Här visas nya projekt upp.
Kanske undrar du om just din nya pärla har någon historia bland andra medlemmar i klubben - fråga på.
Eller, så vill du bara visa upp den snyggast, fulaste, galnaste, den som kräver mest arbete...
Användarens profilbild
By someone
#3670
hejsan alla trevliga och glada mäniskor på denna sida

jag köpte en triumph 2000 mk2 med startmotorproblem och tänkte att det är ju bara att riva ner och renovera den som sitter.
när den var demonterad så fann jag inga fel på den så till baks med den igen och på med startbostern tänkte att det kunde vara batteriet som spökade men nej.
?????? senare uppdagade jag vad som är problemet startmotorn räcker inte in till startkransen :? >:( .
bendixdrevet når 30mm in som längst och startkransen ligger 28mm in med följden att det det greppar inte som det ska .

så min fråga till dom som jag hoppas vet mer är finns det någon startmotor som når 35-40mm in .
den som sitter på min heter 2M100 av märke lucas .

tack på för hand till alla som svarar :pray:
Användarens profilbild
By someone
#3860
ja ha då var jag här och tittade för 100000000 gången ???
fins det verkligen inte någon av er som kan tala om vad startmotorn ska heta så att jag vet vad jag ska leta efter ...
det jag behöver är betekningen på start motorn så att jag vet vad den heter till min tr 2000 mk2 .
den som sitter på min heter 2M100 av märke lucas och passar så långt men den tillhör inte den motorn.
snälla någon tag en lampa och läs på den som du har och säg det till mig eller så kommer jag inte att få köra den då jag inte hittar någon på annnat håll.
jag blir snart inlagd pga för högt abstinens värde av att bara kunna gå och titta på den.........

snälla snälla snälla :suspious: :hurt: :pray: :pray: :pray:
By Mats Nilsson
#3861
Obesvarade frågor är en styggelse. Det finns ju ett antal 2000 i klubben och någon borde veta svaret på din fråga.
Kanske kan det vara så att årstiden lockar till andra aktiviteter än att sitta vid datorn och läsa vårt forum?

Här kommer åtminstone ett svar men efterssom jag saknar kunskap om aktuell modell får det nog ses mer som moraliskt stöd men kan kanske vara till någon hjälp ändå.

Hos Rimmers finns lite information om startmotor till TR6, hittar tyvärr inget motsvarande till 2000.
http://www.rimmerbros.co.uk/rimmer/triu ... er%20Motor
På bilden finns ett shims (pos 55), kanske kan det ställa till det?

Jag har sett informationen att startmotor från Volvo 140 passar på GT6, kanske gäller det även 2000?

Är du säker på att det inte är något fel på den startmotorn du har som gör att bendixdrevet inte går längre in? Dålig solenoid? Slitage i överföring solenoid-drev?

Jag hoppas problemen löser sig för dig snabbt!
Användarens profilbild
By someone
#3862
tack mats.
nej det är inte fel på den start motor som jag har.
utan problemet är att nogån har bytt start motor på den någon gång ,inte fått det att funka ,tappat intresset .ja du vet säkert.
så nu x ägare senare så kom jag som inte ger mig utan börgade att mäta o skruva med startmotor , som ju fungerade när 1 batteri och startbostern kom fram då kom detta fenomen att . startmotorn slår till får tag på startkransen och tappar greppet efter att ha vridit motorn ca 5grader så den med den ( trångt som satan ) och monterar den på bänken, kopplar upp bostern och provar den . hoppar nästan in till grannen , slår ut drevet så jag tror att den ska slå sönder gaveln när den kommer längst ut ...så vad ?????.
jo jag börgar mäta och räkna och vad konstaterar jag jo att dom har satt dit fel modell dvs struten som går in i spräng kåpan är för kort så det ända som inträffar är att när drevet kommer längst ut så är det nästan framme vid start kransen och får bara tag på första mm på startkransen.
så jag kan tänka mig att den start motorn som dom satte dit den gången troligtvis är till en 4cylindrig tr motor där av så fick dom det aldrig att fungera.
så tack för länken , jag ska dit och kolla och se om det kan funka på min raka 6a . jag åter kommer tusen tack
hälsningar HÅKAN
By Panzer
#3863
Hej!
Såg precis din fråga!
I min verkstadshandbok för T2000 står det att det skall vara en startmotor som heter Lucas M.35G, men det är enligt:( http://t2000.kvaleberg.org/t_tech.html) fel för en sen T2000 MK2 (Jag kollade hur den ser ut och det är en "handgranatsstarter" och inte en "pre engaged" som det i alla fall är på min T2000 MK2).
Enligt Kvaleberg så skall det vara Lucas M100 för senare MK2 och en som heter M418G för tidigare MK2 och sena MK1.
Detta var en lång utläggning för att konstatera att det verkar som om att du har rätt startmotor........eller jag la nyss märke till att du skriver Lucas 2M100 (!!)- Så du har kanske inte rätt startmotor. Usch detta börjar att likna ett ickesvar..
Det är inte så enkelt att startkransen är sliten eller att din startmotor är fel ihopsatt så att den inte slänger ut drevet tillräckligt?
På Spitfires så skall där vara ett mellanlägg mellan startmotorn och kopplingskåpan - det är inte så att du har något mellanlägg som inte skall vara där?
Knivigt problem det här, var håller du till?
Det finns ingen annan medlem i närheten som kan tänkas ha en startmotor och låna ut för test?
//
JEK
Användarens profilbild
By someone
#3864
hej igen
har presis varit och tittat på länken men det hjälper inte den här gången, men tack iallafall mats.

det räcker som sagt att jag får tag i modell + nummer exempel lucas bosch delko + modell numret som står efter så kan man crossköra det och se
vem som har det märket och modellen .
men efter som jag inte har den rätta startmotorn till min bil så har jag inget att gå på mer än att den som jag har är det inte.

tack panzzer jag ska kolla dom du skrev och som svar på din fråga så håller jag till i kalmar och kpte bilen i början av sommaren så det är min första triumph
men inte min första engelsman jag håller även på med en austin cambridge som är ett långtids projekt men trajan vill jag ha ut asap.
jag är mek i botten så nej drev ostart är inte felet , ta nu inte det som att jag är högtfärdig eller liknande för det är jag absolut inte har aldrig kommer aldrig att vara.
jag ska kolla det du skrev så åter kommer jag tack
mvh HÅKAN
By Mats Nilsson
#3865
Nedanstående information kommer från sidan http://home.powertech.no/egilkv/t_tech.html

Starter motor:
Mk1 (early): Lucas M35G
Mk1 (late) / Mk2 (early): Lucas M418G pre-engaged
Mk2 (late): Lucas M100 pre-engaged

Om det är till någon hjälp vet jag inte. Någonstans på nätet finns säkert byggmått och övriga specifikationer för de olika typerna. Spontant tycker jag att det inte borde vara någon större skillnad på en startmotor för en 2000 eller TR6 men det kan ju finnas någon skillnad som gör att dom inte är utbytbara med varandra. Kanske är byggmåtten olika på 2M100 och M100?
Vad som talar mot det är att M418G anges till både TR6 och 2000.

Jag tycker faktiskt det mesta tyder på att den startmotorn du har borde passa motorn, men av någon anledning gör den ju inte det...

Hoppas det löser sig för dig!
Användarens profilbild
By someone
#3866
hej MATS och PANZER . :educated:
jag tackar som ödmjukast för den info som ni har framfört. :yes:
jag tror mig ha löst dilemmat då jag nu håller på att leta efter den som heter m100.
så här ligger det nog till .
Lucas m35G är det inte till min efter som den har stödlager i sprängkåpan vilket min inte har , 2m100 den som satt på min tillhör tr6 enl listorna .
M418G är till tr 2000 till april 71om jag har fått det rätt . min är 72, såg just att jag inte sagt det förut ber om ursäkt .
skimset som som nämns mistänker jag är till tr6 vid användandet av m100 den som bör vara till min 2000 då den verkar ha 40 mm om man mäter från bult flänsen till yttre kant på drevet och efter som tr 6ans 2m100 har 30 mm vid samma mätning så behöver man flytta ut den med ett skims ca 5-10 mm vid användande av m100 .
jag hoppas att ni förstår vad jag försöker att förklara .
nu både hoppas jag och förväntar mig givetvis att ni rättar mig om ni ser att jag har fått nått galet .
så vet ni någon som vill ha en 2m100 till en tr6 säg till för den har jag ingen användning av och då är det bättre att den som behöver den får den ända kravet är att dom betalar frakten eller har en som heter m100 att byta med om jag inte har hittat en . om så är fallet betala frakt och den är din
jag tackar åter igen för info och ber att få åter komma med slutsvar för nu har jaktsäsongen på m100 börjat så ner med bössan från väggen ,,,??.. ursäkta börsen ska det vara . tusen tack tack tack tack tack tack tack tack tack tack tack tack tack tack tack tack tack tack tack tack tack tack tack tack tack tack tack tack tack tack tack tack
med vänliga hälsningar HÅKAN
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]