Här visas nya projekt upp.
Kanske undrar du om just din nya pärla har någon historia bland andra medlemmar i klubben - fråga på.
Eller, så vill du bara visa upp den snyggast, fulaste, galnaste, den som kräver mest arbete...
Användarens profilbild
By yo-1
#8827
Tidsplanen är att vara klar när sonen får körkort. (Han fyllde 3 i september. ) Med hobbyn vägrar jag att jäkta. Budget har jag ingen satt. Får se om jag måste sälja min mk2 för att finansiera bygget. Jag försöker hålla det billigt, men jag tänker inte snåla för att få det som jag vill.
Användarens profilbild
By yo-1
#8828
Köpte tidigare en 2500cc motor, till min andra bil, som jag tänker bygga om från förgasare till insprutning. Nu hamnar denna motor i denna bilen stället.
Bild
Fixade spjäll av Lucas modell, fick svarva ner axlarna då de var slitna, samt lägga in täta kullager i spjällhusen.
Bild
Bild
Länkage byggdes och är än så länge bara provat på arbetsbänken. Försökte få till så mycket progressivitet som möjligt då 6x45 mm bör räcka mer än tillräckligt för att plocka de önskade 180 hästarna.
Bild
Bild
Svarvade av webertrattar så att de bottnade i spjällhusen, blir rätt ballt om jag får säga det själv.
Bild
Spridarna får bränsle via dessa, lite svarvade och silverlödda små "fuelrails". (inte helt färdiga på bilden)
2015-05-22-09-51-42_20150522_094646.jpg
2015-05-22-09-51-42_20150522_094646.jpg (45.37 KiB) Visad 16891 gånger
By ingesjo
#8829
Hej
Ja som jag sa snygga jobb.
Hmm att du gör enligt eget huvud tycker inte jag är fel.
I UK finns det en stor risk att den renoveringen som du gör aldrig hade blivit gjort utan man hade i stället sålt bilen i delar på Ebay.
Tidplanen gillas :D
Min egen är när jag går i pension så ska min vara klar för SFRO besiktning.
Kanske man själv skulle montera i en 6a som det satt original i min … då efter att nålsögat är passerat..
Och med samma tankegång som du har,, gillar själv ljudet från Weber och du kommer nog nära det om du kör med den tänkta designen på Sprutet.

Fortsätt så
Ingesjo
By LeifP
#8830
Hej

Jag ser inte hur det ser ut men om du har standard insprutningsmunstycken och kopplar ihop bränsleledningen
så blir det väl fel, då får du ju ut bränsle till alla cylindrar samtidigt. Har du ventiler på" insprutarna "och inte använder
mätfördelaren så förstår jag bättre.

Med vänlig hälsning
Leif
Användarens profilbild
By yo-1
#8831
Hej
Det är tänkt att bli elektronisk insprutning, så varje spridare får signal individuellt. Bränslet är på hela tiden till alla spridare.
By ingesjo
#8832
Misstänker skarpt att det blir Vems eller liknande :-)
Du bygger ju för runt 180 hkr...
Undrar bara om toppen klarar att leverera det , i alla fall inte utan en stor extra "smekning" av kanalerna och förbrännings rum....
Själv undrar jag om 6an klarar att ge dom hästkrafterna..

Sedan som du själv sagt innan, varvtalet går inte att spela på då vevaxeln kommer i svängning tidigt.
Eller det kanske var någon annan som påstod det. :?

Frågan är ,, kommer du att försöka köra på en modernare kamkurva med höga lyft och mindre duration.. ?
Alltså en kam som är anpassad för motorn ,,inte en standard race kam som produceras i UK..
Användarens profilbild
By yo-1
#8833
Effektsiffrorna är uppskattade efter vad andra faktiskt lyckats få ut. (Kan visserligen vara glädjesiffror) men jag tycker 180 hk bör gå att få ut ur 2.5 liter. Det blir Megasquirt till att börja med i alla fall. Min topp är den som flödade bäst original, ska få en lättare porting, men med original storlek på ventilerna. Sen ska jag köra på etanol så att jag kan köra med ganska hög kompression. Svarar på frågan angående kamaxel ikväll, så att jag formulerar mig bättre.
Användarens profilbild
By yo-1
#8835
Då ska jag försöka klargöra mina tankar om kamaxelval. Då motorn inte är direkt modern med sitt långa slag och mindre borr, så tror jag inte heller en modern kamaxel är lämplig. Motorer med långt slag brukar gå bra ihop med lång duration, men samtidigt skall jag inte varva så mycket att jag har någonvidare nytta av överlapp. Det får bli en lagom vild kam, (dålig tomgång är ju bara ballt.) En tr5 kam ska ju orginal ge närmare 150hk. Om man kombinerar en lite vildare kam med etanol, insprutning och balansering bör mitt effektmål vara nåbart.

Ångående obalans vid höga varv så är mina tankar följande. Det relativt stora slaget gör att vevaxeln är klen, om man jämför med 2 liters veven tillexempel. Dvs torsionsfjädringskoefficienten är låg vilket gör resonansfrekvensen låg. Veven är samtidigt rejält tung (27.5 kg när jag vägde den) vilket också gör resonansfrekvensen låg. För att kunna varva mer behöver man alltså antingen göra veven styvare eller lättare. Man kan köpa smidda vev för 40000kr som är styvare annars är det första alternativet svårt. Dvs lätta är det enda alternativet. Jag har hur dumt det än låter redan lyckats få bort ett par kilo men de lättaste är nog att väl ett väldigt lätt svänghjul. Jag hoppas att kunna varva 6000 varv/min. Men vi får se, kanske en bra dämpare kan hjälpa lite också.
#8836
Hmm jag tänkte bara att en vild kam flyttar effektkurvan uppåt i varvtalen.. och 6000rpm är en begränsning då.
Kanske enklaste sättet att trycka ut mer ur en sådan motor är att sätta på en "Hjälp Lunga i form av en snigel" ::)
Men då får du säkert problem med både kylning samt du behöver någon form av bättre högflödes oljepump.
Sprutet har du ju redan så det är ju klart..
Troligen Inget högre tryck du behöver skulle tro att runt 0,6-0,7 bar borde räcka bra länge.
Få till en turbo som spolar tidigt så du håller dig under eller runt max 5000 rpm...
Men ska man köra i "Historical Race" så är ju inte turbo något att tänka på.
Ha en trevlig helg
Ingesjo
By LeifP
#8837
Hej

Titta goodparts prylar. Dels svängningsdämpare och även kamaxel
Jag har ett snällare koncept och jag använder goodparts gp2 kam
som har lite mindre duration och lite mer lyft än tr5 . Tillsammans med
3 SU och ett racetoration stage II topplock (6mm planat och andra
förbränningsrum , lite större avgasventil) går motorn hur fint som
helst med låg stabil tomgång. Jag klipper tr5or (testat på bana)
Bilen är TR6 US -73. Det enda jag inte är riktigt nöjd med är toppfart
På 3an gör den 160 km/h (5500 rpm) och på 4an tar den slut vid 180 /4500.
Kan var att kammen står fel. Men är man ute efter en bra kompromiss
mellan effekt och körbarhet rekommenderar jag gp2 kammen.

/Leif
Användarens profilbild
By yo-1
#8838
Bra tips! Turbo vill jag inte ha dock, är smått beroende av insugsljud. Då kör jag hellre en långsammare bil. Låter som du har en trevlig bil Leif, vore trevligt att kika och lyssna på den någon gång. Kör du original kolvar och stakar? Kompet är väl ganska högt med 6 mm planing?

Det är absolut en balansgång mellan körbarhet och effekt. Jag jagar inte max toppeffekt, men vill ha ett gott ljud och köra ifrån farsans boxster s. Jag har även sett att man kan köra rullyftare som har lite mer utväxling för högre lyft, har dock inte klart för mig om det gör någon nytta. Jag börjar med renoverade original lyftare.
By LeifP
#8839
Hej
Ingen turbo, där håller jag med dig. Nej , allt är standard bara det jag skrev + ett enkelt extractor system och
brytare /kondensator utbyta mot en elektronisk enhet. Jag tror inte kompet är så våldsamt högt eftersom förbränningsrumet är helt ändrat. Något jag inte har är svängningsdämpare med jag tror att det är effektivt
vid högt effektuttag och Richard Good skriver att det är det bästa han gjort med sin bil.

Med vänlig hälsning
Leif
Användarens profilbild
By yo-1
#8840
Kul med en aktiv diskussion!
Jag pratade med en motorbyggare idag angående balansering av vev, line-borrning för kamaxellager och bearbetning av toppen (ventilsäten och planing). Jag måste vänta en stund med detta dock för att först se om jag får ihop bilen i vettigt skick innan jag lägger hela påsen pengar på motorn. Men jisses vad sugen man blir på att dra igång motorbygget. Jag ska dock prov-montera blocket i ramen snart och fortsätta med de motorprojekt som inte kostar pengar. Är det någon som har en kolv över så behöver jag en. Jag tvättade sönder den i ett för starkt tvättmedel.

Just nu håller jag på att försöka få taket så rakt att det går att spackla. Det var många millimeter spackel över stora delar av taket när jag började slipa. Men nu börjar det snart likna något.
By ingesjo
#8844
Hej
Lägg upp dimensionerna på kolven du behöver.. behövs kanske då ditt block kan vara borrat...

Förvisso hade jag nog personligen aldrig stoppat i en kolv som snurrat i en annan motor om den inte höll näst intill samma mått som en ny kolv.

MVH
Ingesjo
Användarens profilbild
By Bror
#9022
Ett litet tips av förebyggande typ, rimligen är du säkert medveten om det redan.
Verkar som om senaste inlägget i tråden var för c:a 3 mån sedan. Ser att du inte förfaller ha skruvat fast karossen i ramen - iaf inte genom de skruvhål som man kan se på bilden. Som ordentligt fastskruvad rör den sig minimalt. Ett par krysstag - typ vinkeljärn - kan ändå komma att behöva svetsas fast inne i kupén för de tillfällen karossen behöver lyftas för svetsning på ställen när ramen är ett åtkomsthinder. Lyft blir ju ändå aktuellt när kaross och alla övriga karossdelar skall lackas. Dörrpassningen kan bli besvärlig annars.
Jag och en kompis tog just en smärre genväg när vi reparerade karossen på DMW 330. Glipan mellan dörr och B-stolpe blev anmärkningsvärt bred, dock lika stor på hö resp vä sida av karossen. Det gick att lösa genom att punkta 2 mm:s gassvetstråd längs hela dörrfalsen. Vid slutlig montering av färdiglackad kaross på renoverad ram passade inte de främre skruvhålen i karossen särskilt bra med motsvarande ställen i ramen. (de bakre hålen 4 hålen passade perfekt, de 4 för mittre ramutriggarna "sisådär").
Drog fast (inte "stenhårt") de 4 bakre skruvarna först. Sedan Porta Power för c:a 2 mm plåtssträckning framåt av resten av golvet och in med de 4 på mitten - drog åt tills det började gå lite trögare - inte mer. Slutligen en match mellan golv VS Porta Powern för de främre 4 hålen (1,5 - 2 mm till). Resten av finpassningen löstes med hjälp av den förskjutbara flipfronten och olika packningar mellan A-stolpar och dörrgångjärnen. Samtliga glipor blev OK och raka.
Användarens profilbild
By yo-1
#9039
Sen bilderna togs har karossen skruvats fast. Ska svetsa i några stag i dörröppningarna och rutramen ska skruvas u ordentligt innan jag kapar ur för lagning av trösklarna. Tack för tipsen! Det är mycket rost som ska lagas tyvärr, har tillochmed överlagt att försöka få tag på en kaross i bättre skick; spitfire eller gt6. Så om någon har en så tveka inte att höra av er.
Användarens profilbild
By yo-1
#9070
Aha du tänker bara tändning.
På min Mk2 kör jag ett billigt brytarlöst system (som jag glömt namnet på ) som funkar mycket bra.

Men är det glapp i mekaniken som gör att det trilskas hjälper det nog inte.

Megasquirts tändningssystem tror jag heter Megajolt. Som är en programmerbar tändning med "gör det själv" karaktär.
Dock inget jag provat...
Triumph GT6 i delar

hej jag är inte av gt´n. hur får […]

triumph gt6 1968

jag söker kompleta dörrlås bå[…]

Hejsan allihopa! :) Jag letar efter en triumph s[…]

Ta ur startmotorn ur Spitfire MK3

Minnet är ju kort, men visst måste ma[…]