Allt som rör Spitfires
By Andreas M
#11166
Hej igen forum vänner, det har inte blivit så mycket kört i år som jag hade tänkt av diverse anledningar men bilen blir bättre och bättre ju mer tid jag lägger på den och nu när höstmörkret är på gång så började jag planera för lite underhåll på min spitfire.
Först ut, kolla att ventilerna är korrekt inställda och efter det göra ett kompressionsprov. Men då dyker det ju upp frågor redan innan jag kommit igång.
1. Om ni tittar på den bifogade bilden och fokuserar blicken på ventilkåpan. Den sitter ju på fel håll enligt mig. Alla bilder jag någonsin har sett på en triumph spitfire så har ventilkåpan varit monterad så att oljepåfyllningslocket är riktad mot föraren och inte kylaren. Som det är monterat i min bil nu så blir man lite orolig över att oljelocket skall slå märken i motorhuven, har dock inte sett något ännu.
Bild

2. Om jag/vi kommer fram till att den är felmonterad och skall vändas, kan någon kommentera nedan bild, hålen ser ut att vara lite "offsetade" från center linjen, och om jag nu vänder på kåpan så kommer inte hålen i kåpan att vara i linje med skruvarna. Eller är det redan idag snett (jag har ingen bild på annan motor som visar ventilkåpan rakt uppifrån som jag kan jämföra med)?
Bild

3. När det gäller återmontering av ventilkåpan, idag är det gjort med enormt mycket silicon (kan ju vara att det har varit problem att få det tätt p.g.a. att det är felmonterat) men jag planerar att använda en typ av tjock "kork" packning inköpt på ebay. Behöver jag göra något speciellt med "kork" packningen eller är det bara till och göra rent och återmontera.

4. Många av bilderna på motorrummen visar att där är ventilation tillbaka till förgasaren, den funktionen har inte jag på min motor. Inget hål i ventilkåpan och inget luftintag på förgasaren. Någon som har några kommentarer runt detta?
Bilagor
ventilkåpa_ovan.jpg
ventilkåpa_ovan.jpg (109.66 KiB) Visad 5225 gånger
ventillock från sidan (1).jpg
ventillock från sidan (1).jpg (136.12 KiB) Visad 5225 gånger
By Andreas M
#11167
Hej igen, kollade runt lite hos återförsäljare hur nya ventilkåpor ser ut. Verkar som att hålen skall vara offsettade från center. Och jag vet inte vilken modell av ventilkåpa jag hart samt att hålen som är gjorda möjliggör enbart montering så att olje locket sitter nära kylaren, funderar på att köpa nytt eller bättre begagnat. Finns det ventilkåpa utan "luftning"?
By Andreas M
#11169
Nu tror jag att jag förstår vad det är som har hänt, tidigare ägare har köpt en ventilkåpa som har suttit på en Herald och monterat den på en spitfire. Jaja, efter en 1h på ebay, en sämre begagnad kåpa är på väg till Sverige :)

Bild
Bilagor
ventilkåpa_ebay.PNG
ventilkåpa_ebay.PNG (758.99 KiB) Visad 5200 gånger
By Andreas M
#11242
så, då har man äntligen fått hem ventilkåpan..., inte i ett skick som man vill montera direkt på bilen :)
rocker_cover_ebay_1.jpg
rocker_cover_ebay_1.jpg (149.81 KiB) Visad 5120 gånger
men efter lite "mjuk" sandblästring så börjar det se bättre ut, i bilden nedan visar jag bara ena hörnan av kåpan och anledningen är att jag skulle vilja fråga om någon känner igen den gul/guldiga färgen. Är det denna färgen man skall eftersträva? Det finns inlägg på forumet sedan tidigare att de tidiga modellerna hade ventilkåpan målad med samma färg som en traktor motor "guldkalven". Min bil är från -64 och en mk1 och då har jag förstått det som att den skall ha den guldiga färgen. Någon som har förslag på var det går att få tag på en sådan färg eller liknande?
Tycker också att det är lite konstigt att färgen bara återfanns på två ställen över hela kåpan. Färgen sitter hårt som "¤"%¤% och jag har skrapat lite på den närmaste pricken för att få upp glansen lite efter blästring...
Capture.PNG
Capture.PNG (3.12 MiB) Visad 5120 gånger
By Mats Nilsson
#11285
Det ser ut som mässinglod, om det är så original eller om det är någon gammal reparation har jag ingen aning om.
By Andreas M
#11292
Hej Mats, jag håller med, det är med största sannolikhet mässing. Jag såg på undersidan att röret är fast lött med mässing och anledningarna till de gula fläckarna skulle kunna vara att de har spillt under produktionen.

Men, vad säger ni, skall man försöka leta upp nån brons/koppar/guld färg som påminner om originalet eller ska man bara släppa det? Denna färgen skall efterlikna originalet som jag förstår det.
https://www.olssonparts.com/se/sv/utrus ... &category=
By Mats Nilsson
#11293
Andreas M skrev: 2020-11-03 14:15 Men, vad säger ni, skall man försöka leta upp nån brons/koppar/guld färg som påminner om originalet eller ska man bara släppa det?
Allt är ju beroende på ens egna inställning till hur viktigt det är att ha det original. Färgen på ventilkåpan är kanske inte det allra viktigaste, men det kan väl vara trevligt att hålla sig till original om så är möjligt?
Det låter ju som en slitstark och bra färg du hittat och antagligen det mest lika original du kan hitta, ännu bättre hade förstås varit om den fanns i mindre burkar men man kan ju inte få allt.
Jag hade nog kört på det alternativet men det finns ju inget rätt eller fel, bara personligt tyckande.
By Andreas M
#11376
Hej, då ska vi se, efter lite inköp av kompressor och färgspruta samt färg så blev det såhär.
ventilkapa, brons.jpg
ventilkapa, brons.jpg (155.97 KiB) Visad 4366 gånger
Tror det är ganska nära originalet :). Men vem vet?
By Andreas M
#11377
Och efter inställningar av ventilspel så var det dags för att montera den nya kåpan, det tog mig säkert 5 sekunder innan jag förstod att något är helt fel. Kåpan jag har fått tag på är för liten, typ 10-20mm. Är det någon som har koll på detta, har jag fått tag på en kåpa som är till en ännu tidigare modell (mindre motor)? På bilden kan man se att själva ventilkåpan inte är tillräckligt stor.
Så..., finns det någon som sitter på en ventilkåpa av den typen som jag behöver? (Detta är mitt motornummer "GA91578HE").
Nästa gång lär jag provmontera innan jag lägger nån tid på att fixa till saker, suck..., man lär så länge man ...
By the way, jag har en fin ventilkåpa som passar till ???, skicka ett PM om ni är intresserade :)
ventilkapa_fail.jpg
ventilkapa_fail.jpg (154.38 KiB) Visad 4366 gånger
By Andreas M
#11378
hm hm..., enligt denna sida har jag en Herald motor i bilen. Så det kanske inte går att få ordning på detta utan att byta ut hela motorn? Om någon har koll så får ni gärna skriva några rader. Hörs

http://www.triumphspitfire.nl/identific ... tml#engine

Engine Number Identification Chart
Prefix Engine Size Car
G 948cc Herald Saloon
Y 948cc Herald Saloon TC (Twin Carb)
GA 1147cc 1200 Herald
GD 1147cc 1200, 12/50 Herald
FC 1147cc Spitfire 4, MkII
By Andreas M
#11379
... lite mer information, storleken på ventilkåpan som jag behöver är ~367x115mm. Och eftersom korkpackningen som inköptes för ändamålet passade så borde det finnas ventilkåpor som passar min bil och som går att vända på rätt håll.
By Andreas M
#11411
Hej, då var det på plats. Tack för hjälpen Kenden
ny ventilkåpa.jpg
ny ventilkåpa.jpg (185.54 KiB) Visad 4160 gånger
Dags och ta tag i lite andra saker :)
By Mats Nilsson
#11412
Slutet gott allting gott :)

Resultatet blev ju bra till slut vilket ju är det viktigaste, och en intressant tråd i forumet blev det också.
Vem kunde tro att det fanns så mycket att lära om och av ventilkåpor?


Nu får vi bara hoppas att någon kompletterar informationen, med vad den korta ventilkåpan är till, så man slipper fundera på det.
Kanske Herald 948?
Användarens profilbild
By Lars garage
#11413
Vem vet? kanske den kortare ventilkåpan inte alls hör hemma i en Spitfire/Herald alls. Hoppas någon vet mer!
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]