Allt som rör Spitfires
#10715
Hej!
Skall inom kort lämna in min ena spitfire till lack och den är original i nyansen Pimento red. Undrar om någon har foto eller bor i Skåne och har en röd triumph i någon röd nyans. Vill se skillnaden på de olika röda och hur det ser ut och helst hur pimento ser ut på en stor yta.

Hur resoneras det kring klarlack? ska man lägga på klarlack på en röd som riskerar att oxidera eller hur funkar det. är det bättre utan klarlack och vaxa ordentligt istället eller? kan en klarlackad bil oxidera?

Receptet pimento röd eller färgnummer etc. hur säkerställer jag så att nyansen blir rätt?
#10723
Hej!
Tack för trådarna, detta är till hjälp och ett steg på vägen!

Undrar om det finns färgrecept på Pimento Red som man kan använda eller om detta är en vanlig nyans som inte finns i flera olika (tror inte det). Ingen som har ett färgnummer eller liknande eller räcker det med att man säger Pimento red så vet man vilken nyans det är? Ingen som sett ett original recept?

Klarlack, ingen som är kunnig om man ska klarlacka eller inte just med hänvisning till att den röda kulören är känsligare eller det är idag ett minne blott? Hjälper klarlack eller stjälper om man inte kan komma åt att polera upp lacken när klarlack ligger över, jag vet inte??
#10724
I den första tråden är koden ICI 2859 och den andra 72.
Jag köpte färg av Upplands Bilfärg AB, dom fixade min färgkod utan problem. Det kan nog dom flesta som säljer billacker göra
Klarlack eller inte, det får du nog reda ut med lackeraren ;)
http://www.ubf.se/
/L
Triumph GT6 i delar

fan så nu på facebook att nån ha[…]

triumph gt6 1968

jag söker kompleta dörrlås bå[…]

Hejsan allihopa! :) Jag letar efter en triumph s[…]

Ta ur startmotorn ur Spitfire MK3

Minnet är ju kort, men visst måste ma[…]