Konvertera högerstyrd bil till vänsterstyrd?

Allt som rör Spitfires
Matts
3-gear
3-gear
Name: Matts Nyblom

Konvertera högerstyrd bil till vänsterstyrd?

Inlägg av Matts »

Hej,

Har sökt lite, men är dålig på att hitta svar på det jag söker..

Om jag köper en högerstyrd Spitfite som är högerstyd, är det en stor/svår meck att konvertera den till att bli vänsterstyrd?
Det känns inte som att det skulle behöva vara det, men det kan ju finnas fällor och fallgropar.

Bilarna är lättmekade och delar går väl att få tag på. Mycket tror jag är förberett, så det inte borde innebära allt för mycket ingrepp?

Sedan är det ju andra saker som kan trassla till det också, förutom själva "ingreppet":
T ex besiktningen efteråt.. Behöver man t ex regbesiktiga efteråt?
Måste man blanda in SFRO?
Blir bilens identitet ändrad så det blir en 2017 istället för t ex 1968?

Tacksam för svar från någon som har erfarenhet

Mvh
//Matts
Mats Nilsson
5-gear
5-gear
Name: Anonym

Re: Konvertera högerstyrd bil till vänsterstyrd?

Inlägg av Mats Nilsson »

Hur mycket jobb det är beror lite på vilken modell du pratar om. Från Mk4 måste du byta instrumentbräda för att få instrumenten på rätt sida, tidigare modeller hade instrumenten i centrum så då slipper man det omaket.
I övrigt är det lite plåtarbete för att byta plats på pedalställ och batterihylla. Sedan är det bara att byta styrväxel och så är det klart :)

Kanske lite ytterligare smådetaljer som tillkommer men det är inget jättestort jobb. Det finns säkert folk på forumet som har gjort det och kan berätta exakt vad som behöver göras och även om det ställer till det med besiktningen. Det borde det inte göra även om det troligtvis krävs en registreringsbesiktning, för någonstans står det säkert att fordonet är högerstyrt och även om bilprovningen inte reagerar på det kan det bli problem i framtiden. Men någon ny identitet lär det inte bli, det är ju inget ombyggt eller amatörbyggt fordon bara för det.

Jag hoppas folk som vet svarar dig snart, tills dess får du nöja dig med mina gissningar :)
Salvo Errore et Omissione

TCS Member 077
TSSC Member 87/17968
Matts
3-gear
3-gear

Inlägg av Matts »

Hej Mats,

Tack för ditt svar! :)
Det gav mig hopp

Ja jag blev lite förvånad att jag inte hittade några relaterade länkar, när jag sökte i forumet. En hel del trådar på olika typer av konverteringar, men ingen om byre av "förarsida".

Vi gör som du föreslår Matts och hoppas att någon som her erfarenheter om hur det funkar med alla bitarna ger sig till känna och vill sprida lite ljus över situationen.

Mvh
//Matts
Matts
3-gear
3-gear

Inlägg av Matts »

Hej igen,

Ursäkta min dåliga Svenska i förra inlägget.

Jag försöker skylla på att det var sent på kvällen, att jag var trött och dessutom försökte knacka in svaret på "plattan".
(Dvs avsaknad av riktigt tangentbord).. ::)

Hoppas meddelandet gick att tolka ändå!
(Och förlåt Mats att jag råkade stava ditt namn så som jag stavar mitt) :-D

//Matts
Användarens profilbild
heak
Newbie
Newbie
Name: Henrik Björklund
Kontakt:

Inlägg av heak »

Köpte du den tillslut :)

/Henrik
Henrik_ O0 _BB
Matts
3-gear
3-gear

Inlägg av Matts »

Hej igen,

Näe Henrik, jag vågade aldrig göra det.. :)

Mvh
//Matts
Skriv svar