Här visas nya projekt upp.
Kanske undrar du om just din nya pärla har någon historia bland andra medlemmar i klubben - fråga på.
Eller, så vill du bara visa upp den snyggast, fulaste, galnaste, den som kräver mest arbete...
Användarens profilbild
By Stuck in the garage
#2745
En vårdag 2004.

Jag har alltid gillat engelska sportbilar sedan jag var väldigt liten. Alla dessa gröna små bilar som gled omkring på Tv i engelska deckare.
Att sedan James Bond körde omkring i olika engelska sportbilar gjorde inte saken sämre.
Först så var jag inne på att jag bara måste ha en Lotus Espirit. Det gick tom så långt att jag provkörde en, men när jag kollade upp mitt försäkringsbolag och rannsakade mitt inre så kom jag fram till att det inte var ekonomiskt försvarbart, så drömmen fick läggas på is ett tag.
Men så, en dag... När min kompis Johan flyttade till en ny lägenhet i malmö. Där stod den, en grön, engelsk liten tvåsitsig sak, kurvig och fin på parkeringen...
Varje gång man hälsade på Johan, då tog man en extra liten sväng förbi och spanade på den lilla bilen som oftast stod parkerad utanför hans lägenhet. Varje gång med mer löv/snö/damm på sig...

När Johan sedan informerade mig att han av en slump hade träffat ägaren till bilen och att ägenren var i säljartagen... ja... då var planen klar. Bilen skulle bli min.

Bilen köptes efter en kort provtur och lite misslyckat prutande...

Bild

Status på bilen vid köpet:

Kall Motor
Med full Choke är bilen riktigt lättstartad
(Med Choke) Går lite ryckigt. (misständer var fjärde tändcykel eller nåt?)

Varm Motor
Nästintill omöjligt att starta motorn.
(Utan Choke) Går den bra... hyfsat jämt.

Växellåda
Fungerande växlar: R, 1,2,3,4
Kan växla upp genom hela registret.
Kan INTE växla ner mellan 3 -* 2 (växlen hoppar ur eller är omöjlig att lägga i)

Elektronik
Funkar:
*Hel+Halvljuse
*Blinkers
*Tuta
*Vindrutetorkare (2hastigheter) + spolning.
*Fläkt (2hastigheter) + värme.
*Startmotor.

Funkar inte:
*Varningsblinkers. :)

Bilen har nu gått igenom en del pyssel men ingen stor makeover än.
För tillfället står kärran upppallad i garaget pga min son som fyllde ett förra veckan.

Men våren är på G och varje morgon man kör till jobbet och solen lyser så känner man hur det drar i tarmen.
Så snart... snart... skall det köras igen.

Läs gärna mer på:
http://www.sandbender.dk/z_view_perday. ... 2004-00-00
Användarens profilbild
By Stuck in the garage
#2746
På planerna för bilen finns:

* byta fjädring fram (dämpare + fjädrar) Bak är redan fixat
* skaffa en racingtank. (en sån där ofärstörbar rackare i plast)
* rollbar
* lackera om hela rasket
* nya däck och fäljar

Bilen har en framtid som sommarbruksbil.
Bilen skall vara säker och tillförlitlig.
Användarens profilbild
By vaquero
#2772
Riktigt nice! Gillar dom i grönt (skall min oxå bli, trött på dussinröd). Vad har du för planer för hjulen o lacken?
Användarens profilbild
By Stuck in the garage
#2775
vaquero skrev: Riktigt nice! Gillar dom i grönt (skall min oxå bli, trött på dussinröd). Vad har du för planer för hjulen o lacken?
Hej hej.
Junior gillar är dyr i drift just nu så det blir rostlagning + sprayflaska för tillfället. Lack. blir av när jag blir miljonär. (Lutar åt BRG. Lite sugen på en ensam bred stripe på nåt sätt. där finns en naturlig linje på hardtopen som jag hade tänkt följa.) :P
Hjul. Gillar Monolitas/minilitas/whatever de nu heter. Tänkte lägga på 14" istället för 13" som är orginal.
Användarens profilbild
By Stuck in the garage
#2947
Saaakta, saaakta.... går det...
temat just nu är rostlagning när arvtagaren sover.

har rostlagat och fulmålat några uppenbara ställen.
störtbågen (med rätt mått denna gången) har ännu inte kommit, så den är inte monterad.
Oljebyte genomfört.
Bilen startade utan problem efter ett batteribyte och påfyllning av soppa.
har bytat voltregulatorn som sitter bakom hastighetsmätarn/varvmätarn. (skitjobb)

kvar att göra:
Akut: fyll på / byta växellåds/diff -olja.
Borde göras: renovera broms/kopplingskolvarna vid pedalerna.
Lyx: Byt fjädrar och dämpare fram.

Kanske färdig till semestern... kaaanske... kaaanske...  :crazy:
Användarens profilbild
By Stuck in the garage
#3028
* Fyllt på olja i växellådan.
* Rostlagat några områden till.
* Byggt om gamla FM-radiohållaren till en standard ISO för bilstereos.
* Grovsågat högtalarlådor att gömma vid fötterna.

Små små steg till friheten.
Tänk om man kunde glida omkring i det vackra vädret... mmm... ... den kanske skall besiktigas först... en sak i taget...
Användarens profilbild
By Lars garage
#3031
Stuck in the garage skrev:* Grovsågat högtalarlådor att gömma vid fötterna.
Du ska väl inte sätta in en stereo i bilen ::) Skönsången från motor, rassel från växellådan, vin från diffen, skrammel från löst sittande karossdelar, bröl från avgassystemet... Är väl "skönsång" så det räcker :yes: :yes: . Och så behöver du inte betala radiolicens heller...
Användarens profilbild
By Stuck in the garage
#3032
Lars garage skrev: Du ska väl inte sätta in en stereo i bilen ::) Skönsången från motor, rassel från växellådan, vin från diffen, skrammel från löst sittande karossdelar, bröl från avgassystemet... Är väl "skönsång" så det räcker :yes: :yes: . Och så behöver du inte betala radiolicens heller...
Jag har blivit bekväm och vill dölja allt olycksbådande skrammel med skönsång... :)

Btw. bokade nyss tid på bilbesiktningen.
16Juli i Lund. 16dagar kvar varav två helger... skall väl gå tycker jag.
Användarens profilbild
By Odd
#3034
... bokade nyss tid på bilbesiktningen. 16 Juli i Lund. 16 dagar kvar varav två helger... skall väl gå tycker jag.
Kul! Då får vi alltså chansen att se BYT igen, i Snårestad den 26 Juli? Det är ju bara drygt 7,5 mil dit för dig.
Och även om du inte är medlem (än) så vet du att du är välkommen till träffen...
Användarens profilbild
By Stuck in the garage
#3035
Odd skrev:
... bokade nyss tid på bilbesiktningen. 16 Juli i Lund. 16 dagar kvar varav två helger... skall väl gå tycker jag.
Kul! Då får vi alltså chansen att se BYT igen, i Snårestad den 26 Juli? Det är ju bara drygt 7,5 mil dit för dig.
Och även om du inte är medlem (än) så vet du att du är välkommen till träffen...
Lyckas jag få igenom kärran så är det lockande att ta mitt rost-lapptäcke till bil på en långtur.
och då måste jag givetvit bli medlem tills dess. men nu blir det lite seriöst garagekämpande en stund framöver...

Jag tror att min BYT har varit medlem i klubben tidigare, fick lite dokumentation med när jag köpte bilen.
Användarens profilbild
By Odd
#3036
Jag tror att min BYT har varit medlem i klubben tidigare, fick lite dokumentation med när jag köpte bilen.
Ja, Eva och Leif Tilmanis var medlemmar under nästan hela nittiotalet.
Användarens profilbild
By Stuck in the garage
#3037
Odd skrev:Ja, Eva och Leif Tilmanis var medlemmar under nästan hela nittiotalet.
Det var Leif jag köpte bilen av, då hade den stått ute i snön ett tag... Då får man hoppas att folk inte blir för besvikna när de ser bilen igen.
( Den behöver ett nytt lackjobb, tills dess så rostlagar jag den då det behövs, budgetbegränsningar )
Användarens profilbild
By Odd
#3038
Det är inte skicket som är viktigast, det är att komma dit, träffa andra likasinnade (medlemmar)
- och att därigenom få sina 'ork och uthållighets'-depåer påfyllda...
By Chris
#3039
Hej Emil,

Trevligt med alla bilder du lagt ut på hemsidan, det är säkert användbart för många.
Jag ser att du bor i Svalöv, jag bor i Sjöbo men arbetar i Lund. Jag läste om dina stötdämpar bekymmer i annan tråd, jag har vanliga fjäderspännare från biltema om du vill testa, det är ju inte så långt emellan oss så kanske värt ett försök (?)

/Christopher
Användarens profilbild
By Stuck in the garage
#3041
Chris skrev:Hej Emil,

Trevligt med alla bilder du lagt ut på hemsidan, det är säkert användbart för många.
Jag ser att du bor i Svalöv, jag bor i Sjöbo men arbetar i Lund. Jag läste om dina stötdämpar bekymmer i annan tråd, jag har vanliga fjäderspännare från biltema om du vill testa, det är ju inte så långt emellan oss så kanske värt ett försök (?)

/Christopher
Hemsidan har inte uppdaterats på ett tag, det kommer i omgångar nuförtiden. Tidsbrist, arvtagarn är inte garagetränad än...
Jag jobbar på sonyericsson, har du en ljusblå spitfire? Det stod en sådan här förra sommarn på parkeringen ibland.
Jag tar gärna och lånar fjäderspännare om man får lov, jag kommer dock inte att ha användning av dem förrän efter besiktningen. (prioriteringar...) Jag hör av mig lite senare i sommar, tack.
By Chris
#3042
Hej,

Nej jag har en vit MKIV, och jag jobbar på universitetet.
Hör av dig när och om du vill låna. Jag använde dem när jag bytte dämpare till triumphen så det skall fungera. Förmodligen är original bättre men svårare att låna.
Lycka till på besiktningen.

/Christopher
Användarens profilbild
By Stuck in the garage
#3116
Hade en bilbesiktningstid förra onsdagen igen. (16 juli?) men upptäckte att jag hade slarvart bort mina hjulbultar.
Nu är nyköpta bultar använda så att bilen står på sina fyra gummitassar igen.

Ny bilbesiktningstid fixad till på torsdag FM (nu måndag)
Bilen startar, den åkte ut ur garaget för egen maskin.
Alla lampor fungerar, varningsblinkers finns och vindrutespolarn är bytt och är så kraftig så att jag kan skjuta prick på andra bilar om andan faller på...

men...

behöver man verkligen en tuta? :D
Jag får jaga glappkontakter känns det som.
By Chris
#3117
Hej,

Jag tycker också tuta är helt överskattat :)

Förutom det uppenbara att putsa till kontakterna på själva tutan och relä så kan du även kolla i rattnavet. Jag hade problem med att få kontakt mot jord och samtidigt träffa själva kontaktstiftet.
Först kanske du skall kolla ifall det är spänning fram till tutan, det kan ju vara den som behöver sig en rengörning...

Lycka till
Christopher
Användarens profilbild
By Stuck in the garage
#3122
oookej... det är väl sånt här som man får på köpet med gamla bilar...
suck...

Tutan. fungerar ypperligt. där sitter två horn i fronten som har olika tonarter, de låter klassiskt och snyggt.
Men...
De funkar bara sålänge man inte stoppar i nyckeln i tändningslåset :D

Kollare runt i Haynes manualen och den nämnde ett "Horn Relay", men vart fasen sitter det? har spanat runt på de uppenbara ställena men tja... vart? Verkar som att matningen till relät inte är rätt inkopplat.
Användarens profilbild
By Lars garage
#3127
En placering relät till tutan har är på torpedväggen, kan ju vara flyttad av tidigare ägare, mellan spolarbehållaren och huvudbromscylindern. Kan vara ett klassiskt jordfel att den bara fungerar när nyckeln är ur.

Tekniken, som jag har förstått är att reläts styrsignal jordas via ratten, 12 volt in direkt (via säkring) som sedan när relät aktiveras släpper 12 volt vidare till tutorna. Samma 12 volt in byglas även att användas som styrsignal av relät.

Mvh Lars
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]