Ska man välja dubbat eller odubbat?

Allt som rör Spitfires
Användarens profilbild
heak
Newbie
Newbie
Name: Henrik Björklund
Kontakt:

Ska man välja dubbat eller odubbat?

Inlägg av heak »

Hej allesammans! Sitter och funderar nu över att skaffa mig en Spitfire, bla kikat på https://www.blocket.se/ostergotland/Tri ... ?ca=11&w=3

Toppblocket har haft strul enl beskrivning men de kan man fixa själv :D Jag sitter dock och funderar på vad jag ska ha för vinterdäck till den, med dubbar eller utan? Har alltid kört med dubbar men vill gärna testa utan. Jäkligt jobbigt nu när man passerar Hornstull en gång i veckan...

Enligt diverse sajter ska det vara "säkert" med friktion se ex https://www.abswheels.se/friktionsdack/ har existerat sedan 1930 om man nu ska tro sidan
Under 1930 talet när bilismen i Norden ökade så tog ett finskt företag fram världens första vinterdäck, däcket var dubbfri
Någon här som testat?
Henrik_ O0 _BB
Användarens profilbild
janne andersson
Global Moderator
Global Moderator
Name: Janne Andersson
Kontakt:

Re: Ska man välja dubbat eller odubbat?

Inlägg av janne andersson »

Jag har kört en hel del med odubbat och tycker inte om det, ett vinterdäck har dubb. Kan tro att det gör riktigt stor skillnad på en sån lätt bil. När det är is på vägen är det oslagbart med dubb. Nuförtiden är det ju inte så mkt snö utan problemet är ju mest is.
Triumph 2000 mk2 3,5 V8 convertible 1972
Triumph 2000 mk1 saloon 1965, Laurie
Mats Nilsson
5-gear
5-gear
Name: Anonym

Re: Ska man välja dubbat eller odubbat?

Inlägg av Mats Nilsson »

Det var väldigt många år sedan jag körde med dubbdäck, jag föredrar helt klart odubbat. Självklart blir det sämre på blankis men dagens friktionsdäck är otroligt bra så länge man håller sig till kvalitetsmärken. Förra året blev det Nokian och det var de klart bästa jag haft. Vad som överraskade mig mest var greppet på is, jag lekte och provocerade en hel del för att testa gränserna och blev grymt imponerad.
Men detta var inte på någon Spitfire. Där har jag ingen erfarenhet av varken friktionsdäck eller dubbdäck utan har bara haft sommardäck, förr var det ju ingen lag på särskilda vinterdäck.
Den lätta bakvagnen kan spela en små spratt men med lite tyngd i bagaget blev det helt okej. Jag körde med två säckar isgrus, med 20-25 kg i varje. När jag tröttnat på papperssäckar som gick sönder övergick jag till att fylla femlitersdunkar med isgrus. Lätta att stuva undan till nästa säsong och väldigt smidiga att sprida grus ifrån när det behövs. Rekommenderas!
När det kommer mycket snö får du vara beredd på att bilen inte tar sig fram särskilt bra. Två tum är inga större problem men kommer det uppåt fyra tum tar sig bilen knappt fram ens på plan mark. Fast jag körde med sommardäck, med vinterdäck kanske det inte heller blir några problem.
Spitfire med hardtop är faktiskt riktigt ombonad och skön på vintern, och värmen kommer snabbt och räcker mer än väl till.
Salvo Errore et Omissione

TCS Member 077
TSSC Member 87/17968
Skriv svar