Allt som rör Spitfires
#11143
Jag har precis tagit över min farfars spitt som ligger mig varmt om hjärtat.

Tyvärr tycker jag inte den går jämt och bra. Jag har försökt att få ordning på det genom att dels synka förgasarna samt ställa rätt blandning - men jag får inte till det. Jag ska vara ärlig och säga att jag inte har örat eller kunskapen när den är rätt inställt.

Finns det någon god själ i göteborgs trakten (med omnejd) som är expert på att just ställa in förgasare och vill demostrera och hjälpa mig så jag känner mig hundra på hur det ska låta och gå när den är bra inställd?

Tack på förhand.
#11146
Grattis till det nya bilinnehavet, och välkommen till klubben och forumet!
Spitten skrev: 2020-09-05 8:12 Finns det någon god själ i göteborgs trakten (med omnejd) som är expert på att just ställa in förgasare och vill demostrera och hjälpa mig så jag känner mig hundra på hur det ska låta och gå när den är bra inställd?
Ojoj, det var inga dåliga önskemål, en expert som kan hjälpa dig tills du känner dig hundraprocentigt säker.
Om du nöjer dig med lite mindre än så, då kan jag gärna komma ner till Göteborg och ge en hjälpande hand.

Fast egentligen tror jag inte det behövs.
Du skriver ju att du har synkat och justerat förgasarna, så då har du säkert den kunskap som krävs. Du har bara inte nått ända fram ännu.

Vad har du använt för manual för justeringen? Jag bifogar, som pdf, den bästa instruktion jag hittat. Den som finns i instruktionsboken.

För att lyckas väl krävs ett antal saker.
Innan förgasarjustering ska ventilspel och tändinställning vara korrekt justerade för att utesluta att dålig gång beror på det.
Sedan är det nödvändigt att lossa länkaget mellan förgasarna så dom jobbar individuellt och har du en äldre Spitfire (du skrev aldrig vilken modell det är) måste du även centrera munstyckena. Eller rättare sagt, det krävs på de flesta Spitfire, jag tror fjädrande nålar kom först med 1500 (men inte helt säker, det kan ha varit MkIV).
Allt står väl beskrivet i de bifogade sidorna.

För synkroniseringen finns särskilda instrument att köpa men att lyssna med en bit plastslang fungerar förvånansvärt bra, och är mycket billigare.

Lycka till, och om du fortfarande har problem får du försöka hitta en expert. Eller höra av dig med ett PM så kan jag försöka hjälpa.
Bilagor
(8.95 MiB) Nerladdad 239 gånger
Triumph GT6 i delar

nån som kan hjälpa mej att komma i kont[…]

triumph gt6 1968

jag söker kompleta dörrlås bå[…]

Hejsan allihopa! :) Jag letar efter en triumph s[…]

Ta ur startmotorn ur Spitfire MK3

Minnet är ju kort, men visst måste ma[…]