Allt som rör Spitfires
#11303
Hej,

Jag stod tidigare och kikade ner i kylaten och ser att hålet/röret till expansionkärlet sitter högre upp i "påfyllnadsröret" till kylaren, än vad gummipackningen till kylarlocket gör. Det borde betyda att gummitätningen i kylarlocket "blockerar" möjligheten för vattnet i motorn att använda expansionskärlet. Visst.. Om trycket i motorn blir större än den kraft som fjädern i kylarlocket pressar på med, så öppnat kanalen till expansionskärlet. Men i det läget kokar väl motorn antar jag?
Om det däremot blir undertryck i motorn så suger gummitätningen fast ännu hårdare, dvs det borde aldrig fungera att vakum i kylsystemet suger i sig vatten från kärlet. Läser jag i Haynes beskrivning av hur motorn fungerar, så ska expansionskärlet fungera i båda riktningarna och det verkar logiskt tycker jag. Men jag tänkte att gummitätningen kanske läcker lite och att vattnet kan sippre emellan ändå på något sätt? Sedan har jag släppt problemet och inte tänkt mer på det.

Men.. Nu råkade jag ut för att min kylare börjat läka, så jag har köpt en ny kylare. Även på denna kylare sitter hålet/röret till expansionskärlet på samma sätt som på min gamla kylare. Jag tog därför kylarlocket från min gamla kylare och satte det på den nya, som fortfarande inte är monterad. Dvs "tom" på vatten. Nu tätar alltså kylarlocket mot falsen i kylaren, som den ska och hålet till expansionskärlet borde vara ovanför. (Jag ser ju inte det, eftersóm locket täcker hålet) :)
-När jag nu blåser/suger i röret till expansionshålet, så strömmar det lite trögt i ena riktningen men inte alls i den andra. (Jag kommer tyvärr inte ihåg nu om jag kan suga eller blåsa, eller åt vilket håll det tog stopp.) :? Men det är ju inte "öppet" in i kylaren i alla fall! Håller jag däremot för ena hålet som kylvattnet ska passera genom kylaren via och blåser/suger i den andra anslutningen, då är det tvärstopp. Jag har alltså ingen "kontakt" med röret för expansionskärlet, packningen för kylarlocket blockerar effektivt den möjligheten.
-Det fungerar alltså precis som jag tycker att det ser ut att göra när jag tittar på konstruktionen. Men det borde betyda att det inte finns någon möjlighet för kylsystemet att reglera vattenmängd/tryck mha expansionskärlet, vilket jag förstår att det borde göra?

Jag har funderat på om det kan finnas olika typer av kylarlock, med olika uppbyggnad/funktion, så jag har fel typ av kylarlock.
Men det verkar också konstigt. För falsen/förträngningen i kylaren, där packningen för kylarlocket ska täta mot, sitter fortfarande under hålet till expansionskärlet och jag tror inte att det ska rinna något vatten förbi den tätningen, om inte kylaren kokar? Och då har man andra nog problem :-P

Hoppas att jag kunde förklara problemet och mina funderingar.
-Finns det någon som har några synpunkter eller funderingar runt detta?

Tacksam för svar!
Mvh
//Matts
#11304
Egentligen är expansionskärl fel benämning, uppsamlingskärl eller utjämningskärl vore nog mer passande.
Expansionskärl har man på slutna kylsystem och dom är då trycksatta.
Spitfire har i princip öppet kylsystem men istället för att, som många bilar hade, bara ha en slang som leder ut överskottet i naturen leds det till en behållare.
Kylarlocket fungerar åt två håll, vid övertryck öppnar det och släpper ut överskottet. När motorn svalnar blir det undertryck i systemet och då öppnar locket åt andra hållet och leder tillbaks kylvätska till kylaren.
Det finns olika kylarlock, det var lägre öppningstryck på tidiga Spitfire (Mk1 och Mk2 tror jag). Om de olika locken passar på "fel" kylare vet jag inte men det tror jag. Det skulle ju kunna vara så smart att man har olika kylarhalsar så låsklackarna inte stämmer men det skulle förvåna mig.
#11305
Hej igen Mats!

Tack för svaret, det är alltid du som återkopplar. :)

Jag förstår hur du menar att kylarlocket ska/borde fungera, det verkar ju kanonsmart!
..Men i mitt fall tror jag inte att det fungerar på det viset, tyvärr.
-För när jag skruvade på locket nu på min "nya" kylare, för att testa funktionen, så var locket riktigt svalt. Trots det så pressas packningen tillräckligt hårt för att det ska vara tätt/"tvärstopp" mot kylardelen, när jag testar att blåsa/suga i röret till "uppsamlingskärlet". Skulle det nu bli vacuum i kylsystemet skulle ju dessutom gummitätningen suga fast och täta ännu hårdare. :-\
-Jag kanske har ett felaktigt kylarlock, men jag köpte det till min bil från Rimmer och de borde ju veta vilket/vilka lock som passar.
(Men det kan ju ha blivit fel såklart, det är ingen omöjlighet)

Men jag funderar på om jag kanske skulle kunna göra ett litet hål i gummipackningen? Då skulle ju vattnet kunna "sippra" igenom vid ett undertryck, även om locket i övrigt pressas ner och sluter tätt. Skulle trycket bli för högt i kylsystemet (t ex om motorn skulle koka, eller liknande) så pressas fjädern/packningen upp och släpper ut övertrycket som det är tänkt. Dvs om trycket/flödet skulle blir större än att det lilla hålet räcker till alltså.
-En nackdel med att göra ett litet hål blir troligen att det kan bli lite "slabbigt" om jag behöver lätta/lyfta på kylarlocket i ett senare skede, om vätskenivån då ligger över tätningen mot kylardelen. För lyfter jag då på locket så får jag förmodligen med mig den vätska som ligger ovanpå tätningen och den rinner ut över kylaren.. :-P

-Är jag fel ute/hur bör jag göra?

Som det är nu så ser jag inte att kylsystemet kan "lufta ur" och reglera som det ska, efter det kommande kylarbytet.

Mvh
//Matts
#11307
Nu har jag sovit på problemet och funderat vidare.
-Jag gör nog så att jag helt enkelt byter till nya kylaren och testar, utan att göra några ytterligare förändringar!

När kylsystemet sedan är fyllt, med full värme påslaget inne i bilen, så fyller jag på "uppsamlingskärlet" till större delen och gör en markering av nivån.
Efter varmkörning i ett par minuter, under uppsikt av nivån i kärlet, så kollar jag om nivån ändrats mot markeringen. Ser allt oförändrat ut då så avvaktar jag på nytt, tills motorn svalnat och kollar igen. Är allt fortfarande oförändrat då, så misstänker jag att jag har ett problem som behöver lösas. Men om nivån ändrats (sjunkit, om kylsystemet "luftat") så fyller jag på kärlet igen och får vara nöjd med det.
Enda smolken i glädjebägaren om det här fungerar, blir att jag får svälja stoltheten och måste inse att jag inte kan förstå mig på allt här i tillvaron.
..Vilket i o f s säkert kommer att känns lite jobbigt i så fall, fast samtidigt lite nyttigt kanske ::)

Mvh
//Matts
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]