Allt som rör Spitfires
Användarens profilbild
By Lars garage
#11666
Ny variant jag aldrig sett. Om du har tillgång till tryckluft, varför inte köpa Biltemas. Jag har en sådan o den fungerar utmärkt. Fördelen med Biltemas är att du ser bromsvätskenivån i huvudcylindern och kan fylla på med mer innan den blir för låg = luft in i systemet.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000031634
By Tomas_vartofta
#11668
Jo, jag har den också.
Den som jag visade är ett tillbehör till
https://www.classic-center.dk/pi/Gunson ... 43326.aspx
Den fyller på efter hand som man luftar, mycket praktisk grej.
Däremot så finns det inget lock som passar Spitfire, de är typ stora.
Jag brukar använda denna till andra bilar med lock som finns :-D
Användarens profilbild
By Lars garage
#11669
Man kan aldrig ha för många verktyg :-D
By Ulf Granath
#11682
Hej,

Jag fick ett tips för flera år sedan som jag med stor framgång använder vid varje tillfälle som jag luftar mina bromsar, gjorde det på min HotRod som jag byggt, HD, mm. Kommer även att göra det nu när allt ska ihop på min Spitfire.

Börja att lufta längst ifrån huvudbromscylinder.

Anslut slang till nipel, ställ flaska(fritt att välja flaska, har en MER och det fungerar :)med slangen i högre än nippeln samt se till att möjlighet för luft att komma in/ut i flaskan(inte tillslutet där slangen går in eller gör ett extra hål).

Öppna nipeln, tryck lugnt ner bromspedalen och släpp upp den sakta, vänta någon sekund och upprepa, stäng nipeln.

Håll koll på vätskenivån och upprepa tills pedalen känns bra(inge bubblor i vätskan som kommer från nipeln).

Första gången så var jag skeptisk till detta, har alltid för mig att när jag släpper upp pedalen kommer luft in, men det har inte hänt än iaf. Fått kanon bromsar, har även en avluftare men den hänger bara på väggen numera. Bästa är att jag gör det själv och ingen apparat som ska väsnas.

Keep it simpel :)

//Ulf
By Tomas_vartofta
#11686
Tänk så många idéer det finns, bara med att lufta bromsar.
Det var en som sa för ett antal år sedan: Jag brukar öppna nippeln lite grann och sedan stå i fram och hälla på bromsvätska efter hand.
Ja, var och en blir salig på sin tro O0
Jag har nog min tro med att trycksätta huvudcylindern och krypa runt och lufta alla hjulen.
Men, jag gillar nya idéer. Man måste ta till sig andras idéer för att utvecklas. :-D
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]