan ska träs på bussningen, men det är ju rätt uppenbart då man ser storleken på hålet.
#11341
Måste dock erkänna att de har suttit som på bilden.... i 15 år. Det gick med blandat resultat. Särskilt lagerfäste vänster bak. Den bulten fick jag såga av för att kunna dela förbandet. Höger sida däremot gled bulten ur lätt! Jag misstänker att det har uppstått galvanisk korrosion mellan skruv och hylsa. Hade nog inte hjälpt med rätt monterad bricka.

Överlag har skruvarna rostat en hel del. Denna gång köper jag från Canley Classics istället. Hoppas de har bättre kvalitet. Skickar även med lite av det jag har köpt hittills. Dags att lägga nästa beställning, nya bult till fram o bakvagn, bussningskit, drivaxel mm.

Swing spring var intressant.
Bilagor
Hylsa lagerfäste
Hylsa lagerfäste
Bild 24. Sågad.JPG (1.66 MiB) Visad 3465 gånger
Skruvar bak
Skruvar bak
Bild 23. Skruvar.JPG (1.26 MiB) Visad 3465 gånger
Uppdatering
Uppdatering
Bild 1. Första paketet.jpg (2.47 MiB) Visad 3465 gånger
#11343
Det ser ut som om din bil blir påkostad en rejäl uppgradering av både framvagn och bakvagn.
Du kommer säkert bli nöjd med Swing Spring, det ger en betydande förbättring av väghållningen.
#11345
Ser fram emot detta. Jag hittade en intressant sida där det åskådliggörs mer skillnaden med och utan swing spring tekniken. Ska läsa den mer när jag har lite tid.

http://auskellian.com/paul/links_files/ ... ements.htm

Ja, det kändes bra att ta några steg framåt i teknikutvecklingen. Från femtiotalet till 70, 80 talet.
#11382
Med hänvisning till din bild ser det ut som du byter till aluminiumnav.
Vad är det för fördelar med detta, förutom lägre vikt?
Jag måste byta ett nav där lagret i lagersätet glappar.
Finns det erfarenhet och argument för aluminiumnav?
#11385
Förutom lägre vikt, som du skriver, får du kraftigare axel, lika stor lager inre och yttre och att de har tätning mot smuts. Original sitter det en "plåtkopp" som skall skydda mot smuts.

Bilden på Canley Classics luras, det är faktiskt 2x koniska lager i navet (Rimmer med). SKa fråga Canley varför jag fick koniska lager!!!

Om du inte vill byta till nytt i aluminium, så har jag 2 nav i bra skick som jag säljer. Ett av naven behöver nytt lager, skulle rekommendera att man passar på att byta båda lagren. Köp kvalitetslager!

Syns tydlig lagerskada.
Bild Nav främre.JPG
Bild Nav främre.JPG (1.41 MiB) Visad 3351 gånger
#11386
flejehe skrev: 2021-03-19 17:02 Jag måste byta ett nav där lagret i lagersätet glappar.
Om det inte är väldigt slitet lagerläge, exempelvis om lagret skurit så ytterringen roterat, så skulle jag nog föreslå att limma lagret med Loctite för att slippa byta navet.
https://www.kullagret.com/product/locti ... sattning-2
#11387
Lars garage skrev: 2021-03-19 17:38 Köp kvalitetslager!
Jag kan bara instämma. Tyvärr är det ju så att man ofta får vad man betalar för.
Rimmer har komplett kit med både inre och yttre hjullager, inklusive tätning och fett, för £11.25
Väldigt billigt men inget jag skulle överväga att köpa.
Dom säljer även inre och yttre lager separat, för £10 respektive £7. Eller, om man väljer Timken, så kostar det £44 respektive £38.

Jag föredrar alltid märkeslager som Timken, SKF eller FAG även om det kostar lite mer. Eller ganska mycket mer, men det är det värt.

Men det är bara min personliga åsikt, självklart kan man köpa ett kit för nästan ingenting och det fungerar säkert det med. Men hur bra och hur länge?
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]