Här visas nya projekt upp.
Kanske undrar du om just din nya pärla har någon historia bland andra medlemmar i klubben - fråga på.
Eller, så vill du bara visa upp den snyggast, fulaste, galnaste, den som kräver mest arbete...
By Elwyn Mandley
#5785
Jag håller på med en nyligen inköpt TR6 av 1971 vintage.
Bilen har inte varit i bruk sedan 2005, men efter byte av frambroms och trunnions är den återigen i trafik.
Bilen har 2 problem som jag har inte lyckats hitta en lösning på:
1: Ett högt ljud ifrån pumpsystemet till insprutningen. Har bytt pump till ett Bosch system men ljudet är kvar.
2: Bilen feltänder vid 3200 varv i alla växlar, precis som om det finns en motorguvernör (varvtalsregulator) monterad.
För övrigt fungerar bilen som den ska. Är det någon som har erfarenhet av detta?
By LeifP
#5790
hej
pumpen: kolla om systemet är rätt kopplat , dvs är rör och slangar rätt dragna.
har du provat om det funkar bättre med full tank? Gör det det kan det var så att boschpumpen
suger för dåligt. Pumpem ska både suga och trycka, en del boschpumpar är mest gjorda för att trycka
och systemet är då utrustat med en förpump som suger från tanken.

Det du upplever som tändfel kan vara brist på bränsle.

Har du lucas red book? Om inte ska jag försöka greja den åt dig, ska ha den i pdf någonstans...
Jag ska leta efter helgen.
mvh
Leif
Användarens profilbild
By Sewe
#5792
Pumpen för liv och jag rekommenderar dig att flytta ut den i hjulhuset på vänster sida. Det finns gummin med skruvgänga i bägge ändarna att montera så får du bort vibrationerna. sätt flexslang på både ut och in.

Ditt andra problem kan bero på en mängd faktorer. Som tidigare skrivet skall du ej köra på standardtändstift, du måste välja en typ som tål hög värme, tex Subaru. 6:ans cylinder blir alltid varm efter en tids körning. Sen skulle jag nog börja med att kolla fördelaren, fungerar vacuum som det ska osv

//Sewe
By Elwyn Mandley
#5793
Tack för hjälpen
Jag har löst problemet med skriket.
Jag har monterat ett Boschsystem anpassad till 6:an. Det har köpts från PDI Ltd i UK. Företaget är specialist på TR bilar med injection.
Den är monterad på utsidan, på gummiupphängning. Placeringen är bakom hjulhuset.

Problemet enligt PDI Ltd, är att Lucas PRV:en (tryckregleringsventilen) blir sliten med tiden. Den är väldig enkelt i sin konstruktion, en kolv med mot-fjäder som kan justeras för att ge det önskade bränsletrycket.
Kolven slits med tiden och den tillsammans med fjädern börja oscillera sidligt. Då börja skriket.
Detta blir mycket värre om man nu bytt pumpsystemet till ett Bosch. Boschsystemet har ett mycket högre flöde, minst 25 gallons/timme jämfört med 16 gallons för Lucas. Trycket är detsamma.
Problemet är att Lucas PRV:n klara inte av det ökade flödet och oscillerar då ännu mer. Frekvensen på skriket kan ändras med att ändra längden på eller materialet i slangen mellan pumpen och PRV men den är alltid kvar i form av vibration eller signal som gör hunden galen.
Lösning:- Byt PRV till en ventil med membran istället för fjäder, då är systemet tyst, effektivt, och inte påverkat av bränslenivån i tanken eller temperaturen.

Problemet med feltändning är nu nästa problem. Eftersom jag nu har rätt bränsletryck på mängdmätare misstänker jag tändningen. Ska börja med fördelaren. Min har ingen vakuumförställning och man kan då misstänka mekaniken med kastvikt mm. Jag har nyligen bytt brytare/fördelarlock/kondensator och rotor så inte mycket kvar som kan fela.
Den konstiga är att feltändningen sker på precis samma varvtal i alla växlar?
Användarens profilbild
By Sewe
#5794
Morgan på Bennets i Lerum tipsade mig om att ställa ner bränsletrycket en bit under rekomenderat i verkstadshandboken. Upplevde att bilen gick bättre. Tyvärr kommer jag ej ihåg hur mycket jag tog ner trycket.

I fördelaren sitter en liten jordfläta. Byt den också. Min gick av när jag var på träff i Trosa för många år sen. Löste det tillfälligt med en bit ståltråd då. Det finns många detaljer som kan ställa till det

//Sewe
By Elwyn Mandley
#5795
PDI nämde också trycket och att det ska sänkas lite från det som är rekommenderat.
Den nya PRV'n är inställd på det rätta trycket vid leverans och ska fungera bättre samt skydda membranen i mängdmätaren.
börjar med fördelaren imorgon
By biggles
#5801
Tack rör den länken.
Nu ska jag plocka isär en mätfördelare i studiesyfte som jag köpte för ett tag sen.
MVH
svenne Trollhättan
Användarens profilbild
By Sewe
#5802
Glömde nämna att efter jag bytt fördelarrotor och fördelarlock osv så gick min bil jättebra
men på väg hem från träffen i Enköping small det till och bilen var heldöd.
Efter en stunds funderade bytte jag till den gamla rotorn och sen gick bilen som en dröm igen.
Det var visst ett stort parti rotorer som var av riktigt dålig kvalitet. Ha alltid en extra rotor med dig!
//Sewe
By LeifP
#5803
Idag finns rotorer som ska hålla originalkvalitet. Dyrare, men ska vara bättre.

/Leif
By Elwyn Mandley
#5804
Tack alla för tipset och länken.
Har nu kontrollerat fördelaren och den ser ut att fungerar som den ska. Rotorn är ny och är av den dyra sorten.
Efter bytet av tryckventilen till den nya med membran och lägre tryck, fungerar motorn mycket bättre. Den har riktig tomgång, bra kraft och feltändningen har nästan försvunnit. Lite jobb att byta hela bränslesystemet men verkligen värt jobbet. Jag är så nära rätt att jag tror jag kan leva med det tills jag är färdig med restan av renoveringen på vintern.
Bilen är alltså "Grimm" och riktigt rolig att köra.
By Elwyn Mandley
#5805
Extra tack till LeifP.
Lucas underlaget, helt fantastiskt. Man behöver inget mer.
By LeifP
#5806
Kul att kunna vara till hjälp. Jag hade stor nytta av beskrivningen av hur systemet är kopplat (slangar, rör mm)
när jag jobbade med 2.5 PI'n .

/Leif
By Elwyn Mandley
#5807
Tack själv.
TR6 är en rolig bil att jobba med, inget för krångligt utom insprutningen.
Problemet är att man har inte mycket att se på systemet som ger indikationer till var problemen ligger.
Till vintern kommer jag att riva systemet och börja om från början med hjälp av den värdefulla boken.
Var ut en sväng igår kväll, och även om bilen inte är 100% så är den fortfarande ett riktigt krutpaket, och en helt annan bil att köra än min Stag.
By Elwyn Mandley
#5812
Nu är man glad!!!
Efter tips från Sewe och fler telefonsamtal och forskning är problemet löst.
Motorn nu fungerar som den ska och körupplevelsen är verkligen fantastic.
Sewe hade tipsat att feltändning på höga varv förmodlingen berodde på tändstiften
och att han hade löst problemet på sin TR6a med att montera stift från en Subaru.

Efter diskussioner med vår lokal Subaru-firma och Mekonomen kom jag inte långt. Hur många variationer som helst och ingen med tillräcklig kunskap för att rekommendera något speciellt stift. Då tog jag en chansning. In till Biltema - in i stifttabellen, plocka ut ett stift avsett for Subaru och montera. Stiften jag valde är DR15YCY och passar till en Legacy 16V. Pris 29,90 kr. Kostar inte mycket att prova. In med stiften, ut på vägen. WOW! Vilken skillnad, bilen varvar fritt utan feltändning.
Hur länge Biltemas stift håller får vi ser, men nu vet jag vilket åtgärd som behövs om det händer igen.
Användarens profilbild
By Sewe
#5813
Ett litet förtydligande, stiften jag använde var tillverkade av ett företag som heter Subaru,
alltså inte bilen subaru utan i likhet med NGK osv heter märket Subaru

//Sewe
By Panzer
#5814
Beträffande rotorer; vad jag förstår så finns det vissa som är gjorda av en plast som inte isolerar tillräckligt (?) så det blir genomslag mellan niten som håller den ledande delen och fördelaraxeln. Samma firma som säljer Accuspark säljer även en rotor som är gjord så att detta inte skall kunna ske.
Förresten så har jag fortfarande goda erfarenheter av Accuspark och det håller fortfarande i min T 2000, har även inhandlat ett till TR3A'an men ännu inte monterat det. (Fick faktiskt med en av deras rotorer när jag köpte mitt Accuspark)
//
JEK
By Elwyn Mandley
#5815
För många år sedan, tävlade jag på internationell nivå, i OA och OC klass hydroplane. Väldigt snabba katarmaranbåtar.
Motorerna var 500cc 2-takt och gick på metanol. Jag har ett svagt minne att vi använde tändstift av just märket Subaru i min motor.
Motorerna gick som sagt på metanol och ricinolja. Motorvarv under tävlingen var >13000 varv/minut. Val av tändstift i detta sammanhang berodde på tendensen att olja igen vid låga varv.
Subaru-stift är ägs numera av NGK och jag undrar om namnet finns att köpa längare?
Det som är viktig är att stiften är av typ "Iridium" som har en platina/iridium elektrod som jobbar på väldig höga temperaturer utan att brytas ned.
Du kan betala, som jag, 30 kronor/st från Biltema, eller upptill 450 kronor/st för ett NGK. I mitt fall fungerar det, än så länge.
By Elwyn Mandley
#7144
Nu är det dags igen!
Efter en underbar sommar med både Stagen och TR6:an är det dags att fortsätta renoveringen av just TR6:an.
Bilen är suverän i motor och drivning men eftersom den har stått i många år är alla bussningar fram och bak i behov av ett byte.
Bilen gnäller och knarrar vid varje sväng och reversering, helt enkelt stum eller utsliten.
Är det någon som redan har utfört detta, så är jag väldig tacksam för tips innan jag börja riva.
By LeifP
#7145
Hej
jag har bytt ut i stort sätt alla bussningar mot polyuretan och även hårdare fjädrar, konidämpare och grövre krängningshämmare. Jag är nöjd med bilen och tycker att den går stadigare. Om man letar efter oljud ska man även titta på andra saker. Jag bytte filtlisterna som sidorutorna löper i, där fanns mycket av det skrammel som hörts förut.
Hör gärna av dig om du vill ha tips. Vad man ska göra beror rätt mycket på hur man vill ha sin bil.
mvh
Leif Persson
Norrköping
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]