Allt som rör Spitfires
Användarens profilbild
By Lars garage
#4839
Nu när jag äntligen har fått in en låda med överväxel, med allt vad det innebär, uppstår en vital fråga: Vilken olja skall man hälla i?

Jag har sökt runt i forumet men tycker mig inte ha hittat svaret. Inte blir det lättare när MOSS anger en 30 alt 40 transmissionsolja och att man absolut INTE får hälla i en olja som innehåller antifriktionstillsatser, s.k hypiodtillsats. Rimmer däremot har samma olja, en EP 80w-90 GL5 transmissionsolja som du häller i växellåda med eller utan överväxel SAMT till diffen. Detta får jag inte ihop. Diffen är en hypidväxel, där pinjongen både vrider och glider sig in mot kronhjulet under extrema tryck och därmed kräver en hypiodolja för att få en livslängd som är längre än ”runt” hörnet.

Frågade inne på Bilia och de sa att till 740 varianten med överväxel häller de i en motorsyntetolja, 5w-40, vilket jag kan köpa om man tittar på följande länk som föklarar förhållandet mellan dessa oljor:

http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... ja/?page=1

Så om jag har förstått det rätt är det två saker man skall akta sig för i en överväxel:

En hypidolja, då den minskar friktionen vilket försämrar greppet i lamellen samt ökar risken med allt för högt oljetryck inne i OD. Se länk som jag hittade i en annan tråd. Länkad av Mats Nilsson:

http://www.quantumechanics.com/categori ... x&catid=11

Så då återstår slutligen frågor som jag gärna skulle vilja få svar på: någon som har provar Rimmers olja, och vad blev resultatet? Bör man undvika en vanlig växellådsolja, dvs en 80w-90 EP med API nummer GL4, och varför, jämför med en SAE 30 olja?
Användarens profilbild
By Odd
#4840
Du ska definitivt undvika oljor med LS- och friktions-modifierare
- förr i tiden använde man en vanlig motorolja och det borde gå lika bra nuförtiden.
Ta inte i alltför ordentligt; ta en helsyntetolja 5W-30 eller 5W-40, men överdriv inte
med en sån där produkt i flytande guld som 0W-60...

Jag går inte över ån efter vatten - och köper följaktligen inte heller olja från Storholmen...
(Köpte dock en 20-pack oljefilter därifrån nu i våras.)
Användarens profilbild
By Sewe
#4841
jag har ett svagt minne av att det är samma overdrive som i volvo 240 turbo och där är det automatlådeolja som gäller!!
Inte alls säker men vill minnas något om en backventil som kunde bråka om det var för tjock olja osv osv......
Kolla noga igen, tycker det låter konstigt med motorolja i en overdrive.........


//Sewe
Användarens profilbild
By Lars garage
#4848
Tackar för svaren,

Med era svar och tidigare svar och länkar i tråden har jag försökt att summerat svaret på min fråga:

1. SAE 90 EP hypidolja GL4, den använder du bara i diffen. Passar inte i en växellåda alls. Hör inte hemma här alls...

2. SAE 80w-90 EP GL4 växellådsolja. Den använder du i en låda utan överväxel, då den innehåller additiv som kan påverk lamellen negativt = risk att den inte greppar bra. Annars har den rätt viskositet för en överväxellåda och GL4 passar bra för de gamla lådorna som har känsliga bronslager.

3. En rak SAE 30 eller 40 växellådsolja. Är den som rekommenderas som förstaval. Finns dock inte i varje affär....

4. SAE 5w-40 alt 5w-50 helsyntetisk motorolja. Ett bra alternativ till nr3.

Sedan finns det en uppsjö av transmissionsoljor för automat, motorcykel mm. Det svåra är att veta om de innehåller skadliga tillsatser som kan skada bronsbussningar mm. Så dessa tänkte jag undvika, om inte nu någon har provat och kan skriva hur det gick.

Såg att Biltema säljer en rak SAE 50 motorolja, fast den blir förmodligen för tjock, då rekommendationen är SAE 30 till 40.

Valet lutar starkt mot alternativ 4, fast ett frågetecken återstår. Varför syntetolja? Kan man inte lika gärna välja en mineralolja 10w-40 olja? Tänkte mer att gammal teknik gärna vill läcka mer med syntetolja.
Användarens profilbild
By Odd
#4849
Lars garage skrev: ... Valet lutar starkt mot alternativ 4, fast ett frågetecken återstår. Varför syntetolja?
Kan man inte lika gärna välja en mineralolja 10w-40 olja? Tänkte mer att gammal teknik gärna
vill läcka mer med syntetolja.
I det här fallet är det den vida temperaturtåligheten hos syntetoljan du vill ha. Mineralerna blir antingen
sega - eller blaskiga...
Användarens profilbild
By Sewe
#4850
Lådorna i våra TR8:or har automatlådeolja.
dock vet jag att Odd föreslog en annan typ för att få smidigare funktion

//Sewe
Användarens profilbild
By Odd
#4852
Sewe skrev:Lådorna i våra TR8:or har automatlådeolja ... //Sewe
Nej, nej - och åter nej!

Våra TR7 och TR8 (och Rover SD1, MGRV8, div. LandRover och även Leyland/FreightRover Sherpa m.fl. - alla) med
LT77- eller R380- lådor skall INTE ha någon jäkla slushbox-hydraulvätska! Den rekommendationen var en ren nöd-
lösning British Leyland tog till på tidiga 80-talet [när det visade sig att den ursprungliga växellådsoljespecifikationen
'SAE 90 Hypoid oil API-GL4' gjorde det (i princip) omöjligt att växla ner till 2:an när växellådan var för kall]. Då,
dvs tillbaka nästan på stenåldern, hittade de inget enkelt och lättillgängligt alternativ förutom den röda slaskiga
hydraulvätskan avsedd för automatlådor - så de nödgades rekommendera det bytet. Men:
SEDAN DESS HAR DET RUNNIT MYCKET OLJA GENOM RAFFINADERIERNA!!!

Nuförtiden rekommenderar LandRover en MODERN växellådsolja som heter 'Texaco MT94 API-GL4' till de här manuella
lådorna. Och erfarenheten från 30 års bruk av LT77 i Amerika har visat att den klart bästa växellådsoljan är den olja
General Motors tog fram till sin T5- [och senare T56] låda: "GM Goodwrench Synchromesh Transmission Fluid" (part
no 1#12345349). Den lär numera [iom T56an?] ha ersatts av: "GM Vehicle Care Synchromesh Transmission Fluid" (part
no 1#10953465). Senaste nummerändringen är visst till "GM Manual Synchromesh Transmission Fluid" 1#89021808...
Den här vätskan kallas inte för inte för "GM Liquid Gold",
men den finns faktiskt att få till ett avsevärt lägre pris (~50%?) från Pennzoil (det är nämligen dom som tillverkar den
åt GM) med egna beteckningen "Pennzoil Synchromesh Manual Transmission Fluid", såld i karaktäristisk gul Pennzoil-
flaska. Själv köpte jag en hel 12-flaskors låda senast, växellådsoljan skall ju bytas ungefär varannan gång man byter
motoroljan i den här växellådan - detta för att hjälpa till med att skölja bort de metallpartiklar som annars bäddar in
sig i växellådsoljepumpens bakelitytor och sliter ner dessa onödigt snabbt.
Ni kan hitta mer om Liquid Gold varianterna här: GM Synchromesh
/Odd

PS
Men Sewe - Du måste ändå ha en ATF-flaska redo,
för i servostyrningen skall det vara vanlig Typ F/G "automat"-hydraulvätska...
Användarens profilbild
By Lars garage
#4853
Kanske dags att knyta ihop denna lilla säck.

Jag hade en slutlig fråga avseende mineral kontra syntet. Efter lite mer sidoinformation kan man i korta ordalag förorda en syntetolja, då den har klart bättre egenskaper vid kall respektive varm olja jämfört med en mineralolja vad gäller viskositet. Man vill ju ha en lättflytande olja för växlingskvalite/kraft och samtidigt får den inte bli för tunn med risk för att oljefilmen får för dålig bärighet, med risk för genomslag (metall mot metall) som minskar livslängden

Sedan har en syntet längre livslängd då den inte bryts ner lika snabbt, har tillsatser som förbättrar oljefilmens bärighet... Kort sagt. Jag kommer att använda alternativ 4 och hälla i Mobil1 helsyntet i min låda med gott samvete.
Lars garage skrev: Med era svar och tidigare svar och länkar i tråden har jag försökt att summerat svaret på min fråga:

1. SAE 90 EP hypidolja GL4, den använder du bara i diffen. Passar inte i en växellåda alls. Hör inte hemma här alls...

2. SAE 80w-90 EP GL4 växellådsolja. Den använder du i en låda utan överväxel, då den innehåller additiv som kan påverk lamellen negativt = risk att den inte greppar bra. Annars har den rätt viskositet för en överväxellåda och GL4 passar bra för de gamla lådorna som har känsliga bronslager.

3. En rak SAE 30 eller 40 växellådsolja. Är den som rekommenderas som förstaval. Finns dock inte i varje affär....

4. SAE 5w-40 alt 5w-50 helsyntetisk motorolja. Ett bra alternativ till nr3.
#4859
Smörjmedel är ett intressant ämne som brukar ge många inlägg och synpunkter.
"Lars garage" har gjort en bra sammanställning även om jag personligen inte håller med om hans slutsatser och saknar lite motiveringar till en del saker. Jag kompletterar därför hans sammanställning med några av mina synpunkter. Jag anser inte att jag har rätt och andra fel utan vill bara föra fram min åsikt i debatten. Sanningen är svår att hitta, speciellt inom detta ämne...
Lars garage skrev: 1. SAE 90 EP hypidolja GL4, den använder du bara i diffen. Passar inte i en växellåda alls. Hör inte hemma här alls...
Det är vågat att totalt döma ut den olja som tillverkaren rekommenderar, det vore intressant att höra en kort motivering. Jag håller med om att den inte är förstahandsalternativet nu då det istället finns multigradeolja. Vintertid kan den bli för tjock vilket kan ställa till problem om man har overdrive, men å andra sidan använder de flesta sin Triumph enbart på sommaren och då fungerar den utmärkt.
Lars garage skrev: 2. SAE 80w-90 EP GL4 växellådsolja. Den använder du i en låda utan överväxel, då den innehåller additiv som kan påverk lamellen negativt = risk att den inte greppar bra. Annars har den rätt viskositet för en överväxellåda och GL4 passar bra för de gamla lådorna som har känsliga bronslager.
Detta är mitt förstahandsval, oavsett om man har overdrive eller inte. EP-additiven är inte friktionsnedsättande utan ökar enbart tåligheten mot höga kuggflanktryck. Vad man inte får använda i overdrive är olja med LS-tillsatser vilket används i bakaxel med diffbroms.
Lars garage skrev: 3. En rak SAE 30 eller 40 växellådsolja. Är den som rekommenderas som förstaval. Finns dock inte i varje affär....
Detta är för mig ett stort frågetecken då det i stort sett inte anger någonting om oljans egenskaper mer än viskositeten. Även där finns det fallgropar. I ursprungsinlägget fanns en länk till en förklaring om SAE-viskositet på raka motoroljor jämfört med transmissionsoljor. Viktigt att känna till är att det är två olika standarder som används. SAE J306 (Automotive Gear Lubricant Viscosity Classification), respektive SAE J300 (Engine Oil Viscosity Classification).
SAE J306 används enbart för växellådsolja till fordon, för växellådsolja för indusriellt bruk används en annan standard (vilken vet jag inte). Begreppsförvirringen blir total, tack och lov övergår industriella oljor mer och mer till klassificering enligt standarden ISO VG.
Hursomhelst finns inte någon SAE 30 eller SAE 40 enligt SAE J306 då den börjar på 70W så det kan inte vara någon växellådsolja för fordon du rekommenderar. En industriolja kan vara väl så bra men jag rekommenderar att kontrollera i produktinformationen såväl vad viskositeten är som vilka tillsatser den innehåller, det är lättare att hålla sig till fordonsolja där man har API-klassificeringar att förlita sig på.
Lars garage skrev: 4. SAE 5w-40 alt 5w-50 helsyntetisk motorolja. Ett bra alternativ till nr3.
Varför använda en motorolja istället för en växellådsolja? Det är två helt skilda smörjsätt med olika krav på oljan i en motor eller i en växellåda. Själv föredrar jag att välja en olja som är utvecklad för den användning jag har den till. Jag gissar att man förr tog till multigrade motorolja för att det inte fanns multigrade växellådsolja vilket kunde ge problem med för tjock olja vintertid, speciellt då man har overdrive. Nu finns det många olika multigrade växellådsoljor att välja på varför alternativet med motorolja känns förlegat.
#4862
När jag startade tråden var det just av den anledningen, så många olika synpunkter som finns vad som gäller. Fast vad jag saknade var fakta. Fakta från verkliga livet, dvs vad folk har hällt i lådan, varför och hur det har gått.

Undrar om man någonsin får fram en sanning i vad som gäller? Ändå vill i alla fall jag känna mig övertygad om vilken olja som är "rätt" så man inte ställer till det för sig i onödan. Så roligt var det inte att byta vx-låda.

När jag läste Mats inlägg uppstod behovet att fortsätta denna tråd, nya frågor och funderinga dök upp...
Lars garage skrev: 1. SAE 90 EP hypidolja GL4, den använder du bara i diffen. Passar inte i en växellåda alls. Hör inte hemma här alls...
Mats Nilsson skrev:Det är vågat att totalt döma ut den olja som tillverkaren rekommenderar, det vore intressant att höra en kort motivering. Jag håller med om att den inte är förstahandsalternativet nu då det istället finns multigradeolja. Vintertid kan den bli för tjock vilket kan ställa till problem om man har overdrive, men å andra sidan använder de flesta sin Triumph enbart på sommaren och då fungerar den utmärkt.
Jag har endast sett att Rimmer rekommenderar en hypoidolja - som man normalt bara har i diffen - vilket rimmar dåligt med rekommendationer att ALDRIG använda friktionssänkande additiv i en vx-låda med överväxel. Lådan i sig klarar detta (enl resonemanget att vi normalt bara kör på sommaren), men risken finns ju att själva överväxeln inte kommer att fungera då friktionen i lamellpaketet blir för lågt och det bara kommer att slira - och då har man ju ingen överväxel längre... Och varför inte välja en olja som är mer lämpad än denna.
Lars garage skrev: 2. SAE 80w-90 EP GL4 växellådsolja. Den använder du i en låda utan överväxel, då den innehåller additiv som kan påverk lamellen negativt = risk att den inte greppar bra. Annars har den rätt viskositet för en överväxellåda och GL4 passar bra för de gamla lådorna som har känsliga bronslager.
Mats Nilsson skrev:Detta är mitt förstahandsval, oavsett om man har overdrive eller inte. EP-additiven är inte friktionsnedsättande utan ökar enbart tåligheten mot höga kuggflanktryck. Vad man inte får använda i overdrive är olja med LS-tillsatser vilket används i bakaxel med diffbroms.
Än en gång hittar jag bara Rimmer som rekommenderar sin "multiolja" som klarar allt.. Annars är den ett bra alternativ, men inte den bästa. För om så vore fallet, varför finns det andra rekommendationer som går stick i stäv med att använda en SAE 80w-90 EP GL4 växellådsolja enligt punkt 3 och 4?
Lars garage skrev: 3. En rak SAE 30 eller 40 växellådsolja. Är den som rekommenderas som förstaval. Finns dock inte i varje affär....
Mats Nilsson skrev:Detta är för mig ett stort frågetecken då det i stort sett inte anger någonting om oljans egenskaper mer än viskositeten. Även där finns det fallgropar. I ursprungsinlägget fanns en länk till en förklaring om SAE-viskositet på raka motoroljor jämfört med transmissionsoljor. Viktigt att känna till är att det är två olika standarder som används. SAE J306 (Automotive Gear Lubricant Viscosity Classification), respektive SAE J300 (Engine Oil Viscosity Classification).
SAE J306 används enbart för växellådsolja till fordon, för växellådsolja för indusriellt bruk används en annan standard (vilken vet jag inte). Begreppsförvirringen blir total, tack och lov övergår industriella oljor mer och mer till klassificering enligt standarden ISO VG.
Hursomhelst finns inte någon SAE 30 eller SAE 40 enligt SAE J306 då den börjar på 70W så det kan inte vara någon växellådsolja för fordon du rekommenderar. En industriolja kan vara väl så bra men jag rekommenderar att kontrollera i produktinformationen såväl vad viskositeten är som vilka tillsatser den innehåller, det är lättare att hålla sig till fordonsolja där man har API-klassificeringar att förlita sig på.
MOSS har en "Gearbox Oil 30 and 40" så att det inte finns någon SAE 30 alt 40 håller jag inte med om. Jag förutsätter att de säljer en olja för fordon och inte till industriellt bruk. Just begreppsförvirringen visar hur lurigt detta är, inte bara att ta en burk på hyllan och fylla i lådan.

Även Volvoverkstäderna använde liknande oljor förr i tiden men har nu valt att gå över till val enligt punkt 4 då en kund kommer in med sin gamla 740 med överväxel.

http://www.moss-europe.co.uk/Shop/ViewP ... exID=13912
Lars garage skrev: 4. SAE 5w-40 alt 5w-50 helsyntetisk motorolja. Ett bra alternativ till nr3.
Mats Nilsson skrev:Varför använda en motorolja istället för en växellådsolja? Det är två helt skilda smörjsätt med olika krav på oljan i en motor eller i en växellåda. Själv föredrar jag att välja en olja som är utvecklad för den användning jag har den till. Jag gissar att man förr tog till multigrade motorolja för att det inte fanns multigrade växellådsolja vilket kunde ge problem med för tjock olja vintertid, speciellt då man har overdrive. Nu finns det många olika multigrade växellådsoljor att välja på varför alternativet med motorolja känns förlegat.
Jag har inte kunna hitta en multigrade växellådsolja, var hittar man dessa? Eller en rak vx-lådsolja, verkar som att de är svåra att hitta och då är en syntet motorolja ett lockande alternativ som fungerar. Annars håller jag med i resonemanget. Men än är säkert inte sista ordet sagt, precis som du inledde ditt svar med.

Det vore kunskapshöjande om ni som har överväxel skriver i tråden vad ni har hällt i och hur det fungerar.
Användarens profilbild
By Lars garage
#4863
Ytterligare ett litet instick i denna värld av frågor.

Volvo använde ATF-olja på 70/80 talet och fick livslängdsproblem. Så denna olja övergav man av förståeliga skäl. Istället valde de en 10W-30 mineralolja. Någon gång under resans gång övergick de till Mobil1 5W-40 helsyntet och för att ytterligare öka variantfloran är rekommendationen att använda syntetolja till typ J överväxel och mineral till typ D överväxel.

Även att helst använda en 10W-30 / 5W-30 olja jmf med en -40 alt -50 olja. Lägre viskositet ger ett lägre oljetryck och du får en mjukare inkoppling av överväxeln (om du nu inte frikopplar vill säga). Sedan är mineralen "snällare" mot korkpackningar mm i en D typ.

Fast just nu känner jag mig som åsnan mellan öltapparna, snart har jag bestämt mig... tror jag

Så kom med synpunkter, så kanske jag till slut kan få fram något vettigt, och som skulle platsa i vår klubbtidning.
By Mats Nilsson
#4864
Det finns mycket man kan tillägga om detta men för tillfället nöjer jag mig med att röra till begreppen ytterligare...!
Lars garage skrev: MOSS har en "Gearbox Oil 30 and 40" så att det inte finns någon SAE 30 alt 40 håller jag inte med om. Jag förutsätter att de säljer en olja för fordon och inte till industriellt bruk. Just begreppsförvirringen visar hur lurigt detta är, inte bara att ta en burk på hyllan och fylla i lådan.
MOSS säljer "Gearbox Oil 30" och "Gearbox Oil 40" av fabrikat Penrite. Vad är då det för olja?
Det är en olja avsedd för fordon och visst är det en olja avsedd för växellådor, men vad är det för viskositet och enligt vilken standard???
Följande är saxat från Penrites hemsida:
Many cars manufactured in the fifties and sixties specified engine oil (usually the same as that recommended in the engine) for use in the gearbox. Whilst it was convenient to offer this recommendation, no doubt a proper gear oil would have been a better alternative. These two gear oils have been designed for this type of recommendation.

Därav följer att om biltillverkaren rekommenderade en SAE30 motorolja till växellådan så är Gearbox Oil 30 ett lämpligt alternativ. Man skulle då kunna tro att viskositeten motsvarar en motorolja SAE 30 enligt standarden SAE J300 (Engine Oil Viscosity Classification). Som ni säkert förstår är så inte fallet! Och själlvfallet motsvarar det inte en växellådsolja SAE 30 enligt SAE J306 (Automotive Gear Lubricant Viscosity Classification) eftersom den standarden börjar på SAE70.

Enligt produktspecarna är viskositeten 23,8 cSt vid 100°C / 223 cSt vid 40°C vilket motsvarar en motorolja SAE 60 eller växellådsolja SAE 110.
Det kan låta motsägelsefullt då den ska ersätta en rekommenderad motorolja SAE30, men det är helt enligt australiensk logik. Penrite tillämpar en princip dom kallar "Extra 10" som innebär att dom ökar viskositeten för att bättre passa det varma klimatet i Australien.
Om SAE 90 kan ge problem med för högt tryck i overdriven vid kyla anser jag det osmart att hälla i en ännu tjockare olja, som Penrite Gearbox Oil 30. Ännu dummare vore det att hälla i Gearbox Oil 40, som motsvarar en växellådsolja SAE 140 enligt SAE J306.

Det kan hända att MOSS rekommenderar denna olja till overdrivelådor men jag tycker inte det verkar vara något lämpligt alternativ då man granskar fakta...
Senast redigerad av Mats Nilsson den 2011-04-19 21:15, redigerad totalt 1 gånger.
By Mats Nilsson
#4866
Angående hypoidolja SAE 90 EP API GL-4
Lars garage skrev:
Mats Nilsson skrev:Det är vågat att totalt döma ut den olja som tillverkaren rekommenderar, det vore intressant att höra en kort motivering. Jag håller med om att den inte är förstahandsalternativet nu då det istället finns multigradeolja. Vintertid kan den bli för tjock vilket kan ställa till problem om man har overdrive, men å andra sidan använder de flesta sin Triumph enbart på sommaren och då fungerar den utmärkt.
Jag har endast sett att Rimmer rekommenderar en hypoidolja - som man normalt bara har i diffen - vilket rimmar dåligt med rekommendationer att ALDRIG använda friktionssänkande additiv i en vx-låda med överväxel. Lådan i sig klarar detta (enl resonemanget att vi normalt bara kör på sommaren), men risken finns ju att själva överväxeln inte kommer att fungera då friktionen i lamellpaketet blir för lågt och det bara kommer att slira - och då har man ju ingen överväxel längre... Och varför inte välja en olja som är mer lämpad än denna.
Jag förstår inte riktigt vad du menar...
Triumph rekommenderade en hypoidolja SAE 90 EP API GL-4, så det är definitivt inte enbart Rimmers som rekommenderar det.
Hypoidolja har normalt, som jag tidigare sagt, inte friktionsreducerande additiv utan EP-tillsatserna är enbart för att oljan ska motstå höga kuggflanktryck. Det man absolut inte får använda är hypoidolja av LS-typ vilken är avsedd för diff med differentialbroms.
Varför inte välja en olja som är mer lämpad än denna, var frågan. Javisst, men man bör förvissa sig om att den verkligen är mer lämpad och inte bara välja en annan olja för sakens egen skull...
Tänk på att det ska vara API GL-4 och inte GL-5, såvida det inte tydligt anges att det är en olja som inte angriper gulmetall!
Användarens profilbild
By Lars garage
#4868
Mats, som du skrev lite tidigare - "Smörjmedel är ett intressant ämne som brukar ge många inlägg och synpunkter". Jag uppskattar verkligen ditt och andras engagemang kring denna intressanta fråga. Svaret på min fråga är inte så enkel som jag hade hoppats på. Nu har vi på något sätt sagt att allt från rak transmissionsolja till diff olja och nästan all där emellan fungerar...mer eller mindre bra.

Jag har svårt att köpa argumentet att en diffolja hör hemma i en växellåda bara för att Triumph på sin tid rekommenderade den och att Rimmer gör det idag. Det betyder ju inte med automatik att det är rätt. Som jag skrev nedan hade ju Volvo ATF olja i sina med överväxel, och inte var det det smartaste valet. En diffolja är förmodligen inte det smartaste valet i en överväxel. Framförallt att risken är stor att det uppstår allt för högt oljetryck, med risk för skador och att överväxeln kan fastna i överväxelläge.

Fick idag lite mer info vad Volvo höll på med då det begav sig: ATF oljan var ju inte rätt val. Efter omfattande prov i Volvos växellådsfabrik i Köping var deras val en motor mineralolja 10w-40 för D typen (för J typen väljer de syntetolja istället) . Detta är ju inte något man kan avfärda, utan starka argument vill säga. En annan fråga man ställer sig är varför de inte valde en vanlig växelådsolja. Svaret gömmer sig med största sannolikhet i deras tester, att motorolja var bättre.

Jag har nu till slut valt en mineral motorolja 5w-40 som jag tycker är det bästa alternativet för D typen. Och då framförallt kring Volvos tester och val. -50 oljan tänkte jag undvika då den ger hårdare inkoppling (högre oljetryck). Sedan i fallande ordning är syntetoljan för J typen och MOSS transmissionsolja för båda varianterna. Växellådsoljan är ett tveksamt val och diffoljan inte något bra alternativ.

Fast jag saknar fortfarande från er andra där ute, vad hällde ni i era överväxellådor. Praktiska erfarenheter är guld värda.
Användarens profilbild
By Lars garage
#4869
Jag slant lite med tangentbordet...

det jag skulle skriva var 10w-40 mineralolja som första val. Som kuriosa kan jag nämna att orsaken till att lådor med överväxel hängde med fram till början på -90 talet var av den enkla anledning att deras 5-växlade låda inte var tillräckligt stark för att klara av turbovarianterna. Så en påhängd överväxel klarar en hel del krafter.
#4903
Nu när det har varit superväder har det blivit några turer. Vilken skillnad!. Nu kan man med gott samvete ligga i dryga 100 km/h utan att gamla "bettan" får snurra allt för mycket.

Efter lite övning har jag hittat en behaglig och smidig växlingsmetod, jämn fart och släpp av gasen (delvis) några 1/10 dels sekunder efter att du aktiverar överväxeln. Går i mjukt och fint.

Min vana trogen ville jag hitta på en egen variant av omkopplare, istället för den som sitter på rattstången/vx-spaksknoppen, jag valde en lösning att solenioden styrs av ett styrrelä som sitter i de sista 740. Den jobbar med en fjädrande omkopplare, man skickar bara en 12 volts signal för att aktivera relät / solenioden. När du släpper knappen är relät ändå aktiverat och blir så tills du antingen skickar en ny signal för att avaktivera eller att du för vx-spaken till neutralläge eller du växlar ner till 1:a, 2:a eller backväxel.

Nu skall jag bara hitta en bra placering av min fjädrande omkopplare, någonstans i närheten av handbromsen...

ps. hade lite obalans i kardanstången. I några nummer tillbaka finns en beskrivning hur balansera med hjälp av 2 slangklämmor. Efter ett antal körningar och flyttande av klämmor blev det riktigt bra. Det tog några timmar men väl värt. En riktig balansering får vänta tills vintern. Någon som vet var man i svedal kan få detta gjort till en rimlig penning?
Användarens profilbild
By Sewe
#4904
Det finns en firma på Hisingen som tillverkade en ny kardan till mig som jag givetvis inte kommer ihåg namnet på men vet jag skrivit om det här på forumet.
Dom har rimliga priser. En nytillverkad kardan gick på strax över 2000 kronor

//Sewe
By biggles
#4908
vad oljan i vxl lådan beträffar så kan jag ju säga att i min spitfire körde jag med 80/90 gl1 utan ep tillsatser i typ 12 år och den går ju fortfarande. och i min volvo 745 e d ju atf olja och den närmar ju sej 30000tusen mil och funkar fint. när det kommer till kardanen vet jag att "tvillingarna" i vargön e duktiga på sånt. Alltå Vargöns mekaniska.
Användarens profilbild
By Splitfire
#6267
Jaha ja, nu är vi i samma sits som Lars var och detta var ju inte helt enkelt.
biggles skrev:vad oljan i vxl lådan beträffar så kan jag ju säga att i min spitfire körde jag med 80/90 gl1 utan ep tillsatser i typ 12 år och den går ju fortfarande. och i min volvo 745 e d ju atf olja och den närmar ju sej 30000tusen mil och funkar fint. när det kommer till kardanen vet jag att "tvillingarna" i vargön e duktiga på sånt. Alltå Vargöns mekaniska.
Bara för att klargöra, har du Biggles också en typ D overdrive i din bil?
Lars garage skrev:Jag slant lite med tangentbordet...

det jag skulle skriva var 10w-40 mineralolja som första val. Som kuriosa kan jag nämna att orsaken till att lådor med överväxel hängde med fram till början på -90 talet var av den enkla anledning att deras 5-växlade låda inte var tillräckligt stark för att klara av turbovarianterna. Så en påhängd överväxel klarar en hel del krafter.
Hur har det gått med den oljan? Kör du fortfarande på den och allt funkar som det ska?

Mvh Markus och Mats

Ps det är ju guld värt att det finns såna här trådar att läsa, nu har man mycket mer kött på benen när man åker ner till Mekonomen
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]