Här visas nya projekt upp.
Kanske undrar du om just din nya pärla har någon historia bland andra medlemmar i klubben - fråga på.
Eller, så vill du bara visa upp den snyggast, fulaste, galnaste, den som kräver mest arbete...
Användarens profilbild
By yo-1
#8658
Hej
Köpte en Gt6 till för ett tag sen.
Säljarens bild:
DSC01955.JPG
DSC01955.JPG (570 KiB) Visad 16195 gånger
Jag har länge gått och funderat på att renovera och modifiera min gt6 mk2, och har bland annat köpt en 2.5 liters motor och börjat bygga insprutning till den, men kom snart fram till slutsatsen att bilen var för fin för att riva i.
Den nya bilen kommer bli en restomod, dvs renoverad men med diverse modifikationer efter mitt tycke och smak. Huvud syftet är att bygga en bil som är så rolig som möjlig att köra på kurviga vägar och på en och annan rejsbana, men att samtidigt behålla bilens Triumphsjäl. Tycker majoriteten av sällskapet här inte om att man modifierar en Triumpbil, så kan jag ta bort tråden igen.

Mitt recept är som följer:
Triumph 2500 motor med elektronisk insprutning. Spjäll från Triumph PI.
Växellåda från modernare bil med 5 eller 6 växlar.
Differential från Subaru Impreza (antagligen)
Bur för min och min sons säkerhet, integrerad så gott det går.
Lagom breda fälgar i 13 tum.
Skärmar snällt breddade för att husera fälgar och däck.

Det som skall göras nu är rostlagning i mängder. Först skall karossen på blästring i nästa vecka. Karossen är helt rensad och lastad på släp.
20150816_201526.jpg
20150816_201526.jpg (4.49 MiB) Visad 16195 gånger
#8667
Det låter som ett riktigt kul projekt, jag ser fram emot att följa ditt bygge här i forumet! Gärna med mycket bilder :)
By ingesjo
#8679
Differential från Subaru Impreza (antagligen)
Hmm ska du gå för 4 hjuls drift :-o det vore något...
Men förstår att du troligen bara tar den bakre diffen....
Kul ännu en som bygger för bana.. blir säkert riktigt lurvig :evil:
Användarens profilbild
By yo-1
#8680
Nä fyrhjulsdrift blir det inte. Bakre diffen är ett inte helt ovanligt val på dessa bilar mest pga av storleken, men även tillgång till diffbroms. Tyvärr är de lågt växlade. Vi får se vad det blir. Jag får skapa mer plats i värsta fall.
Användarens profilbild
By yo-1
#8791
Bild

Första biten av rostlagning påbörjad. började med en av de krångligaste bitarna, inre förstärkningsplåten vid a - stolpen. Har inte hittat delen att köpa så det blir till att bocka klippa slå och banka och hoppas på det bästa. Detta är mitt första stora plåtprojekt så jag har begränsad erfarenhet. Men jag är både envis och rädd för att misslyckas så det kanske blir bra ändå.
By LeifP
#8792
Hej
Jag blir lite rädd när du kapar bort så stora bitar.
Det är ändå en rambyggd bil. Risken är att du tappar formen på karossen.

mvh
Leif
Användarens profilbild
By yo-1
#8793
Hej. Formen är redan tappad. Jag ska montera karossen på ramen snart , montera dörrar och ramen för framrutan och sedan svetsa in stag för att få till formen ordentligt.

Just nu saknas stora delar av golvet och trösklarna är långt ifrån i bra skick.
By ingesjo
#8801
Hej Yo-1
Ta kontakt med dessa på Face Book
Low bumpered Triumph Spitfire and GT6 group

Lägg upp ditt projekt där och ta kontakt med Dennis Benson...
Jag har själv handlat av honom och han är en ytters trevlig Engelsk Gentleman :-)
Du kommer även att bli hjälpt med delar och jag vet att man har ett ganska stort lager med plåt till dessa GT6 or ..
Men om man säljer av från det lagret det är en helt annan story..
MVH
Ingesjo
By ingesjo
#8803
Jo du om det inte var för min dotter så hade jag inte haft Fejan på min dator heller :-)

Men nu inser jag att det är ett attans bra nätverk för oss motornördar...

Ett varningens ord,, när du väl är där inne,, bli inte avundsjuk på Mr Bensons renoveringar
Jag har sett bilarna i verkliheten och jag tror inte Triumph hade samma avsikt med att bygga bilar som Dennis har :evil: .
Alltså Dennis bilar är bättre än originalet... om nu något kan vara bättre än originalet... för då är det inte original längre, eller?
Har för mig att han galvade ramarna och på toppen av det pulverlackade dessa...

Ha det gött
Ingesjo
Användarens profilbild
By yo-1
#8804
Klart en bil kan bli bättre än Triumph orginal. Kolla bara på alla andra bilmärken... hi hi skojar lite. Min bil blir inte orginal men hoppas den blir bättre på vissa punkter i alla fall.

Sent from my SM-G900F using Tapatalk
Användarens profilbild
By Odd
#8805
ingesjo skrev: Har för mig att han galvade ramarna och på toppen av det pulverlackade dessa...
:educated: Det kallas för duplexbehandling - och är sånt man gör på bärande balkar i järnvägsbroar o.dyl. [Och ibland framvagnsbrygga på TR8:or... :evil: ] Vitsen är att summan blir större än delarna: zinken i varmgalvaniseringen skyddar stålet från att korrodera sönder (vilket beroende på tjocklek och 'klimat' annars tar några år) under några årtionden; säg 30-40 år tills blästring och målning måste till. Pulverlacken skyddar zinklagret så att det inte skadas mekaniskt eller 'förbrukas' av surt regn etc. Håller normalt i några årtionden om det får vara i fred. Duplexbehandlingen ger en livstid innan åtgärder måste sättas in som kan vara väsentligt mycket längre än summan av de enskilda skyddskomponenterna...

Så vill man att det man renoverar ska få ett MYCKET långt liv, och merkostnaden med varmgalvning och pulverlackering är av ringa betydelse - så är duplex definitivt rätt väg att gå. Jag räknar med att framvagnsbryggan i min TR8 ska överleva mig med årtionden... :-o
Användarens profilbild
By yo-1
#8806
Galva kanske är lämpligt, men hur funkar pulverlack på så utsatta ställen som en ram? Är inte pulverlack lite sprödare än exempelvis polyuretanlack?
#8807
Hej
Jag har använt Biltemas Polyuretan (Båt färg) på många delar,,, och det är korrekt ,,den blir inte lika hård som pulverlack..
Men man ska nog stå utomhus när man håller på med den där Biltema lacken..
Det är ju inte det nyttigaste ångorna som bildas direkt.

Men lacken är otroligt slitstark ,, dock vet jag inte om den lacken kommer så bra överens med galvat..

Pulver lack blir ju bakat i en ugn så vidhäftningen blir väl helt annorlunda.
Kanske någon här på forumet som pulverlackat själv som kan berätta om det..
Användarens profilbild
By yo-1
#8808
Jag har faktiskt själv pulverlacksutrustning, inte så att jag kan lacka en hel ram men för små delar. Kanske är det så att pulverlacken blir hård och spröd, men slitstark. Men släpper det så släpper mycket.
#8809
Att kalla pulverlack för spröd är att ta i, men våtlack är lite segare.
Galvat är ett problem i sig att måla, speciellt färsk. Den bör få åldras ett tag och behandlas med en washprimer först, även före pulverlackning.
Problemet med pulverlack är att många inte förbehandlar metallen innan lack. Då blir det en utmärkt grogrund för olika kemiska reaktioner som får fritt spelrum under det hårda skalet.
Användarens profilbild
By yo-1
#8823
Nu står karossen på ramen för första gången sen -79. Lite större chans att det blir rätt med rostlagningen nu. Fått lite reparationsplåtar från England också så nu kan jag fortsätta.
Bild

Sent from my SM-G900F using Tapatalk
#8825
Hej
Sett vad du håller på med på Rejsa.nu fortsätter du som du visar där så blir nog detta riktigt bra :-D
Vad har du för budget och tidsplan för detta "lilla" projekt ?
MVH
Ingesjo
Triumph GT6 i delar

fan så nu på facebook att nån ha[…]

triumph gt6 1968

jag söker kompleta dörrlås bå[…]

Hejsan allihopa! :) Jag letar efter en triumph s[…]

Ta ur startmotorn ur Spitfire MK3

Minnet är ju kort, men visst måste ma[…]