- 2020-10-13 8:42
#11166
Hej igen forum vänner, det har inte blivit så mycket kört i år som jag hade tänkt av diverse anledningar men bilen blir bättre och bättre ju mer tid jag lägger på den och nu när höstmörkret är på gång så började jag planera för lite underhåll på min spitfire.
Först ut, kolla att ventilerna är korrekt inställda och efter det göra ett kompressionsprov. Men då dyker det ju upp frågor redan innan jag kommit igång.
1. Om ni tittar på den bifogade bilden och fokuserar blicken på ventilkåpan. Den sitter ju på fel håll enligt mig. Alla bilder jag någonsin har sett på en triumph spitfire så har ventilkåpan varit monterad så att oljepåfyllningslocket är riktad mot föraren och inte kylaren. Som det är monterat i min bil nu så blir man lite orolig över att oljelocket skall slå märken i motorhuven, har dock inte sett något ännu.
2. Om jag/vi kommer fram till att den är felmonterad och skall vändas, kan någon kommentera nedan bild, hålen ser ut att vara lite "offsetade" från center linjen, och om jag nu vänder på kåpan så kommer inte hålen i kåpan att vara i linje med skruvarna. Eller är det redan idag snett (jag har ingen bild på annan motor som visar ventilkåpan rakt uppifrån som jag kan jämföra med)?
3. När det gäller återmontering av ventilkåpan, idag är det gjort med enormt mycket silicon (kan ju vara att det har varit problem att få det tätt p.g.a. att det är felmonterat) men jag planerar att använda en typ av tjock "kork" packning inköpt på ebay. Behöver jag göra något speciellt med "kork" packningen eller är det bara till och göra rent och återmontera.
4. Många av bilderna på motorrummen visar att där är ventilation tillbaka till förgasaren, den funktionen har inte jag på min motor. Inget hål i ventilkåpan och inget luftintag på förgasaren. Någon som har några kommentarer runt detta?
Först ut, kolla att ventilerna är korrekt inställda och efter det göra ett kompressionsprov. Men då dyker det ju upp frågor redan innan jag kommit igång.
1. Om ni tittar på den bifogade bilden och fokuserar blicken på ventilkåpan. Den sitter ju på fel håll enligt mig. Alla bilder jag någonsin har sett på en triumph spitfire så har ventilkåpan varit monterad så att oljepåfyllningslocket är riktad mot föraren och inte kylaren. Som det är monterat i min bil nu så blir man lite orolig över att oljelocket skall slå märken i motorhuven, har dock inte sett något ännu.
2. Om jag/vi kommer fram till att den är felmonterad och skall vändas, kan någon kommentera nedan bild, hålen ser ut att vara lite "offsetade" från center linjen, och om jag nu vänder på kåpan så kommer inte hålen i kåpan att vara i linje med skruvarna. Eller är det redan idag snett (jag har ingen bild på annan motor som visar ventilkåpan rakt uppifrån som jag kan jämföra med)?
3. När det gäller återmontering av ventilkåpan, idag är det gjort med enormt mycket silicon (kan ju vara att det har varit problem att få det tätt p.g.a. att det är felmonterat) men jag planerar att använda en typ av tjock "kork" packning inköpt på ebay. Behöver jag göra något speciellt med "kork" packningen eller är det bara till och göra rent och återmontera.
4. Många av bilderna på motorrummen visar att där är ventilation tillbaka till förgasaren, den funktionen har inte jag på min motor. Inget hål i ventilkåpan och inget luftintag på förgasaren. Någon som har några kommentarer runt detta?
Bilagor
ventilkåpa_ovan.jpg (109.66 KiB) Visad 5225 gånger
ventillock från sidan (1).jpg (136.12 KiB) Visad 5225 gånger
spitfire 4 - 1964