Allt som rör Spitfires
By goranj
#11322
Hej
När jag för 15 år sedan köpte min Spitfite 4 1964 årsmodell fick jag beskedet att viren till varvräknaren saknades, det var alltså därför den inte fungerade. Då jag efter några år skulle fixa till lite upptäckte jag att det inte var någon anslutning på fördelaren och förstod då att det inte var så enkelt. Nu har jag fixat en annan fördelare med anslutning för vire, och upptäcker att det inte finns någon anslutning på mätaren.
Vad har jag för mätare, se bilder.
Det är en Smiths, positiv jord.
Går det att testa om den fungerar?
Hur ska jag koppla?
Jag har negativ jord, måste mätaren kasseras?
Skulle vara trevligt att få en fungerande varvräknare.

Göran Johansson Munka Ljungby
070-6988387
Bilagor
varvräknare Spitfire baksida.jpg
varvräknare Spitfire baksida.jpg (94.71 KiB) Visad 1375 gånger
varvräknare framsida.jpg
varvräknare framsida.jpg (74.49 KiB) Visad 1375 gånger
#11323
Det är nog tyvärr så illa att du inte kan använda den varvräknare du har om bilen har negativ jord och mätaren är gjord för positiv jord.

Om du nu har fördelare med varvräknardrivning är, i mina ögon, den logiska lösningen att skaffa en vajerdriven varvräknare. Det är dessutom snyggare med en varvräknare i samma stil som hastighetsmätaren. Men det är ju min personliga åsikt.
På Ebay finns det gott om dom, till vettiga priser. Hur skicket är vet man förstås inte det är alltid en chansning.
https://www.ebay.co.uk/itm/JAEGER-REV-C ... SwgwNfz30R

Jag har ingen erfarenhet av elektriska varvräknare men kan bistå med lite dokumentation som kanske kan vara till hjälp.
(2.54 MiB) Nerladdad 169 gånger
triumph gt6 mkI bakre kofångare

har et sätt kofångare bak med bär […]

triumph gt6 mkI bur sökes

någon som har en bur liggande som jag f&arin[…]

Söker främre stötfångare till[…]

Bensintank Spitfire Mk2

Söker efter en hel bensintank. Min har flera […]