Här visas nya projekt upp.
Kanske undrar du om just din nya pärla har någon historia bland andra medlemmar i klubben - fråga på.
Eller, så vill du bara visa upp den snyggast, fulaste, galnaste, den som kräver mest arbete...
By Jerry
#11153
Man kanske är lite dum i skallen men efter som det inte går att regga med b20 nu för tiden så provar vi att bygga om lite till, så kanske den går att regga som ombyggt fordon.

Va nästan som julafton idag.

Nytt bultmönster på hubbarna 4/108
Bilagor
IMG_20200917_155950.jpg
IMG_20200917_155950.jpg (2.64 MiB) Visad 6373 gånger
IMG_20200922_165232.jpg
IMG_20200922_165232.jpg (2.43 MiB) Visad 6373 gånger
IMG_20200922_165830.jpg
IMG_20200922_165830.jpg (2.9 MiB) Visad 6373 gånger
IMG_20200922_170456.jpg
IMG_20200922_170456.jpg (2.61 MiB) Visad 6373 gånger
IMG_20200922_170456.jpg
IMG_20200922_170456.jpg (2.61 MiB) Visad 6373 gånger
IMG_20200922_170936.jpg
IMG_20200922_170936.jpg (2.74 MiB) Visad 6373 gånger
By Jerry
#11334
IMG_20201202_155024.jpg
IMG_20201202_155024.jpg (2.77 MiB) Visad 5887 gånger
Inte mycket som hänt på sista tiden.
Gt6ans bak bromsar blev lite för små för att husera dom nytt naven så blev bromsar ifrån en Ford (fiesta -09 om jag kommer ihåg rätt)som modifierades för att passa och nya nav svarvade till med 4/108 som bultmönster.
By Jerry
#11563
Inte hänt så mycket under sommaren då jag tyvärr skadade ena armen i våras, så planen att göra klart bilen under sommaren gick i stöpet, men gjorde ett ryck nu i helgen.

Din nya hubbarna bak passade inte, måste svarva lite till på dom, men fick på nya bussningar i bakvagnen.

Bättre gick den med framvagnen som fick nya bussningar och bromsar, hubbar mm.
Bromsar, hubbar, vertikaler ifrån canley classics
Bilagor
3014.jpg
3014.jpg (2.57 MiB) Visad 5419 gånger
3013.jpg
3013.jpg (2.74 MiB) Visad 5419 gånger
3012.jpg
3012.jpg (2.58 MiB) Visad 5419 gånger
3011.jpg
3011.jpg (2.5 MiB) Visad 5419 gånger
3010.jpg
3010.jpg (2.53 MiB) Visad 5419 gånger
By Jerry
#11564
mer bilder
Bilagor
3009.jpg
3009.jpg (2.47 MiB) Visad 5420 gånger
3008.jpg
3008.jpg (2.49 MiB) Visad 5420 gånger
3007.jpg
3007.jpg (2.73 MiB) Visad 5420 gånger
3006.jpg
3006.jpg (2.89 MiB) Visad 5420 gånger
3005.jpg
3005.jpg (2.28 MiB) Visad 5420 gånger
3004.jpg
3004.jpg (2.3 MiB) Visad 5420 gånger
3003.jpg
3003.jpg (2.17 MiB) Visad 5420 gånger
3002.jpg
3002.jpg (2.27 MiB) Visad 5420 gånger
3001.jpg
3001.jpg (2.37 MiB) Visad 5420 gånger
By Jerry
#11584
Fick tillbaka dom nya naven nu i veckan, nu passade dom som dom skulle så bakbromsarna är nu monterade.
IMG_20211002_181802.jpg
IMG_20211002_181802.jpg (2.45 MiB) Visad 5286 gånger
IMG_20211002_182048.jpg
IMG_20211002_182048.jpg (2.46 MiB) Visad 5286 gånger
IMG_20211003_104248.jpg
IMG_20211003_104248.jpg (2.5 MiB) Visad 5286 gånger
Kvar att göra med bromsarna är att få alla bromsören att lira med varandra och fixa bromsslangar som passar med dom nya bakbromsarna.

Stort tack till min far som spenderade största delen av lördagen med att slipa av sörjan av upplöst färg på hyllan som koppling/huvudbromscylindern sitter monterad på, vi råkade nämligen drälla med hydraulolja där när vi monterade bort huvudbromscylindern för några veckor sen.

Hann få på lite färg och 2k klarlack så nu borde den klara lite spill i fortsättningen. Missade tyvärr att fota efter klarlacken kom på.
IMG_20211003_091928.jpg
IMG_20211003_091928.jpg (2.32 MiB) Visad 5286 gånger
By Mats Nilsson
#11585
Jerry skrev: 2021-10-03 17:50 ... vi råkade nämligen drälla med hydraulolja där när vi monterade bort huvudbromscylindern för några veckor sen.
Jag antar att du menar bromsvätska när du skriver hydraulolja.
ja, det är inte så kul, elakt mot lacken. Det är en anledning att köra med siliconbromsvätska.
En annan fördel är att den inte drar åt sig vatten, som vanlig bromsvätska gör.

Men håller man bromsvätskan där den hör hemma istället för att spilla på lacken så är det ju ingen fara med vanlig bromsvätska heller :)
By Jerry
#11586
Helt riktigt, bromsvätska ska det stå.🙈 🍻

Kanske skulle passa på att byta till siliconbromsvätska när man ändå håller på.
Användarens profilbild
By Lars garage
#11609
Kan det vara en Wilwood bromsreducering, steglös, som är placerad till vänster om huvudcylindern? En sådan monterade jag 2016. Höjer bromssäkerheten en hel del när man kan få lagom med broms i bak för att undvika att hjulen låser sig.

Min sitter på ramen, ingen på bilprovningen som såg den :-D

Vad är det för rödaktigt "rör" som sitter mellan ventilen och bromsröret i din bil?

Ovanligt ställe att placera expansionskärlet, är det av någon särskild anledning den sitter vid torpedväggen?
Bilagor
SAM_0283.JPG
SAM_0283.JPG (2.76 MiB) Visad 4796 gånger
By Jerry
#11611
Yepp en bromsreduceringsventil får användas när man ska (försöka) regga som ombyggt.
Den röda delen är en backventil(till trumbromsar) vet inte riktigt om den behövs🙈 står lite olika beroende på vart man läser, men kändes som en bra idé 😂,men går ju alltid att ta bort om det inte funkar tillfredsställande.
Du kan läsa mer här

https://skivbroms.se/produkt/backventil-broms-10psi/

I korthet så stoppar den bromsbackarna att gå tillbaka helt när man släpper upp bromsen.
Användarens profilbild
By Lars garage
#11612
Intressant, du får återkomma när du har provkört med denna backventil. Jag har GT6, Mk1 huvudcylinder i min Spitfire Mk2. Anledningen är att jag även har 4-kolvs broms ok i fram, Princess. Diametern på huvudcylindern är 0.7" istället för 5/8" som är original. Diameterskillnaden är hyfsat stor: 17.78 mm ner till 15.875 mm. Den större ger en klart bättre bromskänsla, kort pedalslag.

Backventilen ska jag köpa o montera :-D

Hur var det med expansionskärl, placeringen.
By Jerry
#11613
Expansionskärlet hamnade där för att det va ända sättet att fylla på vatten förut (högsta punkten), men funkade inget bra, blev luft kvar i systemet.Har sedan dess satt ett påfyllningslock på slangen efter termostaten så det kan luftas medans man fyller.
Så expansionskärlet borde gå att flytta nu om man skulle vilja.
Har funderat på att sätta en luftningventil på termostathuset om det går, men slutar nog med att jag får tillverka ett nytt hus då det som sitter på är ett omsvetsat Volvo original. Tyvärr ingen som minns var det kommer ifrån eller vem som gjorde det.
Screenshot_20200707-105127.jpg
Screenshot_20200707-105127.jpg (1.41 MiB) Visad 4782 gånger
By Jerry
#11653
Varit lite stiltje med bygget på sista tiden men han få på hjulen i helgen och ta en liten kort provtur, bromsarna verkar funka, inga läckage och jag hamnade inte i diket 🥳
Bilagor
IMG_20211212_124231.jpg
IMG_20211212_124231.jpg (4.13 MiB) Visad 4509 gånger
IMG_20211212_124448.jpg
IMG_20211212_124448.jpg (4.22 MiB) Visad 4509 gånger
By Jerry
#11707
IMG_20220203_130002.jpg
IMG_20220203_130002.jpg (2.84 MiB) Visad 3977 gånger
Dom här kom från bumperautomobile.com med posten för några dagar sen.

Får se hur jag gör med dom bakre tror att dom kommer ta i skärmbräddningen och sen är det någon som har dragit ut ett avgasrör genom plåten bak 😁
#11761
Hej Jerry

VIlket fräscht bygge du har gjort.

Själva har jag precis skaffat mig en Spitfire 4:a och försöker lära mig allt, alla andra redan verkar veta.

Läste att du har ne B20 i din, själv sitter det en b18 i min med en M40 låda, samt att jag tror att det är original bakaxeln.

Tänkte bara kolla hur din drivlina ser ut. Vad har du efter b20 in?

TAck för en bra tråd.

/peter
By Jerry
#11763
Antar att du vill kunna köra snabbare än 60-70 kom/h
Såg att du skrivit på modified Triumph på fb, kontaktar dig på Messenger senare idag när jag kommer hem.
By Jerry
#11768
Ni vet när man åker till garaget full av energi och tänker i helgen ska jag hänga upp elsystemet och ta reda på varför några lampor inte lyser, kommer hem på söndagen och är helt mör i kroppen för man spenderat helgen dubbelvikt under instrumentpanelen och elsystemet är fortfarande inte på plats...
Plus att laddningregulatorn verkar vara trasig, kan jag ha kopplat fel för 15 år sen🤔🤔 om man ändå hade lite bättre
minne.
1.jpg
1.jpg (2.91 MiB) Visad 2888 gånger

Han i allafall tillverka en sån här och få den på plats.
Verkar som den funkar, i vilket fall tankmätaten, temp mätaren går tyvärr upp i toppen när man vrider på tändningen .
2.jpg
2.jpg (2.82 MiB) Visad 2888 gånger
Han få på backspeglar och provmontera kofångaren. Saknar dom yttre fästena till kofångaren så om någon har 2 extra dom vill bli av med så vet ni en som behöver.

3.jpg
3.jpg (2.05 MiB) Visad 2888 gånger
4.jpg
4.jpg (2.19 MiB) Visad 2888 gånger
5.jpg
5.jpg (2.32 MiB) Visad 2888 gånger
6.jpg
6.jpg (2.56 MiB) Visad 2888 gånger
By Jerry
#11784
Temp mätaren fixad.
Oljetrycks lampan lyser, tändning/laddlampan lyser och bäst av allt dom socknar när motorn startar

Det var som jag trodde "nån" hade kopplat fel, och laddningregulatorn va trasig.
IMG_20220630_161118.jpg
IMG_20220630_161118.jpg (2.43 MiB) Visad 2577 gånger
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]